اجرای ۱۲ طرح آبخیزداری در همدان

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: برای جلوگیری از وقوع سیلاب و ایجاد فرسایش، تقویت پوشش گیاهی و تغذیه منابع آب زیرزمینی، ۱۲ طرح آبخیزداری سال ۱۴۰۲ در این استان اجرا شده است.

اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالگرد پیروز انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای تبیین اهداف و ارائه عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه های مختلف است، یکی از کارهای مهم این مجموعه را اجرای طرح های آبخیزداری برشمرد و افزود: ۱۲ طرح آبخیزداری در قالب پروژه های مکانیکی و بیولوژیکی با اعتبار ۱۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: امسال در حوزه معاونت فنی و در راستای احیا و اصلاح مراتع، طرح های بیولوژیک (بذرپاشی ) و بیومکانیک در سطحی معادل یک هزار و ۴۳۱ هکتار و توسعه رویشگاههای گیاهان دارویی در سطح ۶۷۵ هکتار از مراتع استان همدان اجرا شد که بیشتر فعالیت های صورت گرفته به صورت مشارکتی و با حضور بهره برداران و جوامع محلی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲، سهم استان همدان کاشت سه میلیون اصله نهال در سال است که تاکنون نزدیک به ۲ میلیون اصله نهال با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

خزائی افزود: ۳۱ گونه مقاوم به شرایط آب و هوایی استان در زمینه های احیا و غنی سازی جنگل ها، فضای سبز و زراعت چوب نیز تولید شده است.

وی ادامه داد: نهال های تولید شده ای که قابلیت انتقال به عرصه را دارند در قالب پویش های مردمی و با مشارکت آحاد مردم از جمله دانش آموزان، دهیاران، بسیجیان، همیاران طبیعت و دیگر اقشار در عرصه های مشخص شده و به صورت مکان محور کاشته می شود.

اجرای ۱۲ طرح آبخیزداری در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: همچنین پویش های بذرکاری با مشارکت مردم در سطح ۶۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان انجام شده است.

خزائی اضافه کرد: به منظور فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی بیش از ۱۰ هزار نفر به عنوان همیار طبیعت در سامانه همیاران طبیعت ثبت نام و آموزش های لازم را در موضوعات مختلف به منظور ترویج فرهنگ منابع طبیعی فرا گرفته اند.

به گفته وی، در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و براساس تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان همدان طرح "هرمدرسه یک نهالستان " به منظور مشارکت دانش آموزان در تولید و کاشت نهال در استان اجرا شده که تاکنون با مشارکت پنج مدرسه ۱۰۰ هزار اصله نهال توسط دانش آموزان تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: معاونت حفاظت و امور اراضی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در سطح ۱۴۰ هزار هکتار کشت و مراقبت انجام داده است.

خزائی ادامه داد: به منظور حفاظت موثر از اراضی، کمربند حفاظتی به طول ۱۵ کیلومتر در شهرستان نهاوند اجرا شد همچنین برای پیشگیری از آتش سوزی و کنترل حریق ۱۵۰ کیلومتر خطوط آتش بُر در سطح عرصه های منابع طبیعی احداث شده است.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست برخورد با متخلفان و متعرضان به عرصه های منابع طبیعی را در دستور کار قرار داده که امسال در این راستا ۸۴۳ فقره پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: براساس آرای صادره ۴۴۶ فقره اجرای حکم قضایی در سطح ۵۳۷ هکتار به منظور برخورد با متخلفان و رفع تصرف از عرصه های منابع طبیعی انجام شد.

وسعت اراضی ملی به حدود ۷۰۰ هزار هکتار می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha