نسخه‌های مشارکت حداکثری از نگاه فعالان سیاسی سمنان 

سمنان - ایرنا - نمایندگان خانه احزاب استان سمنان، حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی در بین داوطلبان کرسی بهارستان، شکل‌گیری رقابت بین نامزدها، استفاده از ظرفیت احزاب و برگزاری نشست‌های تبیینی برای اقشار مختلف اعم از کارمندان، کارگران و رای اولی‌ها را در مشارکت قوی در انتخابات امسال موثر دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری طبق اعلام ستاد انتخابات کشور روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود و استان سمنان با هشت شهرستان و بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

فعالان سیاسی استان سمنان روز شنبه در نشستی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تبادل نظر کردند.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به وضعیت فعالیت احزاب در استان گفت: در سمنان احزاب از سال ۹۵ در قالب ۴۷ حزب فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون ۷۴ دفتر شهرستانی دارند.

حسین شجاعی در این نشست افزود: این احزاب استان سمنان در سه گرایش سیاسی شامل فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون اصلاح‌طلبان و فراکسیون مستقل و اعتدال فعالیت دارند.

تدوین شناسنامه احزاب استان سمنان

درویشی عضو خانه احزاب استان سمنان هم در زمینه خانه احزاب گفت : این خانه از بهار امسال در استان فعال شده و تدوین شناسنامه احزاب در دستور کار است که اقدامی ماندگار خواهد بود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود خانه احزاب در تشکل‌های دانشجویی نماینده داشته باشند تا از ظرفیت قشر جوان نیز در انتخابات بهره‌مند شد.

این فعال سیاسی استان سمنان تاکید کرد: انتخابات یک جرقه نیست، بلکه یک جریان و روند سیاسی است.

انتخاب اصلح با مشارکت حداکثری میسر می‌شود

اما یک فعال سیاسی شهرستان شاهرود در موضوع این نشست گفت: مشارکت حداکثری و معیار انتخاب اصلح در جامعه ۲ رویکرد این فراکسیون برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در انتخابات قوی است.

رامین نظری ادامه داد: ورود جریان‌های سیاسی به مساجد، نقشی مهم در مشارکت حداکثری در انتخابات دارد و برای تحقق این راهبرد می‌توان از هر محله یک نماینده سیاسی انتخاب و معرفی کرد و با ارائه آموزش به افراد انتخاب شده در مشارکت قوی نقش‌آفرینی کرد.

نظری بیان کرد: حیات جریان‌های سیاسی نباید به انتخابات گره بخورد و باید در طول روزهای سال فعال باشند.

ظرفیت احزاب مغفول‌مانده در تحقق مشارکت حداکثری

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه ۳۰۰ حزب در کشور وجود دارد، گفت: احزاب در استان سمنان فعال هستند اما هنوز شناخته شده نیستند و باید در این زمینه کار شود.

وی تاکید کرد: رد صلاحیت برخی متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نقشی مهم در میزان مشارکت دارد و انتظار می‌رود برای مشارکت حداکثری در انتخابات در ردصلاحیت‌ها تجدیدنظر شود.

استفاده از تلفن همراه برای تسهیل‌گری در رای دادن

کاشفی‌پور فعال سیاسی از شهرستان گرمسار گفت: احزاب ظرفیت خوبی برای رقم زدن مشارکت حداکثری دارند اما باید مهارت استفاده از احزاب را بلد بود و در استان سمنان در استفاده از این ظرفیت ضعف وجود دارد.

به گفته وی، ارتقای سطح معیشتی مردم و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی نقشی مهم در مشارکت حداکثری دارد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: احراز هویت با تلفن همراه شخصی و ارایه رای افراد به وسیله گوشی هوشمند در خانه و هر جایی که هستند در مشارکت حداکثری موثر است.

توجیه منطقی در به‌دست آوردن رای مردم

برخی دیگر از از فعالان سیاسی هم در این نشست استدلال و توجیه منطقی، اثبات وظیفه شرعی بودن حضور در انتخابات با برگزاری نشست‌های مختلف در مشارکت قوی را موثر دانستند و تاکید کردند که دعوت از احزاب مختلف، شناسایی نخبگان و موثران شهر و برگزاری نشست با آنان به منظور تبیین موضوع و توجه و رفع نیاز جوانان از دیگر راهکارهای مشارکت حداکثری است.

برگزاری نشست‌های انتخاباتی با محوریت فرمانداران و ائمه جمعه و روشنگری علت رد صلاحیت برخی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و در عین حال حضور همه سلایق، استفاده از ظرفیت رسانه و تولید محتوای هدفمند از دیدگاه فعالان سیاسی حاضر در این نشست از دیگر عواملی است که در جلب مشارکت مردم می تواند موثر باشد.

به گزارش ایرنا، صلاحیت ۱۲۲ داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان سمنان مورد تایید قرار گرفته است.

۶۷۹ شعبه اخذ رای در استان پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۴۷۶ شعبه شهری و ۲۰۳ روستایی و ۱۴۲ تعداد شعبه سیار و ۵۳۷ شعبه ثابت محسوب می شود.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت و چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

استان سمنان چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha