۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85361723
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گنبدی‌ها هشت تجربه درگیری با ریزگرد را پشت سرگذاشتند

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: مردم این شهرستان امسال هشت تجربه درگیری با ریزگردها را پشت سر گذاشتند که در مقایسه با سال گذشته چهار برابر بیشتر است.

احمد احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گنبدکاووس، شهرستانی متاثر از ریزگردهای ورودی از سمت استان‌های خراسان شمالی و سمنان است و بخشی از ریزگردها هم از ترکمنستان وارد منطقه می‌شود.

وی افزود: در سالیان اخیر کم آبی و خشکسالی خلیج گرگان، تالاب گمیشان و مجموعه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل باعث شده بخشی از ریزگردها به داخل شهرستان گنبدکاووس هدایت شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس مهمترین راهکار کاهش ریزگردها را احیا و پر آبی تالاب‌ها دانست و بیان کرد: احیای پوشش گیاهی مراتع و تلاش برای حفظ آن هم نقش مهمی در مقابله با ریزگردها دارد.

احمدی، وضعیت آبی تالاب‌ها آلما گل و آجی گل را مناسب ارزیابی کرد و گفت: آلاگل به عنوان وسیع‌ترین تالاب شهرستان وضعیت آبی مناسبی ندارد و نیاز است در سیلاب‌های بعدی آبگیری و احیا شود.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ کمک به حفظ هوای پاک در گروه‌های سنی پایه، افزود: برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری با همکاری موسسه سبزگامان بسکی و شهرداری، مسابقه نقاشی برای کودکان با موضوع راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی با حضور کارشناسان محیط زیست در مدارس از جمله فعالیت‌های هفته هوای پاک (۲۶ دی تا ۲ بهمن) در گنبدکاووس بود.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست گنبدکاووس گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ علاقه‌مند به محیط زیست شهرستان کارت همیار طبیعت دریافت کردند و تعداد دیگری نیز به صورت خودجوش برنامه‌های حمایتی را انجام می‌دهند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با مساحت حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند.

تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است و تالاب گمیشان هم در زمره تالاب‌های ساحلی - دریایی و به عنوان یک تالاب حاشیه‌ای و بین المللی در جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته که به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات آب دریای خزر قرار دارد.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha