۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر در حوزه انتخابیه مشهد و کلات می توانند رای دهند

مشهد- ایرنا- معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان مشهد گفت: براساس برآورد آماری ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر، واجد شرایط رای دادن در حوزه انتخابیه مشهد و کلات هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن داوری روز شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: بر همین اساس سعی شد تا برای رای اولی ها که حدود ۱۲۰ هزار نفر در این حوزه انتخابیه هستند، دعوتنامه ارسال شود تا در امر مهم انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که در امر انتخابات همراهی کنند و تمامی بخش‌های مختلف اعم از بخش کشوری، مشارکتی و مردم در رویداد انتخابات نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

فرماندار مشهد گفت: تا این لحظه ۵۱۳ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات باقی‌مانده‌اند، ۱۶ نفر هم درخواست انتقال به این حوزه را داشته‌اند که شرایط بررسی آنها در حال انجام است و این در حالی است که برخی نیز درخواست انتقال به حوزه های دیگر را ثبت کرده اند.

داوری افزود: هزار و ۸۷۲ شعبه اخذ رای تاکنون به صورت قطعی مشخص شده است و در بخشی از مناطق نیز با توجه به نیاز افزایش شعب اخذ رای، پیگیر افزایش این شعب برای دسترسی بهتر مردم به صندوق های آرا در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: برای انجام بهتر فرایند رای گیری، تاکنون جلسات آموزشی برای تمام ارکان هیات اجرایی برگزار شده است و نواقص کار نیز در حال بررسی است و به زودی تمرین انتخاباتی در این حوزه برگزار می‌شود.

فرماندار مشهد گفت: امسال برای نخستین بار عوامل اجرایی انتخابات در تمامی شعب، از بین مردم بومی آن منطقه انتخاب شده‌اند همچنین برای اولین بار دانش آموزان علاقه‌مند در نقش همیار در کنار نمایندگان فرماندار در محل شعب اخذ رای حضور خواهند داشت تا ضمن فراگیری روند اجرای کار، بتوانند راویان صحت انجام انتخابات باشند.

داوری افزود: برای افزایش مشارکت انتخاباتی برپایی "کافه گفت و گو" و "خیابان انتظار" در دست اقدام است تا ضمن دعوت مردم به حضور، شبهات آنان نیز پاسخ داده شود.

فرماندار مشهد گفت: قبل از برگزاری انتخابات، شعب اخذ رای در نواحی مختلف مشهد با نصب بنر اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین آدرس‌ شعب اخذ رای نیز در نرم‌افزار نشان بارگذاری شده است تا مردم بتوانند نزدیک ترین حوزه خود را انتخاب کنند.

داوری افزود: همچنین نرم افزار موبایلی «انتخابات من» طراحی شده است تا مردم بتوانند از آن برای شناخت نامزدها و همچنین ارتباط با مسوولان انتخابات شهر مشهد استفاده کنند.

مساجد پای کار افزایش مشارکت

معاون فرهنگی اجتماعی امور مساجد خراسان نیز در این نشست گفت: در نشست با نامزدهای انتخابات سعی شد تا ضمن تاکید بر اهمیت وظایف این افراد، کتاب "مجلس شایسته" در اختیار این افراد قرار گیرد تا نسبت به وظایف خود و ظرفیت مساجد به عنوان حلقه مفقوده ارتباط با مردم، آگاهی بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: سعی شد تا با ایجاد برنامه "اعتکاف بصیرتی" در بهمن ماه که با حضور ۳۰۰ نفر از ائمه جماعات مساجد برگزار شد و محتوای بسیار خوبی در اختیار این افراد قرار گیرد تا به عنوان کنشگران محلات بتوانند در افزایش مشارکت در انتخابات اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین کوشیده شد تا در سامانه "مجلس شایسته" که بر بستر تارنمای "مسجدنا" طراحی شده است، اطلاعات بیش از ۴۰۰ نفر از نامزدها بارگزاری شود تا امکان مشاهده کارنامه تمام نامزدها در اختیار همه تشکلها قرار گیرد.

معاون امور مساجد خراسان گفت: ۱۰ جشن تکلیف سیاسی در مشهد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی نیز برنامه ریزی شده است.

احمد نیا با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه "نعمت حضور" از ابتدای آذر امسال افزود: صفحه این قرارگاه و بسته محتوایی نعمت حضور، در سایت مسجدنا ایجاد شده و محتوایی از جمله پاسخ به شبهات روز، متن منبر حضور حداکثری و بیش از ۱۰ ساعت دوره آموزشی کنشگری انتخابات به‌صورت ویژه در اختیار ائمه جماعات استان‌های خراسان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: چند دستگاه ون انتخاباتی نیز در سطح شهر تردد خواهند کرد که علاوه بر ارائه محتوای انتخاباتی، چند استاد هم در آنها حاضر هستند و در مناطق پرتردد برنامه‌هایی مثل پاتوق گفت‌وگو، تریبون آزاد و پرسش‌ و پاسخ برگزار می‌کنند که نامزدها هم می‌توانند در این گفت‌وگوها شرکت کنند.

معاون امور مساجد خراسان گفت: فعالیت بعدی، اعزام سخنران و هادیان سیاسی به مساجد است که ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از برنامه گفت‌ و گو محور همسنگرهای مسجدی ویژه این ایام در حال تولید است که از شبکه "افق" و شبکه‌های استانی سه استان خراسان پخش می‌شود و در این برنامه از حضور سخنرانان و نخبگان سیاسی کشوری استفاده شده که در فضای مجازی نیز منتشر خواهد شد.

احمد نیا افزود: حضور نامزدها در مساجد در قالب مناظره، کافه گفت‌ وگو، پرسش و پاسخ، تریبون آزاد و سخنرانی انجام خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha