۵۵ درصد مبتلایان به سرطان در مه‌ولات خراسان رضوی زن هستند

تربت حیدریه - ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: ۵۵ درصد مبتلایان به سرطان در این شهرستان خراسان رضوی زن و ۴۵ درصد مرد هستند.

جواد جوانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین بانوان و عامل ۲۵ درصد مرگ و میرها در تربت حیدریه است و سرطانهای معده، خون و روده به ترتیب بیشترین فراوانی را بعد از سرطان پستان دارند.

وی بیان کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر جوامع بشری بعد از بیماری های قلبی و عروقی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه ولات اضافه کرد: ۱۰۳ بیمار مبتلا به سرطان در این شهرستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند که مجموع سرطانی های شناسایی شده حدود ۲ دهم درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان (هفت تا ۱۵ بهمن) با هدف کلی کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اجرا می‌شود.

جوانی ابراز کرد: هدف اصلی این پویش افزایش آگاهی عمومی در زمینه راه‌های پیشگیری و علایم هشدار دهنده سرطان و اصلاح باورهای نادرست مردم از جمله درمان ناپذیر بودن آن است.

وی با بیان اینکه سرطان پرهزینه ترین بیماری است و هرچه دیرتر تشخیص داده شود هزینه های درمانی آن بیشتر می شود، افزود: بنابراین یکی از مولفه‌های مهم در شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سرطانی، در دسترس بودن خدمات غربالگری و پاتولوژی در بخش دولتی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه ولات ادامه داد: آموزش در خصوص کنترل عوامل خطر سرطان‌زا مانند مصرف دخانیات، چاقی، مصرف الکل، تغذیه ناسالم، عوامل سرطان زایی و انتخاب سبک زندگی سالم چیزی در حدود ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان‌ها را قابل پیشگیری خواهد کرد.

جوانی بیان کرد: بنابراین توجه به آموزش در این خصوص از مهمترین فاکتورها در برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان‌ها است، انجام خودمراقبتی و شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس یکی از کارآمدترین روش‌ها در پیشگیری از سرطان محسوب می‌شود.

وی افزود: اجرای مطلوب برنامه‌های غربالگری سرطان‌ها (پستان، روده بزرگ و دهانه رحم) در سطح مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت نقش بسزایی در شناسایی به موقع و درمان سریع مؤثر بیماران سرطانی دارد.

فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۶ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha