حجم آب سد مهاباد ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد مهاباد به ۱۰۱ میلیون مترمکعب افزایش یافته که در مقایسه با سال قبل ۴۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده است.

خالد رحمانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته در بهمن ماه حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۶۱ میلیون مترمکعب بود اما امسال به‌دلیل افزایش بارندگی‌ها و زیاد شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون تراز سد مهاباد به یک هزار و ۳۴۸.۵ متر رسیده در حالیکه سال قبل این مقدار نیز ۶ متر کمتر و یک هزار و ۳۴۲ متر بود.

مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون ورودی آب به دریاچه سد در حدود ۶.۹ مترمکعب در ثاینه است که سال گذشته ۲.۱ مترمکعب بود و خروجی آب نیز در هر ۲ سال مقدار مشابه هشت دهم مترمکعب در ثانیه است که در مقایسه با سال قبل تفاوتی نکرده است.

وی در خصوص میزان بارندگی در تاج سد مهاباد نیز افزود: امسال (سال آبی جاری) تاکنون ۱۸۴.۵ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه تاج سد مهاباد ثبت شد در حالی که بارش های سال گذشته ۱۴۳ میلی‌متر گزارش شده بود.

وی در خصوص سرریز شدن سد مهاباد ابراز امیدواری کرد در صورت تداوم بارش های زمستانی و رسیدن حجم آب ذخیره شده در پشت این سد به ۱۹۲ میلیون مترمکعب، سد سرریز خواهد شد البته برنامه رهاسازی آب هم هنوز ابلاغ نشده است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

حجم آب سد مهاباد ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha