۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85378408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارتقای آمادگی جسمانی، ضرورت زندگی شهری

۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبر: 85378408
ارتقای آمادگی جسمانی، ضرورت زندگی شهری

زنجان - ایرنا - آمادگی جسمانی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده، ولی امروزه با رشد و گسترش شهرنشینی که تحرک فیزیکی را به کمترین حد رسانده، اهمیت آن از دیدگاه ارتقای سلامت جامعه مضاعف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالیتهای بدنی و ارتقای آمادگی جسمانی امروزه به عنوان یکی از مولفه های مهم برای زندگی سالم و پرنشاط مطرح است به طوریکه این ورزش ها به طور منظم و مستمر موجب سلامت جسمانی و روانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی می شود که ارمغان زندگی ماشینی و کم تحرکی برای انسان است.

به طور معمول همه ورزش ها به خصوص رشته های زیرمجموعه آمادگی جسمانی که شکل همگانی‌ دارد، موجب تقویت قلب،‌ افزایش قدرت عضلات، انعطاف پذیری، تناسب اندام، پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و اضافه وزن و ناراحتی های روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش امید به زندگی می شود.

بیماریهای واگیر که در گذشته های دور دغدغه متولیان بهداشت و سلامت بود، امروزه جای خود را به مشکلات متابولیکی ناشی از کم تحرکی داده است.اگر در زمان های دور که بیشترین دغدغه بخش بهداشت و درمان، اقدامات پیشگیرانه یا درمانی در خصوص بیماری ها واگیر بود امروزه نبود تحرک کافی و ابتلا به بیماری های متابولیک ناشی از این معضل به مهمترین دغدغه بخش بهداشت و درمان تبدیل شده است.

این امر نیز متاثر از زندگی شهری است که بیشتر افراد کارهای روزمره خود را با گذران ساعتها وقت پشت یک میز و کامپیوتر انجام می دهند.

زندگی در عصر ارتباطات و فناوری حتی به خصوص در سالهای اخیر کودکان را نیز درگیر خود کرده است به طوریکه به جای تحرک و فعالیت بدنی و بازی فیزیکی با دوستان و هم سن و سالان خود ترجیح می دهند بیشتر اوقات خود را تنها با یک گوشی یا تبلت و با گشت و گذار در دنیای مجازی و بازی های رایانه ای سپری کنند.

در این شرایط است که کم کم ضرورت داشتن توانایی و آمادگی جسمانی برای بهتر زیستن پررنگ تر می شود و زنگ هشدار برای افراد کم تحرک به خصوص بانوان، کودکان،‌ نوجوانان و جوانان به صدا در می آید چرا که تاثیر آن در تمام جنبه های زندگی و بازدهی کاری افراد انکار ناپذیر است.

ارتقای آمادگی جسمانی، ضرورت زندگی شهری

سلامت روحی و جسمی زنان حق انسانی آنها و موجب سلامت جامعه است

مسوول کمیته ورزش زنان و خانواده هیات ورزش‌های همگانی استان زنجان در خصوص اهمیت آمادگی جسمانی بانوان، گفت: در تعاریف جدیدی که از سلامت زنان شده است بر روی رده خاص سنی تمرکز نمی شود بلکه این توانمندی در تمامی مراحل زندگی از کودکی تا نوجوانی، برزرگسالی و سالمندی مورد تاکید است.

مریم سکاکی افزود: سلامت روحی و جسمانی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی است، بلکه تاثیر مستقیمی در سلامت خانواده و جامعه دارد که یکی از مولفه های مهم در حفظ و ارتقای سلامت زنان، ورزش و فعالیت بدنی مستمر است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر ورزش بانوان در باشگاه‌ها، سالن های ورزشی و پارکها افزایش یافته است که این امر نشان می دهد مشارکت زنان در فعالیت های بدنی و ورزشی افزایش یافته است و این قشر نیز به سلامت خود اهمیت می دهند.

روزانه نیم ساعت ورزش حتی در بازه های زمانی ۱۰ دقیقه ای می تواند به سلامت بانوان کم تحرک کمک کند.سکاکی یادآور شد: شماری زیادی از زنان به دلایل مختلف از جمله شغل یا دیگر اولویت بندی های زندگی، کم تحرک هستند و فعالیت بدنی لازم و کافی را ندارند و نمی توانند ورزش را در زندگی خود بگنجانند.

وی به زنان توصیه کرد:‌ در طول هفته حداقل سه روز ورزش کنند، این ورزش می تواند حتی روزانه نیم ساعت و در بازه های زمانی ۱۰ دقیقه ای باشد.

سکاکی با بیان اینکه برای این ورزش حتما نیاز به باشگاه و یا پیاده روی طولانی مدت در پارکها و باشگاهها نیست، اظهار داشت: فعالیت ورزشی درجا زدن به طوریکه ضربان قلب افزایش یابد می تواند مفید باشد.

وی گفت:‌ کسانی که چاقی مفرط دارند و با فعالیت فیزیکی کم نیز قلب و ریه آنها به فشار می افتد، می توانند ورزش و فعالیت را درجا و به آرامی انجام دهند.

ارتقای آمادگی جسمانی، ضرورت زندگی شهری

۱۰ رشته از ۲۴ رشته ورزشی مربوط به آمادگی جسمانی در زنجان فعال است

دبیر هیات آمادگی جسمانی استان زنجان نیز با بیان اینکه از یک سال گذشته تاکنون این هیات از هیات ورزشی همگانی منفک شده است، گفت:‌ از ۶۳ رشته ورزش های همگانی ۲۴ رشته تفکیک شده است.

هادی حسینی افزود: در این مدت علاوه بر ساماندهی رشته های مختلف مثل آمادگی جسمانی،‌ پیلاتس، ایروبیک، ورزش در آب، حرکات اصلاحی،‌دوچرخه ثابت و کار با دستگاههای آمادگی جمسانی، دوره های مربیگری و داوری نیز برگزار کرده ایم.

وی اظهار داشت: هرچه تعداد مربیان افزایش یابد می توان افراد تحت پوشش این ورزش ها را که با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد افزایش داد.

حسینی تصریح کرد:‌ در زمان حاضر از حدود ۲۴ رشته آمادگی جسمانی، ۱۰ رشته در زنجان فعال شده است که تا پایان سال تلاش می شود همه این رشته ها در استان راه اندازی شود.

وی یادآور شد:‌ به طور کلی در زندگی امروزی با کم تحرکی افراد جامعه به دلیل مشغله های کاری مواجه هستیم افرادی هم که ورزش را رها کرده اند بدن آسیب دیده ای دارند که نیازمند ارتقای توانایی و آمادگی جسمانی هستند.

ورزش های آمادگی جسمانی تحت نظر مربی متخصص برای هر گروه سنی و با هر شرایط بدنی مفید است.حسینی گفت:‌ ورزش های مربوط به آمادگی جسمانی با هر وضعیت بدنی به شرط تایید پزشک برای افراد در هر رده سنی زیر نظر مربیان مربوطه انجام می شود و هدف این هیات در بخش اصلی همگانی کردن ورزش است و پس از آن می توان به ورزش های قهرمانی در این رشته ها نیز رسید.

وی با بیان اینکه ورزشکاران در رشته های مختلف نیز باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هرم توسعه همه جانبه با توجه جدی به امر آمادگی جسمانی موجب ارتقای سلامت افراد مختلف و حتی جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشکاران می شود.

حسینی تصریح کرد:‌ هیات آمادگی جسمانی استان زنجان طی سال های اخیر برنامه هایی را برای جبران کم تحرکی به خصوص برای بانوان اجرا می کند به طوریکه دوره های آموزشی مربیگری، سمینارها و داوری یک دوره برای آقایان و یک دوره برای خانم ها برگزار می شود.

وی با بیان اینکه از ۱۳ ایستگاه فعال برای ورزش های صبحگاهی ۱۲ ایستگاه تخصصی برای خانم ها و یک ایستگاه مشترک است،‌ گفت:‌ در باشگاهها نیز قبلا به طور معمول تا ساعت ۱۲ ظهر خانم ها و از آن به بعد تا ساعت ۲۴ آقایان فعالیت می کردند که در زمان حاضر حدود ۱۰ باشگاه تخصصی بانوان تاسیس شده است و در سایر رشته ها نیز باشگاههای تخصصی برای خانم ها داریم و زمانبندی آقایان به نفع بانوان کمتر شده است.

حسینی تاکید کرد:‌ این هیات با ایجاد شور و نشاط در مدارس و پارکها درصدد تقویت بخش همگانی رشته های ورزشی آمادگی جسمانی است و برای این امر از وجود مربیان مجرب بهره می گیرد و با برگزاری برنامه های المپیادگونه به حیطه رشته های ورزشی زیرمجموعه این هیات به بُعد قهرمانی این ورزش ها نیز می اندیشد.

ارتقای آمادگی جسمانی، ضرورت زندگی شهری

نقش مربیان در ترغیب افراد جامعه به ورزشهای همگانی و آمادگی جسمانی انکار ناپذیر است

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این باره گفت: در شرایط زندگی ماشینی کنونی مردم در همه گروه ها و رده‌های سنی باید ورزش را جزوی از برنامه های اولویت دار خود قرار دهند.

جواد بازرگان گفت: افزایش کم تحرکی در جامعه نیازمند برنامه ریزی جدی از سوی مسوولان ورزشی است تا با فراهم کردن زیرساختها و ترویج و نهادینه کردن ورزش های همگانی و آمادگی جسمانی، کم تحرکی ها و آسیب های ناشی از آن را به حداقل برسانند.

شیوع بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر ناشی از کم تحرکی و نبود آمادگی جسمانی مسوولیت متولیان ورزشی را مضاعف کرده است.بازرگان با بیان اینکه توسعه ورزش های همگانی و آمادگی جسمانی در استان با نقطه مطلوب فاصله دارد، افزود:‌ افزایش بیماری‌های غیر واگیر که اغلب از کم تحرکی و دوری از ورزش و فعالیتهای بدنی نشات می گیرد اهمیت توجه به ورزش را مضاعف و این امر مسولیت هیاتهای ورزشی را سنگینتر کرده است.

وی اظهار داشت: فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی نیز در ترغیب افراد جامعه جهت روی آوری به ورزش و بهبود کیفیت زندگی آنان بسیار مهم بوده و در این رابطه نقش مثبت مربیان انکار ناپذیر است.

بازرگان بر لزوم همگانی کردن ورزش در استان تاکید کرد و گفت: در زمان حاضر چهار هزار ورزشکار سازمان یافته و دارای کارت بیمه ورزشی در حوزه ورزش‌های همگانی فعالیت می کنند که تعداد این ورزشکاران بیش از آمار رسمی اعلام شده است.

برآیند:

امروزه با رشد و گسترش شهرنشینی، تحرک فیزیکی به کمترین حد رسیده و اهمیت آمادگی جسمانی برای افزایش سلامت جامعه مضاعف شده است.

تحقق این مهم نیازمند فراهم سازی زیرساخت های ورزشی از قبیل سالن ها و ایستگاه های ورزشی و از سوی دیگر ترویج و فرهنگسازی ورزش در بین عموم مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha