توافق، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بر سر ساخت نیروگاه مشترک

تهران- ایرنا- مقامات ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان برای ساخت نیروگاه برق‌آبی مشترک موسوم به «کامباراتا-۱» بر روی رودخانه نارین در قلمرو قرقیزستان توافق کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از فرغانه، بر اساس این سند، طرفین برای اجرای این پروژه یک شرکت سهامی ایجاد خواهند کرد که در آن سهم قرقیزستان ۳۴ درصد و ازبکستان و قزاقستان هر کدام ۳۳ درصد خواهد بود.

پول ساخت نیروگاه برق آبی توسط طرف‌های قرارداد تامین و هزینه‌ها تا حدودی از طریق جذب وام و کمک‌های بلاعوض از بانک‌ها و موسسات مالی بین المللی تامین می‌شود.

هزینه پروژه و همچنین زمان اجرای آن پس از تایید مطالعات امکان سنجی متعاقبا مشخص خواهد شد.

در ژانویه سال گذشته میلادی، وزیران انرژی ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نقشه راه ساخت کامباراتا -۱ را با پیش‌بینی تولید یک هزار و ۸۶۰ مگاوات برق در سال تصویب کردند.

قرار است سدی با حجم مخزن ۵.۴ میلیارد متر مکعب و ارتفاع ۲۵۶ متر برای این نیروگاه احداث شود. پیش‌بینی می‌شود اجرای کامل این پروژه ۱۰ سال طول بکشد، اما انتظار می‌رود اولین واحد برق آبی کشور چهار سال پس از شروع به کار راه‌اندازی شود.

در مارس ۲۰۲۳، نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان تعدادی اسناد را امضا کردند که پروژه‌ ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا-۱ هم شامل آنها بود.

ساخت پروژه‌های نیروگاه‌های برق آبی کامباراتا شماره ۱ و شماره ۲ بر روی رودخانه نارین در سال ۱۹۸۸ در دوران اتحاد جماهیر شوروی تصویب شد. ساخت و ساز در همان زمان آغاز اما در سال ۹۴ به دلیل کمبود بودجه متوقف شد. در آن زمان ۲۵ درصد کار انجام شد.

در سال ۲۰۰۸، ساخت نیروگاه شماره ۲ کامباراتا با کمک روسیه از سر گرفته شد. با این حال، پس از آن که بیشکک به سوء استفاده از ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص یافته در توافقنامه متهم شد، همکاری با فدراسیون روسیه متوقف شد.

در سال ۲۰۱۲ توافق شد که هر دو نیروگاه برق آبی توسط شرکت روس هیدور (RusHydro) تکمیل شود، اما چند سال بعد دولت قرقیزستان فسخ این قرارداد را اعلام کرد.

تلاش قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان برای ساخت این نیروگاه برق آبی در حالی است که پروژه راغون به عنوان بزرگترین نیروگاه تامین برق در حال ساخت در آسیای مرکزی در تاجیکستان در انتظار مساعدت‌های مالی جهانی است.

رئیس کمیته سرمایه‌گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان به تازگی با بیان اینکه پروژه راغون به عنوان بزرگترین نیروگاه تامین برق در حال ساخت در آسیای مرکزی در انتظار مساعدت‌های مالی جهانی است، گفت: تاکنون بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی، بانک جهانی و صندوق اوپک برای سرمایه‌گذاری در ساخت «راغون» علاقه نشان داده‌اند.

به گزارش ایرنا، تاکنون ساخت نیروگاه برق آبی راغون تنها با هزینه‌های دولتی تاجیکستان پیش رفته است اما به دلیل هزینه بالای این پروژه دولت در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت برای تکمیل کار از موسسات مالی بین‌المللی بودجه جذب کند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی که کار در نیروگاه «راغون» از سر گرفته شد، هزینه ساخت آن سه میلیارد دلار برآورد شد. سپس در سال ۲۰۱۶ هزینه ساخت آن ۳.۹ میلیارد دلار ذکر شد.

نیروگاه راغون یکی از بزرگترین پروژه های تولید برق در آسیای مرکزی است که ساخت آن بیش از ۱۰ سال است که بطول انجامیده. ظرفیت تولید برق راغون سه هزار و ۶۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

پس از بهره برداری کامل نیروگاه، تولید برق آن از ۱۳ تا ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال خواهد بود که معادل حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد حجم سالانه کل ظرفیت های تولید برق این کشور است.

این نیروگاه در مجموع در ۶ فاز است که ظرفیت هر یک ۶۰۰ مگاوات اعلام شده است.

آخرین واحد این نیروگاه قرار است در سال ۲۰۲۹ راه اندازی شود. تکمیل نهایی کارهای ساختمانی در نیروگاه برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha