به گزارش ایرنا، این روزها عبارات "من به فلان جریان رای می دهم"، " فلانی تایید صلاحیت شد"، " میزان مشارکت در این دوره چقدر خواهد بود"، "چرا باید رای دهم" و حتی زمزمه "من رای نمی دهم" به اصطلاحات تکراری فضای سیاسی خراسان شمالی تبدیل شده است.
اینکه مردم فکر می کنند به کدام نامزد رای دهند و یا از چه جریانی حمایت کنند، نشان از احساس مسوولیت این خطه به سرنوشت سیاسی جامعه دارد اما اینکه بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز برخی می گویند "چرا باید رای دهم" نیازمند بررسی این امر و تبیین دلایل حضور در این رویداد سیاسی است.
هر یک از افراد جامعه در تبیین اهمیت و چرایی حضور در انتخابات وظیفه ای دارند اما رسالت رسانه ها بسی سنگین تر از بخش های دیگر جامعه است.
رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و در عصر فناوری اطلاعات می توانند با تولیدات خبری مکتوب، شنیداری و دیداری خود شهروندان را به اهمیت حضور آگاه کنند و در فضایی اقناع کننده به ابهامات آنها پاسخ دهند.
رسانه ها می توانند به مردم بگویند، مشارکت داشته باشید برای قدرت چانه زنی بالا در فضای بین المللی، برای افزایش اقتدار ملی و برای حل کردن سریع مشکلات از مسیر قانونی که همواره از مزایای حضور پرشور در پای صندوق های رای است.
مشارکت پرشور همان چیزی است که فعالان رسانه ای خراسان شمالی نیز بر آن اتفاق نظر دارند و همین امر بهانه ای شد تا خبرگزاری ایرنا در استان نیز میزگردی با حضور امین صادقی سرپرست معاون خبر صدا و سیمای خراسان شمالی، حبیب نامور مدیر خبرگزاری فارس استان، ملک محمد علیزاده مدیر روزنامه قدس استان و علی خادمی رییس خانه مطبوعات خراسان شمالی برگزار کند تا راهکارهای حضور پرشور در انتخابات و آخرین اقدامات انجام شده در این حوزه را بررسی کند.
ایرنا: انتخابات ۱۱ اسفندماه چه اهمیتی برای کشور دارد؟
صادقی: انتخابات حق هر یک از شهروندان است و هر شخصی برای دفاع از حق خود باید پای صندوق رای حضور پیدا کند.
انتخابات از ۲ منظر داخلی (استانی و ملی) و خارجی اهمیت دارد، از نگاه ملی باید گفت که هر چقدر حضور مردم در این رویداد سیاسی پر رنگ تر باشد، اقتدار ملی افزایش می یابد.
این امر بی تردید قدرت چانه زنی ما را در فضای جهانی بیشتر خواهد کرد به گونه ای مسوولان عالی نظام با قدرت بیشتری از منافع ملی دفاع خواهند کرد.
همچنین از نگاه داخلی باید گفت که وقتی نامزدی با مشارکت پایین راهی مجلس می شود این امر بیانگر این است که آن فرد نماینده اکثریت مردم نیست و پشتوانه ضعیفی برای همراهی مردم در بسیاری از حوزه های توسعه دارد.
این درحالی است که انتخاب فردی با مشارکت حداکثری و پشتوانه قوی، مسیر همراهی مردم با سیاست های توسعه ای را هموار می کند.
علیزاده: انتخابات از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران است و حضور در این رویداد سرنوشت ساز تکلیف ملی، فردی و شرعی است.
اساس نظام ما از ابتدا بر پایه رای ملت بوده است و حضور حداکثری مردم موجب می شود افراد واجد شرایطی که صلاحیت بیشتری دارند رای بیاورند تا یک مجلس کارآمد، توانمند و متعهد داشته باشیم.
از سوی دیگر چون صاحب اراده هستیم پس باید در انتخابات شرکت کنیم و با مشارکت در انتخابات در راستای منافع ملی و تقویت قدرت کشور گام بر میداریم.
سابقه نشان داده که مردم ما همیشه در صحنه حضور جدی داشتهاند، ما در بسیاری از رویدادهای سیاسی شاهد حضور میلیونی مردم بودیم و انشاالله ۱۱ اسفند نیز مردم پرشور تر از گذشته در انتخابات شرکت میکنند.
ایرنا: رسانهها با چه روشی می توانند رفتارهای انتخاباتی را شکل دهند؟
نامور: جمهوری اسلامی ایران از نظام های سیاسی پیشرو در برگزاری انتخابات است و همواره مردم مشارکت خوبی در رویدادهای سیاسی کشور داشته اند.
گرچه در برخی انتخابات کاهش مشارکت هم داشته ایم اما باید رسانه ها تبیین کنند که این مشارکت در چه فضای سیاسی حاصل شده است.
متاسفانه در جامعه عدم مشارکت کلاس کاری شده است و برخی احساس می کنند می توانند با رای ندادن شان و منزلتی برای خود ایجاد کنند.
در این میان رسانه ها ابتدا باید این سووال را در قالب تولیدات خبری خود مطرح کنند که چرا باید مشارکت کنیم و تبیین کنند که کاهش مشارکت به معنای ورود افراد نالایق به مجلس و یا کاهش اقتدار نظام اسلامی در جهان خواهد بود.
رسانه ها حتی موضوعات تایید یا رد صلاحیت ها را نیز باید نقد کند و اگر نامزدی نتوانسته نظر مثبت شورای نگهبان را کسب کند از او دلایل عدم احراز صلاحیتش بپرسند و به آگاهی مردم برسانند تا موجب زیر سووال رفتن نهاد بررسی کننده صلاحیت ها و نا امیدی در جامعه نشود.
یک فعال رسانه ای باید پا را فراتر از این اقدامات بگذارد و اگر اشکالاتی در قوانین تایید صلاحیت نامزدهای مجلس وجود دارد باید آن را در گفت و گو با کارشناسان حقوقی تبیین کند و به روز رسانی قوانین این حوزه را به مجلس، شورای نگهبان و دیگر نهادهای ذیصلاح پیشنهاد دهد.
ایرنا: رسانه چه نقشی در انتخاب فرد اصلح دارد؟
خادمی: انسان ها همواره در موقعیت های مختلف در مقابله با پدیده های اجتماعی حق انتخاب دارند، گاهی اوقات برای انتخاب یک کفش وقت زیادی می گذاریم و یا حتی برای خرید میوه بارها از میوه فروش در خصوص کیفیت این نوع محصول می پرسیم.
بنابراین ما باید سعی کنیم همان حساسیت هایی که برای انتخاب در زندگی روزمره داریم برای انتخابات نیز داشته باشیم.
تببین اهمیت مشارکت در انتخابات نیز باید زبانی ساده و قابل فهم باشد به گونه ای که می توانیم به مردم بگوییم همانگونه که سوییچ اتوموبیل خود را به راحتی در اختیار افراد عادی نمی گذارید بنابراین کلید اداره استان خود را نیز نباید در اختیار فردی بی تفاوت و یا نا آشنا به امور توسعه استان قرار دهید.
رسانه ها می توانند به جامعه تببین کنند که نماینده اصلح معیارهایی خاصی همچون سوابق مدیریتی موفق، آشنا به ظرفیت های استان و قدرت چانه زنی بالا دارد و اگر نامزدی خارج از چارچوب وظایف خود حرفی بزند، نمی تواند نماینده خوبی برای آنها باشد.
اصلی ترین وظیفه یک نماینده تصویب قانون و رفع اشکالات آن است به گونه ای که وظیفه ای در حوزه اجرا ندارد بنابراین اگر در ایام تبلیغاتی خود صحبت از اجرای فلان طرح راهسازی و یا اجرای فلان طرح بر زمین مانده می کند، نمی تواند فرد مناسبی برای تصاحب کرسی سبز مجلس باشد.
صادقی: رسانه ها می توانند معیارها انتخاب فرد اصلح را برای به زبانی ساده تببین کنند به گونه ای می توان فرصتی را برای نامزدها در قالب مناظره و یا دیگر برنامه های خبری مهیا کنند.
نامزد انتخاباتی اصلح جدای از ویژگی های اخلاقی، احساس مسوولیت و توان مدیریتی باید به این امر آگاهی داشته باشد که ۳۰ درصد مردم خراسان شمالی زیرپوشش نهادهای حمایتی اند و هنوز راهسازی از اولویت های این خطه است.
بنابراین رسانه ها می توانند فضا را برای نامزدها و ارایه برنامه های آن مهیا کنند تا مردم به راحتی نماینده آینده خود را انتخاب کنند.
علیزاده: فعالان رسانه ای باید با بهره گیری از ظرفیت های خود در تولیدات خبری و یا حضور فعال در فضای مجازی به مردم بیان کنند که کاندیداهایی که برنامه های خارج از اختیارات خود بیان می کنند، افراد مناسبی برای نمایندگی حوزه انتخابیه خود نیستند.
باید به مردم گفت که کسانی را راهی مجلس کنند که وعده تو خالی ندهند.
همچنین باید دارای سوابق اجرایی موفق و علمی باشد تا توان حل مشکلات این خطه را داشته باشد.
ایرنا: جامعه کنونی چه اخباری را می پسندد و رسانه ها باید در کدام مسیر گام بردارند؟
نامور: اینکه جامعه چه اخباری را می پسندد، رسانه ها تعیین و جریان سازی می کنند.
به عنوان مثال حضور بانوان در ورزشگاه و یا دیگر جریان های خبری را رسانه ها تبدیل به مطالبه کردند بنابراین انتخابات و تاکید بر حضور پرشور در این رویداد سیاسی نیز نیازمند جریان سازی خبری رسانه ها است.
برای اینکه افراد بی تفاوت به انتخابات را نسبت به مشارکت سیاسی حساس کنیم، می توانیم یک نظرسنجی مبنی بر اینکه کدام نماینده تاکنون خوب و یا بد عمل کرده است برگزار کنیم که همین اقدام می تواند فرد بی تفاوت را نسبت به نظر دادن سوق دهد.
از سوی دیگر امیدآفرینی در جامعه نیز تنها بیان دستاوردها نیست بلکه باید مشکلات را نیز تببین کرد و باید گفت که حل آنها از مسیر قانون می گذرد.
صادقی: ذائقه مخاطبان اکنون به گونه ای است که خبر خوب را بد و خبر بد را خوب می دانند که باید این ذائقه با تولیدات فاخر تغییر کند.
ما در جامعه اخبار خوب کم نداریم اما آن طور که باید به آن نپرداختیم، اقدامات خوب و سرمایه گذاری های زیادی در شهرستان ها انجام شده که باید این اخبار با رویکرد امید آفرینی بازنشر شود.
اخیرا نیز مصوبات خوبی در مجلس شورای اسلامی در حوزه جوانی جمعیت و افزایش وام ازدواج داشتیم که باید این اخبار در جامعه بازنشر شود.
خادمی: انتشاراخبار منفی در فضای جامعه بسیار زیاد شده، کافی است شما چند روز کانال های خبری استان را دنبال کنید تا ببینید چگونه مدام اخبار مربوط به قتل و دزدی ها بیشتر منتشر می شود.
انتشار اخبار منفی به قدری در استان زیاد است که گاهی اخبار مثبت و امیدبخش در میان آن گم می شود در حالی این اخبار می تواند موجب امیدآفرینی و مشارکت حداکثری در انتخابات شود.
گرچه رسالت رسانه آگاهی بخشی به مردم در بخش های گوناگون است اما در شرایط کنونی و با توجه به فضای حاکم بر جامعه ضرورتی ندارد که این حجم از اخبار منفی در فضای رسانه ای باز نشر شود.
ایرنا: ارزیابی شما از فعالیت رسانههای استان در حوزه انتخابات چیست؟
صادقی: گرچه رسانه های خراسان شمالی از مدت ها قبل فعالیت های خبری خود را در حوزه انتخابات آغاز کرده اند اما باید برای مشارکت حداکثری با تمام توان پای کار بیایند.
مجموعه صدا و سیما از مدت ها قبل فعالیت خبری خود در حوزه انتخابات در بخش های گوناگون آغاز کرده و آمادگی دارد تا تمامی تولیدات خبرگزاری ها را در بخش های موشن گرافی و یا دیگر فیلم های کوتاه با موضوع انتخابات منتشر کند.
تاکنون چندین کانال در بستر شبکه های اجتماعی در حوزه انتخابات تشکیل شده است و تولیدات خبری با عنوان «تا انتخابات» در این کانال ها بازنشر می شود.
همچنین «بسته خبری دید» نیز با هدف رصد فعالیت های خبری دیگر رسانه ها در خراسان شمالی در حوزه انتخابات ایجاد شده تا اخبار موثر این رسانه ها نیز در خبرگزاری صدا و سیما منتشر شود.
نامور: رسانه های خراسان شمالی ورود خوبی تاکنون در حوزه انتخابات داشته اند اما باید گفت که بار سنگین فعالیت های رسانه ای انتخابات در استانی که که ۴۴ درصد آن روستانشین است باید بر دوش صدا و سیما باشد.
واقعیت این است هنوز بسیاری از مردم روستایی استان شناخت کافی از رسانه های مکتوب ندارند و بیشتر برنامه های رسانه ملی را دنبال می کنند بنابراین صدا و سیما نیز باید از این ظرفیت بیشتر بهره بگیرد.
رسانه های مکتوب و تاثیرگذاری همچون ایرنا و فارس تاکنون تولیدات خبری موثری در حوزه انتخابات داشته اند اما با توجه به اینکه مخاطبان خاص خود را دارند باید سعی کنند اخبار تحلیلی بیشتری تولید کنند.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سالجاری برگزار می شود.
خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.
نظر شما