شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند

تبریز- ایرنا- عضو جبهه متحدگام دوم انقلاب اسلامی و همچنین مسئول جامعه اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اصل اساسی در برگزاری انتخابات مشارکت حداکثری است، از فعالان احزاب خواست برای حضور پرشور مردم پای صندوق های رای تلاش کنند، چون با تحقق حضور حداکثری مردم، اراده و خواست ملی نیز محقق می شود و بار دیگر اقتدار ایران در صحنه بین الملل به منصه ظهور درمی‌آید.

به گزارش ایرنا، اصل انتخابات و اراده مردم دریچه ای برای تغییر قدرت بر اساس خواست مردم در مجلس است بر این اساس تمام اقشار ملت از حق یک رای خود باید حراست کنند و از آن به خوبی استفاده کنند، در غیر این صورت مدیون خواهند شد و در فردای انتخابات هچ عذر و بهانه و حتی انتقادی از سوی کسانی که رای نداده اند، پذیرفته نیست.

فارغ از اهمیت و ارزش برگزاری انتخابات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از احکام اسلامی و مردم سالاری دینی است، نوع و چینش نامزدها توسط احزاب، گروه ها و تشکل های رسمی و قانونی برای مردم دارای اهمیت ویژه است تا به نوعی هم تمرین دموکراسی در چارچوب قانون اساسی شکل بگیرد و هم زمینه های لازم و کافی برای آحاد مردم به منظور انتخاب نامزدهای مورد دلخواه فراهم شود.

هر چند از مدت ها قبل هر ۲ جریان اصلی صحنه سیاسی انتخابات سال های گذشته کشور به طور پنهانی و آشکار اقدام به تجمیع نامزدهای مورد وفاق خود کرده اند، اما به دلیل آغاز نشدن رسمی تبلیغات گمانه زنی ها درباره نحوه ورود، ارایه لیست های انتخاباتی و نیز رویکرد اصلی این ۲ جناح رفته رفته فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد اما مردم باید رصد خود را برای انتخاب از حالا آغاز کنند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و با افزایش تعداد تایید صلاحیت شده ها از سوی شورای نگهبان، این عرصه سیاسی وارد روند فعال تری شده و نهایی شده است، از طرف دیگر انتخاب نامزد و رصد مردم نیز جدی تر شده است.

بر این اساس خبرگزاری ایرنا مرکز آذربایجان شرقی برای عمل به رسالت مهم اطلاع رسانی و تبیین ابعاد مختلف و اهمیت انتخابات یازده اسفند ماه و به منظور تنویر افکار عمومی اقدام به برگزاری میزگردهای سیاسی با حضور شخصیت ها و فعالان تشکل ها، انجمن ها و احزاب رسمی و قانونی و کارشناسان سیاسی و حقوقی می کند که تا زمان برگزاری انتخابات تداوم خواهد داشت.

"علی واعظی" از فعالان باسابقه سیاسی تبریز، دبیر کانون تربیت اسلامی و عضو جبهه متحد گام دوم انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی، "محمدعلی شیدایی" فعال پیشکسوت، عضو حزب جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ و مسئول جامعه اسلامی فرهنگیان آذربایجان شرقی و " مسلم اورنگی" حقوقدان و استاد دانشگاه، مسئول سابق بسیج اساتید و رییس اسبق مرکز اندیشه ورزی و راهبردی سپاه عاشورا میهمانان دومین میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز درباره اهمیت فعالیت احزاب، جایگاه تشکل های سیاسی در بین توده مردم، اهمیت داخلی و بین المللی انتخابات و نحوه صف بندی جریانات سیاسی و به ویژه رویکردها و راهبردهای اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آینده و لزوم شرکت در انتخابات، نقطه نظرات کارشناسی و رویکرد تشکل های خود را در این میزگرد اعلام کردند.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند
"علی واعظی" دبیر کانون تربیت اسلامی آذربایجان شرقی

احزاب کارآیی خود در انتخابات را تقویت کنند

س: نقش احزاب در فضای سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

احزاب در طول تاریخ ایران و البته در سال های پس از انقلاب اسلامی آن کارآیی لازم و کافی ندارند و اینکه چرا فضای سیاسی در کشور طی سده های گذشته و زمان کنونی نتوانسته احزاب کارآمد، تاثیرگذار و به روز را به توده مردم معرفی کند، به بررسی های عمیق کارشناسی در حوزه های علم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیازمند است.

نقش احزاب در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی ناچیز خواهد بود که دلیل آن متنوع و مختلف است از جمله اینکه موانع بسیاری بر سر راه فعالیت آنها وجود دارد که یکی از آنها عدم تعلق خاطر مردم به حزب های سیاسی است که ریشه آن به سوابق تاریخی مثل حزب توده و چپی ها در حداقل یکصد سال گذشته بر می گردد که آحاد مردم دل خوش و خاطرات خوبی از فعالیت آنها ندارند.

در سال های پس از انقلاب اسلامی نیز همین روند ادامه داشته است؛ اما قانون اساسی و نظام برگرفته از تعالیم اسلامی و دینی برخلاف رژیم طاغوت بسترهای خوبی را برای فعالیت احزاب فراهم ساخته که متاسفانه این بسترها توسط سیاسیون آن گونه که باید مورد بهره برداری قرار نگرفته است و تنها در ایام انتخابات فعال می شوند.

فاصله گرفتن از مطالبات اصلی و مهم مردمی از جمله دلایل رویگردانی مردم نسبت به احزاب است و تعدادی از این احزاب که ادعای مردمی نیز داشته اند در طول فعالیت های نه چندان موثر خود نشان داده اند که حتی به اعتقادات و باورهای دینی مردم هم بی تفاوت هستند که این موضوع با ساختار دینی جامعه ما مغایرت دارد.

به وجود آمدن احزاب فصلی و بی توجهی به مطالبات واقعی مردم دلیل ناکارآمدی حزب در سپهر سیاسی ایران است.

به وجود آمدن احزاب فصلی و بی توجهی به مطالبات واقعی مردم دلیل ناکارآمدی حزب در سپهر سیاسی ایران است.

اکنون ۲ طیف بزرگ سیاسی یعنی اصلاح طلبی و اصولگرایی در ایران فعال است، اما هیچ یک از آنها برآمده از احزاب نبوده و بدون هرگونه ساختارهای قدرتمند حزبی هستند که همین مساله باعث به وجود آمدن برنامه ها و اقدامات فصلی و فعالیت های مقطعی آنها می شود.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند
"مسلم اورنگی" حقوقدان و استاد دانشگاه

احزاب سیاسی ایران عملکرد منسجم و تشکیلاتی ندارند/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند

احزاب سیاسی در سال های پس از انقلاب اسلامی عملکرد موفقیت آمیز و قابل دفاع نداشته اند و در طول این سال ها و در انتخابات مختلف احزاب وارد بازی شده اند اما چون ساختارمند و تشکیلاتی نبوده اند، پس از مدتی کوتاه یا به کلی از صحنه سیاسی کشور حذف شده اند یا در بهترین حالت اقدامات فصلی انجام داده اند.

اما باید توجه داشت احزابی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی مجوز فعالیت دارند باید به موازین و قوانین جاری کشور نیز پایبند باشند؛ نمی شود هم از یک نظام سیاسی مجوز گرفت و هم داعیه مخالفت با همین نظام را سر داد که همین مسایل منجر به رویگردانی توده مردم از احزاب شده است.

در فضای سیاسی و نظام حزبی سال های پس از انقلاب و به خصوص سه دهه اخیر، اعتدال گرایی و اصلاح طلبی از جمله گروه ها و طیف های سیاسی دارای شناسنامه جمهوری اسلامی ایران بوده اند که در فضای سیاسی حاضر بوده و دارای عملکرد هستند، اما باز نمی توان بر روی آنها عنوان حزب گذاشت، چون ساختاری متفاوت تر دارند و در طول سال هیچ نشست، مجمع و پیگیری برنامه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برگزار نمی کنند.

البته نباید از نظر دور داشت که در آستانه انتخابات اسفند ماه فعال تر شدن هر ۲ جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی به نفع فضای شورآفرین انتخاباتی است و نقطه قابل توجه و مهم در این بین این است که جریان ها باید خیلی مراقب باشند تا در زمین دشمن بازی نکنند و قواعد انتخاباتی آنها به اصول و ادبیات مخالفان نظام تبدیل نشود.

توجه به مرام نامه احزاب یکی از کلیدی ترین مسایل در فعالیت سیاسی در نظام اسلامی است و بنده با مطالعه ای که روی این موضوع داشته ام نشان می دهد بیشتر این احزاب دارای مجوز بر پایبندی خود به ۲ اصل مهم قانون اساسی و ولایت فقیه تاکید کرده اند.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند
"محمدعلی شیدایی" فعال سیاسی و مسئول جامعه اسلامی فرهنگیان آذربایجان شرقی

احزاب کاندیداساز نیستند

نقش احزاب سیاسی در جریان انتخابات ایران بسیار ناچیز و در بسیاری از موارد در حد صفر است؛ حزبی که از زمان اخذ مجوزهای لازم حتی یک مجمع عمومی با حضور نمایندگان استانی و با ساختار مشخص نتواند برگزار کند، به هیچ عنوان نمی تواند در فضای سیاسی قدعلم کرده و حتی اعلام موضع کند، چه برسد به اینکه هنگام انتخابات لیست ارایه دهد.

احزاب سیاسی فعال و رسمی کشور بنا به دلایلی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی توانایی کاندیداسازی که جزو مولفه ها و ماموریت های اصلی و محوری احزاب است، را ندارند که دلیل اصلی آن به ضعف های ساختاری احزاب بر می گردد.

یکی از کارکردهای بسیار مهم احزاب سیاسی کاندیداسازی و تربیت افراد مختلف در تخصص های گوناگون برای حضور در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی است

پرورش و استعدادیابی از دیگر ماموریت های مهم و اولویت دار احزاب سیاسی در تمام کشورهای جهان است که در این خصوص نیز هیچ یک از احزاب رسمی و حتی غیررسمی در ایران عملکردی نداشته اند که بر همین اساس تاثیرگذاری چندانی نیز در روند انتخابات ندارند، در حالیکه یکی از کارکردهای بسیار مهم احزاب سیاسی کاندیداسازی و تربیت افراد مختلف در تخصص های گوناگون برای حضور در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و سایر صحنه های رای گیری است، آیا بهترین و بزرگترین حزب سیاسی ایران در این راستا عملکردی داشته است؟ به طور قطع جواب منفی است.

در چنین شرایطی نمی توان از احزاب سیاسی برای تحرک بخشی به انتخابات اسفند ماه توقع زیادی داشت، چون اصلا" تخصص لازم را برای ورود به این صحنه ندارند و بزرگترین کارکرد آنها ارایه فهرست های انتخاباتی می تواند باشد که در طول سال های اخیر نیز شاهد بودیم توده مردم وقعی به آنها نمی نهند.

در همین ارتباط پدیده فعالیت های فصلی حزبی و گروهی در ایران نشات گرفته از عدم کارایی آنها در صحنه های مختلف سیاسی کشور است و بر همین اساس احزاب به جای اینکه خودشان افراد تربیت یافته در مکتب سیاسی و اقتصادی خود را معرفی کنند، یکی دو ماه مانده به برگزاری انتخابات در به در به دنبال افراد می گردند تا نام او را در فهرست خود قرار دهند و این برای نظام حزبی نقطه تاریک است.

به جای اینکه حزب و گروه سیاسی راسا" اقدام به ارایه برنامه کرده و سرفصل های آن را به طور وسیع اطلاع رسانی کند، این نامزدها هستند که برای احزاب تعیین تکلیف می کنند و چون وامدار حزب نیستند، پس از اخذ رای و پیروزی در انتخابات، به احزاب و گروه هایی که از او حمایت کرده اند، بی توجه می شوند.

دفاتر حزبی هم که در ایران بسیار قلیل است، به جای اینکه در طول تمام ایام ملجاء و پاتوق توده مردم شوند، چون هیچ برنامه ای ندارند، مردم نیز اعتمادی به احزاب نداشته و نخواهند داشت.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند
"علی واعظی" دبیر کانون تربیت اسلامی آذربایجان شرقی

اصل، حضور در انتخابات است

قریب به اتفاق مردم ایران مسلمان هستند و بر اساس آموزه های دینی و نص صریح قرآن که بر موضوع مهم انتخاب و به کار گماردن افراد شایسته تاکید دارد که بر همین مبنا شرکت در این عرصه سیاسی برای واجدین شرایط تکلیف است.

شرکت در پای صندوق های رای و انتخاب افراد بدون هیچ اجبار و منت یکی از حقوق اولیه شهروندی در مردم سالاری دینی ایران است که بی توجهی به آن در حقیقت پشت پا زدن به سرنوشت خود و جامعه تلقی می شود.

نظام جمهوری اسلامی برگرفته و بر پایه احکام و اصول عالی دینی و مذهب تشیع شکل گرفته است، بر همین مبنا شرکت در تعیین سرنوشت کشور و انتخابات به مثابه عمل به توصیه های قرآنی است و اگر این انتخاب توام با انتخاب افراد متعهد، شایسته و کاربلد باشد به قول خداوند عمل شده که این بالاترین سعادت ها است.

انتخابات مرتبه ای والا از حضور سیاسی مردم برای تعیین سرنوشت خود است

شرکت در انتخابات باید جزو وظایف ملی و میهنی هر فرد ایرانی تلقی شود. در جغرافیای ایران قومیت ها، اقلیت های دینی و مذهبی، گویش های مختلف و متفاوت وجود دارد که عامل اتحاد و همبستگی آنها نام "ایران" است که بر همین اساس باید فارغ از هرگونه اختلاف عقیده و سلیقه همه در پای صندوق های رای حاضر شده و برای چهار سال سکان قانون گذاری کشور را به افراد کارآمد، دانا، متعهد و دلسوز به کشور بدهند.

اصل انتخابات دریچه ای برای تغییر قدرت در قوه مقننه و مجریه است که تمام آحاد کشور حق یک رای را دارند و باید از این حق خود به خوبی استفاده کنند، در غیر این صورت در فردای انتخابات هچ عذر و بهانه و حتی انتقادی از سوی کسانی که رای نداده اند، پذیرفته نیست.

اصل انتخابات دریچه ای برای تغییر قدرت در قوه مقننه و مجریه است که تمام آحاد کشور حق یک رای را دارند و باید از این حق خود به خوبی استفاده کنند، در غیر این صورت در فردای انتخابات هچ عذر و بهانه و حتی انتقادی از سوی کسانی که رای نداده اند، پذیرفته نیست.

باید توجه داشت از دست دادن فرصت انتخاب پروسه ای جبران ناپذیر برای فرد و جامعه به شمار می رود و شرکت در انتخابات در حقیقت به معنی دفاع از هویت ملی و ایرانی هر فرد ایرانی است تا از ملیت خود دفاع کرده و اجازه ندهد دشمنان از این عرصه مهم سیاسی برای مطامع خود بهره برداری کنند.

شرکت و حضور در انتخابات برخلاف تعدادی از کشورها در جمهوری اسلامی آزادانه، اختیاری و البته داوطلبانه است و هیچ منع و الزام قانونی در این زمینه وجود ندارد، در حالی که در برخی از کشورها عدم شرکت در انتخابات محرومیت از پاره ای خدمات عمومی دولت را به همراه دارد.

حضور در انتخابات یعنی برخورداری از مجلس قانونگذاری قوی

یکی از مزیت های مهم جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات برای تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری ، شوراهای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است و در کمتر کشوری چنین حجمی از مراجعه به آرای عمومی وجود دارد. این حقی است که قانون اساسی در اختیار توده مردم قرار داده و استفاده از آن به معنی بهره مندی از حقوق شهروندی و البته عدم رای دادن به معنی بی توجهی به آینده خود، خانواده و کشور می باشد.

برخورداری از مجلس قوی و مقتدر از آثار حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده می باشد و باید توجه داشت که مجلس قوی اقتدار و امنیت کشور را ارتقا می دهد و به هر میزان میزان مشارکت بالا رود به همان اندازه یاس و ناامیدی در خیمه دشمنان بیشتر می شود.

ما منکر مشکلات موجود در بخش های اقتصادی نیستیم، اما اعلام می کنیم دردهای جامعه با انتخاب افراد متخصص، متعهد و ولایی قابل رفع است. در دوره های قبلی نیز تجربه شده است که مشارکت بالای مردم در انتخابات منجر به حل و فصل سریع تر مشکلات شده است که نمونه آنرا در جریان پرونده هسته ای ایران در دهه ۱۳۸۰ همگان مشاهده کردند و هرگاه مشارکت های پایین را تجربه کردیم به همان میزان مشکلات کشور بیشتر شده است.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند

س: معیارهای اصلی در انتخاب افراد و نقش گروه های سیاسی در انتخابات آینده چیست؟

تقوای سیاسی و اخلاقی مهمترین معیار انتخاب نامزدها است

واعظی: معیار اصلی در انتخاب افراد برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی صالح بودن، متقی بودن و تخصص لازم داشتن است که تمام این موارد در بینش دینی و اسلامی ما قرار دارد که تعهد و اخلاق مداری نیز در قالب همین ویژگی ها می تواند تعریف و تفسیر شود.

تقوا عامل بصیرت است و معنی این واژه با علم فرق دارد؛ بدون تردید کسی که دارای تقوای سیاسی و اخلاقی است می تواند بار سنگین نمایندگی را بر دوش کشیده و سایر خصوصیات از جمله پایبندی به ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی، مردمی بودن و انقلابی بودن را همراه خود داشته باشد.

در این میان رسالت تشکل های سیاسی و اجتماعی در مسیر مشارکت حداکثری، راهنمایی، هدایت و تبیین اصل انتخابات است و بر همین اساس حمایت از اصل نظام اولویت اصلی و نخست تمام جریان ها باید باشد. بسیاری از این تشکل های سیاسی زاده انقلاب اسلامی هستند که در سال های پیش از انقلاب جرات اظهار نظر نداشتند، پس باید برای دفاع از حریم این نظام الهی همه در انتخابات شرکت کنند.

مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی فرهنگی و اجتماعی در کشور کم نیست که یکی از دلایل بروز این مشکلات را به نوع انتخاب ها در سال های گذشته می توان ربط داد.

مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی فرهنگی و اجتماعی در کشور کم نیست که یکی از دلایل بروز این مشکلات را به نوع انتخاب ها در سال های گذشته می توان ربط داد.

مردم با استفاده از تجارب گذشته باید بدون توقف و مستمر به سمت اهداف تعیین شده نظام اسلامی که مورد وثوق توده مردم است، حرکت کنند که یکی از عرصه های عمده برای این مسیر حضور و انتخاب افراد دارای صلاحیت با معیارهای انقلابی و اسلامی است.

جریان های سیاسی مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنند

اورنگی: جمهوری اسلامی تنها نظام سیاسی مردم سالار دینی در جهان معاصر است که بنا به گفته مقام رهبری هم اکنون مسیرهای توسعه و ترقی را در حال پیمودن هستیم و به قله نزدیک شده ایم طوری که فتح بزرگ بسیار نزدیک تر است، بر همین مبنا نباید به بهانه انتخابات به گونه ای رفتار کنیم که دشمنان شاد شوند و باید در این برعه مهم تاریخی بسیار مواظب بود تا پا در جای پای دشمنان ننهیم.

یکی از مهمترین و محوری ترین ماموریت ها و نقش جریان های سیاسی را ترغیب و تشویق مردم به حضور در انتخابات است که این وظیفه ای بسیار سنگین و خطیر به شمار می رود که لحظه ای غفلت و یا انحراف در این مسیر می تواند منجر به نتایج غیر قابل جبران برای نطام شود.

طبق اصل ۶ قانون اساسی اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی است که یکی از مهمترین ویژگی های جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود؛ این نظام ضمن اینکه خصوصیت جمهوری دارد آنرا همراه با اسلامیت به رسمیت می شناسد و عرصه انتخابات مرتبه ای بسیار والا از حضور سیاسی مردم برای تعیین سرنوشت خود تعریف شده است.

نقش گروه های سیاسی و مرجع در اداره امور جامعه و سمت دهی به امور اجرایی و تقنینی از ابزارهای دخالت آنها در کشورداری است و شرکت و حضور در انتخابات برخلاف تعدادی از کشورها آزادانه، اختیاری و البته داوطلبانه است و هیچ منع و الزام قانونی در این زمینه وجود ندارد، در حالیکه در برخی از کشورها عدم شرکت در انتخابات محرومیت از پاره ای خدمات عمومی دولت را به همراه دارد.

در شرایطی که قانون اساسی الزامات کافی را برای حضور مردم در انتخابات فراهم کرده است، توجه به معیارهای انتخاب افراد دارای صلاحیت می تواند نظر غایی قانونگذار که همان توسعه و پیشرفت کشور است، را فراهم کند.

تعهد، تخصص، اعتقاد عملی به نظام ولایت فقیه، برخورداری از روحیه تعامل گری، آگاهی از تحولات روز سیاسی و اقتصادی جهان و منطقه و صداقت و شجاعت در اظهار نظر و اعلام مواضع مختلف از جمله معیارهای مهم برای انتخاب افراد شایسته در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.

" پرهیز از دروغ پردازی" معیار اصلی برای انتخاب نمایندگان مجلس است

شیدایی: به نظر من اگر کسی به طور جدی از دروغ پردازی و قول های بی معنی به آحاد مردم پرهیز کند و توده مردم نیز به این اصل مهم توجه کرده و آنرا تایید کنند، می تواند معیار اصلی برای شناخت و تعیین نمایندگان برای مجلس آینده باشد.

متاسفانه در سال های گذشته شاهد بروز هرج و مرج تبلیغاتی در عرصه های انتخابات بودیم به گونه ای که نامزد مجلس حتی فراتر از اختیارات وزیر و معاون رییس جمهوری به مردم قول هایی داده و با این قول های دروغین حتی پیروز انتخابات نیز شده است که این برای نظام ما تاسف بار است.

اگر نظام حزبی در حاکمیت ایران جا افتاده و احزاب و گروه های سیاسی به نقش اصلی خود عمل کنند به هیچ عنوان دادن وعده های دروغ و ساده انگاری مردم برای ورود به مجلس قانونگذاری محلی از اعراب نخواهد داشت.

اما با تمام این اوصاف مهمترین معیار انتخاب فرد اصلح برای مجلس شورای اسلامی عبارتند از: تعهد عملی به اصل ولایت فقیه، کاردانی، تخصص، برخورداری از دانش سیاسی و بینش انقلابی، داشتن روحیه توسعه گرا، با مردم بودن، پرهیز از تعلقات مالی و مبارزه با رانت های مختلف در مجلس.

اما با تمام این اوصاف مهمترین معیار انتخاب فرد اصلح برای مجلس شورای اسلامی عبارتند از: تعهد عملی به اصل ولایت فقیه، کاردانی، تخصص، برخورداری از دانش سیاسی و بینش انقلابی، داشتن روحیه توسعه گرا، با مردم بودن، پرهیز از تعلقات مالی و مبارزه با رانت های مختلف در مجلس.

شرکت در انتخابات عامل تحقق اراده مردم است/ احزاب با رقابت سالم مشارکت را افزایش دهند

س: آثار ملی و بین المللی حضور در انتخابات کدام است:

مشکلات اقتصادی با مجلس قوی قابل حل است

بدون تردید هر میزان مشارکت مردمی در انتخابات آینده بیشتر باشد، به همان اندازه قدرت ملی و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی در مقابله با انواع مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی افزایش می یابد؛ چه بسا بسیاری از کشورهای جهان به دلیل نبود نظام انتخاباتی و یا کمرنگ بودن حضور مردم در تعیین سرنوشت کشور، با انواع مشکلات و نارسایی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ساختاری و هویتی مواجه می شوند.

حل مشکلات داخلی و در راس آنها معضلات اقتصادی و معیشتی از جمله آثار ملی و حتی بین المللی حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده است که با توجه به نقش قانون گذاری و نظارت مجلس شورای اسلامی در اجرای قوانین، می توان با مشارکت بالا و داشتن مجلسی برگرفته از آرای بالای مردمی نسبت به حل و صفل مسایل اقتصادی و انجام کارهای کارشناسی نمایندگان امیدوارتر بود.

در حوزه های بین الملل نیز مجلس قوی می تواند با توسعه همکاری منطقه ای زمینه ساز بهره برداری های کلان سیاسی و اقتصادی از طریق رایزنی های دیپلماتیک را فراهم کند که در این میان حروج از فشارهای سیاسی و تحریم های ظالمانه نیز می تواند قابل تفسیر و تعریف باشد.

بی اثر سازی توطئه های نظام سلطه مهمترین آثار مشارکت حداکثری است

اورنگی: انتخابات اسفند ماه از ابعاد مختلف دارای اهمیت خاصی برای ایران است. این دوره از انتخابات به معنی رفراندوم برای نظام سیاسی هم می تواند تلقی شود و هر نامزد در وهله اول برای جمهوری اسلامی رای جمع می کند و در اولویت بعدی برای خود اقدام به جمع آوری رای می کند.

مشارکت بالا در این انتخابات برای کل نظام و مجموعه ایران اسلامی دارای اهمیت بسزایی است؛ مشارکت حداکثری یعنی مشروعیت نظام که آحاد مردم باید از حق شهروندی خود دفاع کرده و رای دهند تا دشمنان نظام که از مدت ها قبل بر کمرنگ شدن انتخابات سناریو چیده اند، ناکام شوند.

یکی از ثمرات بسیار مهم بین المللی حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بی اثر کردن توطئه ها،دسیسه ها و ترفندهای نظام سلطه برای کمرنگ سازی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود است که حضور حماسی مردم تمام این نقشه ها را خنثی می کند.

در حوزه های درون کشوری هم می توان با مشارکت حداکثری مجلسی متخصص در امورات گوناگون و قوی را ایجاد کرد که به جای پرداختن به مسایل کم اهمیت و حاشیه ای، به اصل متن رفته و برای خروج کشور از مشکلات اقتصادی نسخه های عملیاتی پیچیده و موانع توسعه ای را از سر راه مردم و تولیدکنندگان بردارد.

انتخابات پرشور نمایش اقتدار و مردم سالاری نظام سیاسی ایران است

شیدایی: استمرار اقتدار کشور، ارتقای امنیت داخلی و خارجی، تضمین پیشرفت کشور، امیدواری در بین مردم، حفظ آبروی نظام، مشروعیت بالای نظام و بی اثر سازی تهدیدات دشمنان از مهمترین آثار داخلی و خارجی شرکت در انتخابات اسفند ماه است.

انتخابات آزادانه و اختیاری در ایران نشانه ای آشکار از اهمیت دادن جمهوری اسلامی به مردم سالاری دینی و دخالت دادن مردم به تعیین سرنوشت خود است.

انتخابات آزادانه و اختیاری در ایران نشانه ای آشکار از اهمیت دادن جمهوری اسلامی به مردم سالاری دینی و دخالت دادن مردم به تعیین سرنوشت خود است که در طول سال های پس از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم در هیچ یک از انتخابات شرکت نکرده و رای نداده اند، اما کسی با آنها کاری ندارد و حتی این عده با افتخار هم اعلام می کنند که شرکت نمی کنند که این موضوع نشان دهنده آزادی مشروع در کشور است.

صرف نظر از رقابت های گروهی و جناحی و پیروزی طیف های مختلف، هر رایی که به صندوق ها ریخته می شود به معنی افزایش رای سبد جمهوری اسلامی ایران در نظم بین الملل و معادلات منطقه ای است که دشمنان برخلاف این قضیه را دنبال می کنند.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده ضمن اینکه کشور را در برابر دشمنان قوی تر می کند، باعث قدرت گیری اقتصادی و باز شدن مسیرهای همکاری با جهان می شود و نباید از نظر دور داشت که مشارکت پایین منجر به پررو شدن و گستاخی بیشتر دشمنان خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha