"دَمپُخت"؛ انتخاب نخست گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - "دَمپُخت" گوشتی انتخاب نخست و غذای محلی و مورد علاقه گردشگرانی است که سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزیده اند یا از این استان عبور می کنند.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ طبیعت بکر و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی منحصربفرد همواره مقصد گردشگران است که این امر فرصتی برای استفاده از غذاها و نان های محلی خوش طعم این سرزمین خاطره انگیز است.

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۸غذایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده دارای گنجینه ای ارزشمند ازخوراکی های متنوع محلی است اما بررسی ها نشان می دهد که "دَمپُخت" گوشتی پرطرفدارترین غذای سنتی مورد علاقه گردشگران و مسافران است.

این غذای سنتی سالم و خوشمزه تقریبا در تمامی رستوران های کهگیلویه و بویراحمد عرضه می شود از مواد غذایی چون گوشت گوسفند،ماش، برنج محلی، روغن،زردچوبه و نمک تهیه می شود.

برای پخت این غذای محلی ابتدا گوشت را آبپز کرده و سپس با مقدار زیادی پیاز که به صورت نگینی خرد شده سرخ می کنند و در مرحله بعدی آب جوش و برنج و ماش پخته شده را به گوشت اضافه می کنند.

"دَمپُخت" گوشتی چگونه تهیه می شود

بانوی باشتی که به همت او چندین غذای محلی استان به ویژه "دَمپُخت" گوشتی در فهرست آثار ملی ثبت شده می گوید: "دَمپُخت" گوشتی به چند شکل در استان پخته می شود که تفاوت آن در نوع حبوباتی است که استفاده می شود.

عشرت عسکری افزود: برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد از ماش برای تهیه "دَمپُخت" گوشتی استفاده می کنند و در برخی مناطق دیگر از عدس ریز محلی استفاده می کنند که این غذا با ماش در فهرست آثار ملی ثبت شده است.وی بیان کرد:

کارشناس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: "دَمپُخت" گوشتی به شناسنامه غذاهای محلی استان تبدیل شده است.

اسفندیار کهزادی افزود: این غذا که در همه رستوران های کهگیلویه و بویراحمد عرضه می شود از نگاه گردشگران یک خوراکی منحصر به فرد است.

وی با اشاره به اینکه غذاهای محلی زیادی در استان وجود دارد تاکید کرد: میتوان با تجاری سازی غذاهای محلی از آن برای درآمدزایی استفاده کرد.

کدام غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است؟

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۸ خوراکی سنتی این استان که به صورت وعده های اصلی و میان وعده صرف می شوند تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اصغر آتشفراز افزود: دمپخت گوشتی؛ شله ماشکی؛ گونه؛ دوا لبنی؛ دوا زردکی؛ دمپخت اشکوه و چهار لقمه اشکوه از مهم ترین غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

"دَمپُخت"؛انتخاب نخست گردشگران به کهگیلویه و بویراحمد

وی با یادآوری پخت انواع نان سنتی توسط مردم استان عنوان کرد :نان تیری شیرین؛ نان بلبلی یا مشتک روغنی و نان شلشلی از جمله نان های سنتی مردم استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آتشفراز گفت: آجیل محلی گندم برشته از خوراکی های مهم است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:همچنین به تازگی طریقه فراوری۲ سوغات محلی استان شامل میوه های جنگلی بنه و رب ربنیک یا به گویش محلی رملیک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود: طریقه جداکردن میوه جنگلی بنه از هسته و درست کردن رب ربنیک یا به گویش محلی رملک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آتشفراز ابراز کرد: غذاهای سنتی در کنار رنگ وبوی دلپذیرشان، در بردارنده پیشینه فرهنگی مردمانی است که دسترنج مزرعه را با هنر کدبانوی خانه در هم می آمیزند تا سفره های ساده اما سرشار از سلامتی را نثار مهمانان خود کنند.

وی تاکید می کند که غذاها و خوراکی های محلی در این استان به دلیل استفاده از مواد اولیه محلی ظرفیت های زیادی برای ثروت آفرینی دارد.

نقش غذاهای محلی در گردشگری

در حالی که کارشناسان حوزه گردشگری معتقد هستند که خوراک و نوشیدنی ( فست فود توریسم، food tourism یا food travel) به عنوان یکی از شاخه های گردشگری افزون بر معرفی فرهنگ هر منطقه فرصتی برای کسب تجربه های تازه برای مسافران است،تنوع غذاها و خوراکی های محلی از انواع آش ها گرفته تا نان های خوشمزه دست گردشگران را برای انتخاب متناسب با ذائقه آنان باز گذاشته است.

غذاها و نان های محلی کهگیلویه و بویراحمد که بیشتر با استفاده از مواد طبیعی و سبزی های تازه درست می شوند خوشمزه‌هایی با طعم سلامتی هستند که استفاده از آنان لذت سفر به این استان را بیشتر می کند.

"دَمپُخت"؛انتخاب نخست گردشگران به کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان حوزه گردشگری با اشاره به اینکه غذا به عنوان یکی از نمادهای اصلی معرف و نشانه فرهنگ، سنت، خلق و خو و دیدگاه های زیستی مردمان هر خطه ای محسوب می شود تاکید می کنند که غذاهای محلی کهگیلویه وبویراحمد می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد که چند تایی از آنان در فهرست آثار ملی ثبت شده دریچه‌ای به دنیای هزار رنگ مزه‌ها و طعم‌هاست که تجربه آن برای مسافران خاطره انگیز خواهد بود.

افزون بر روش‌های طبخ سالم، لذیذ بودن، استفاده از ارزش‌های غذایی در قالب گروه‌های متنوع نظیر غلات، حبوبات، لبنیات، سبزی‌ها و گیاهان دارویی از شاخص‌های غذاهای سنتی این استان است.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha