۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85373425
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

همنوازیِ «تال» در شب‌های کوکِ دیار کریم‌خان زند+فیلم

همدان- ایرنا- شاهکار کمانچه و بداهه نواز موسیقی خطه لرستان کارش را خوب بلد است، دست به آرشه که می‌برد، سالن مملو از احساس و شور و دیرینگی و اصالت موسیقی لُری در آسمان برفی دیار کریم‌خان زند طنین‌انداز می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ «فرج علیپور» اولین بار نیست که جسم و روح مردمان ساده و بی‌آلایش ملایر را جلا می‌دهد، وقتی نوای نام آشنای «دایه دایه» و «بارون بارونه» از دستان نوازنده شهیر ایران با سازش پیوند می‌خورد، دیگر خودت نیستی و در شکوه موسیقی اصیل ایرانی غرق می‌شوی.

همنوازی گروه موسیقی «تال» برای نشاط و شادابی ملایری‌ها هر آنچه در چنته دارد، رو می‌کند، از دف‌نوازی گرفته، تا کمانچه، تار، عود، کوبه، سنتور و سوز سُرنایی که دائم حاضران را به وجد می‌آورد و ایستاده برایشان کف می‌زنند، اما کمانچه استاد علیپور چیز دیگری است، وقتی دست به کمان می‌برد، ضربه زدن‌ها و تلنگرهایش بر کاسه و گردن ساز، غوغا می‌کند و چه خلاقانه شاهکارهای خود را به اجرا می‌گذارد.

و همنوازی «تال» چه هنرمندانه شب اولین روز چهل و پنجمین سالگرد فجر انقلاب را برای مردم دیار کریم‌خان زند ماندگار می‌سازد، مردمی هنردوست که مشتاقانه در هوای سرد و زیر بارش برف زیبای زمستان آمدند تا هنرمند بزرگ کشور و گروهش را همراهی کنند و در این شور و نشاطی که به بهانه فجر انقلاب برپا شده، شریک باشند.

استاد «فرج علیپور» قطعه‌های زیبایی را با گروه هنرمندش برای حُضار می‌نوازد، قطعه‌هایی که مردم سال‌هاست با آن خاطره دارند، آن هم با لهجه شیرین و اصیل لُری و لَکی که آوازه‌اش به آنسوی مرزها رسیده و با هر لهجه و زبانی که باشی، خود را با این موسیقی اصیل ایرانی همراه می‌کنی، با «سِوزه سِوزه»؛ «دالکه دا نازارُم ای فرشته آسمونی»؛ «دل دردو»؛ «یه شِوی نصفه شِوی»؛ «نازارم» و «قمر تاج» که هر کدام برای خود شناسنامه‌ای دارد.

نه تنها ملایری‌ها و مردمان بی‌آلایش لرستان، بلکه تمام ایرانیان به داشتن «فرج علیپور» یکی از بزرگان موسیقی سنتی ایران می‌بالند، ساعت از نیمه‌های شب گذشته، اما زیبایی و اصالت موسیقی سنتی لُری با دستان اعجازآفرین استاد علیپور و گروه «تال» را با عمق جان احساس می‌کنی و باز هم مسحور موسیقی ناب ایرانی می‌شوی.

همنوازیِ «تال» در شب‌های کوکِ دیار کریم‌خان زند+فیلم

و در شبی به یادماندنی که موسیقی استاد علیپور به اوج خود می‌رسد و حُضّار همچنان روی صندلی‌های خود میخ‌کوب شده‌اند، هنرنمایی او به نُت‌های پایانی نزدیک می‌شود و درخشش موهای سفید شاهکار نوازندگی وطن زیر نورپردازی صحنه، از سال‌ها تلاش بی‌وقفه و طاقت‌فرسا برای ماندگاری هنری اصیل حکایت دارد، ساز و آوازی که بر جان و دل هر هنردوستی می‌نشیند.

«امیرحسین» که اشک در چشمانش حلقه بسته، بی‌قرار برای گرفتن عکس یادگاری با استاد موسیقی لرستان و شاهکار کمان است، می‌گوید اولین بار است که از نزدیک گروه «تال» را می‌بیند و با تمام وجود از اجرای آنها لذت برده است.

«ریحانه» هم که همراه خانواده‌اش از یکی از شهرهای همجوار ملایر برای حضور در اجرای گروه موسیقی «تال» مسافتی نه چندان طولانی را طی کرده، بی‌صبرانه منتظر هنرنمایی گروه موسیقی «تال» و استاد «فرج علیپور» است، تمام آهنگ‌های استاد را دانلود کرده و به گفته خودش؛ با هر کدام از آهنگ‌های لُری استاد علیپور خاطره دارد.

آنسوی درهای سالن اما بودند افراد هنردوستی که بلیت برایشان مهیا نشده بود و ظرفیت سالن اجازه حضور را به آنها نمی‌داد و «حسین» که عاجزانه از مسئولان ذیربط درخواست می‌کند زمان اجرای برنامه‌های شاد اینچنینی را تمدید کنند تا افراد بیشتری بتوانند از این برنامه‌ها بهره کافی را ببرند.

او خوشحال است که بستری بانشاط برای حضور جوانان و خانواده‌ها فراهم شده تا لحظاتی شاد را در کنار یکدیگر باشند و در فضایی مملو از شور و نشاط اجتماعی، ضمن حمایت از هنر و هنرمندان کشوری، استانی و شهرستانی، مجالی برای معرفی هر چه بیشتر موسیقی اصیل ایرانی مهیا شده است.

همه این بسترها به واسطه همراهی مجموعه شهرستان، دستگاه‌های ذیربط و نگاه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به فرهنگ و هنر و حمایت از هنرمندان این مرز و بوم مهیا شده و در طول سال و به ویژه در ایام دهه فجر، جشن‌هایی در قالب گروه‌های موسیقی و برنامه‌های شاد و موزیکال با اجرای هنرمندان مطرح کشوری، استانی و شهرستانی تدارک دیده شده است.

همنوازیِ «تال» در شب‌های کوکِ دیار کریم‌خان زند+فیلم

ایجاد شور و نشاط اجتماعی؛ هدف برنامه‌های دهه فجر

«فرشاد کشاورزیان» در همین رابطه به ایرنا گفت: اجرای ۲ کنسرت کشوری، جُنگ شادی فجر و برنامه‌های ویژه دهه فجر با محوریت مردم در حال برگزاری است و مطابق دستورالعمل و با مشورت اعضای کمیته هنری ستاد دهه فجر، وظایف هر یک از اعضا و دستگاه‌های مربوطه مشخص و برنامه‌ریزی شده است.

وی ۸۰ اجرای عمومی،۲ نمایش شاد و موزیکال در سالن‌های آمفی‌تئاتر و تماشاخانه باران، اجرای جُنگ شادی فجر در سالن آمفی‌تئاتر به مدت ۲ هفته، برگزاری ۳۰۰ نفره جشن انقلاب برای کودکان و والدین و برگزاری عصر شعر و خاطره در طول دهه فجر از دیگر برنامه‌های دهه فجر برشمرد.

کشاورزیان ایجاد شور و نشاط اجتماعی را از مهمترین اهداف برگزاری گروه‌های موسیقی همچون گروه موسیقی «تال» با حضور «فرج علیپور» یکی از هنرمندان مطرح کشوری عنوان و بیان کرد: باید شور و نشاط ایجاد شده در دهه مبارک فجر را با نشاط انتخاباتی گره بزنیم.

همنوازیِ «تال» در شب‌های کوکِ دیار کریم‌خان زند+فیلم

«فرج علیپور» استاد موسیقی سنتی ایران نیز در گفت و گو با ایرنا از استقبال بسیار خوب مردم ملایر قدردانی کرد و این حضور پرشکوه و بانشاط ملایری‌ها را نشان از فرهنگ بالا و علاقه وافر آنها به هنر به ویژه موسیقی دانست.

وی با بیان اینکه موسیقی ما سنتی و شاد است، خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی و در گیرودار مشکلات و اتفاقات ناگواری که در کشورهای منطقه در حال رخ دادن است، مردم ما به شدت به موسیقی اصیل ایرانی و شاد نیاز دارند.

استاد موسیقی اصیل لرستان ادامه داد: ما سعی می‌کنیم در این ۲ یا سه ساعتی که اجرا داریم، با موسیقی شاد و سنتی مردم را شاد کنیم، مسئولان نیز بسترها را برای مردم فراهم کنند تا آنها شاد باشند و لحظه‌ای از دغدغه‌های روزمره رها شوند، چراکه در شهرهای بزرگتر مردم با وجود ترافیک و مشکلات دیگر، باز هم حضور پیدا می‌کنند و استقبال بی‌نظیر است.

از شادی مردم انرژی می‌گیریم

علیپور با بیان اینکه به تازگی فضا برای برگزاری کنسرت مهیا شده و برنامه‌های مختلفی را در تهران، کرج و شهرهای مختلف داشتیم، یادآور شد: همزمان با آغاز دهه فجر برنامه موسیقی را در استان همدان داریم که نخستین برنامه ما امشب در ملایر بود.

همنوازیِ «تال» در شب‌های کوکِ دیار کریم‌خان زند+فیلم

وی افزود: سیزدهم بهمن در شهر نهاوند، چهاردهم در شهر اسدآباد و ۱۵ بهمن در شهر همدان اجرا داریم و هر کجا اجرا داشتیم، مردم به خوبی از ما حمایت کردند.

علیپور ضمن براز خرسندی از حضور و استقبال پرشور مردم ملایر در این برنامه، گفت: از خوشحالی مردم ما نیز خوشحالیم و از شادی آنها ما هم انرژی می‌گیریم و امیدواریم حال مردم همیشه خوب باشد و در همه جای دنیا همیشه صلح و دوستی برقرار باشد.

به گزارش ایرنا؛ اولین اجرای گروه موسیقی «تال» به سرپرستی «فرج علیپور» شامگاه پنجشنبه همزمان با اولین روز ایام دهه فجر با استقبال بسیار خوب مردم در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و با همکاری انجمن موسیقی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha