پنج هزار و ۱۰۰ نفر بر انتخابات در استان همدان نظارت دارند

همدان- ایرنا- رییس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همدان گفت: پنج هزار و ۱۰۰ نفر بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات استان نظارت می کنند.

حجت الاسلام جلال مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم و با امنیت کامل در استان همدان همچون دیگر نقاط میهن اسلامی اندیشده شده است.

این مسوول گفت: رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در اوایل سال جاری چهار راهبرد سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت را برای انتخابات مشخص کردند که این مولفه ها جدای از هم و قابل تفکیک نیستند بلکه در متن انتخابات هر چهار مولفه موجود است.

وی با بیان اینکه رقابت یکی از مولفه های اصلی مشارکت به شمار می رود،افزود: خدشه به سلامت و امنیت انتخابات، مشارکت را بی ارزشی می کند چرا که انتخاباتی که نتیجه اش ابطال آرا و نبود اطمینان به آن انتخابات باشد بی فایده است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همدان تصریح کرد: دشمنان از ماه ها قبل، کاهش میزان مشارت و تحریم انتخابات را مطرح و در این راستا بسیار تلاش می کنند.

حجت الاسلام مرادی تاکید کرد: معاندان نظام با تدوین راهبردهای مختلف سعی دارند که با هر ابزار و شیوه ای که شده حتی یک نفر را از حضور در پای صندوق رای نا امید و منصرف کنند.

مشارکت در انتخابات بهترین تجلی حضور مردم است

وی افزود: مشارکت مردم در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است چرا که طبق قانون اساسی نظام ما بر پایه آرای عمومی بنا نهاده شده است به ویژه در چهار انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و رفراندوم آرای عمومی مد نظر قرار گرفته است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همدان با بیان اینکه همه مسوولان کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با انتخابات سر کار می آیند،افزود: ۲ انتخابات در یازدهم اسفند سال جاری برگزار می شود که انتخابات مجلس خبرگان رهبری از زوایایی با اهمیت تر از مجلس شورای اسلامی است.

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: بهترین تجلی حضور مردم، مشارکت در انتخابات است و نظامی که شعار انقلاب اش و افتخارش رسیدن به جمهوری اسلامی بوده این شعار را در انتخابات نشان می دهد.

وی اظهار کرد: البته مجلس شورای اسلامی هم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هر ساله این نهاد برنامه و بودجه کشور را تعیین و برنامه توسعه پنج ساله را تدوین می کند همچنین سرمایه گذاری ها و همه معاهدات و تعهدهای بین الملی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همدان تاکید کرد: مشارکت و حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای حرف اول را در انتخابات می زند به گونه ای که مشارکت مردم بیش از نتیجه آرا و چه کسی رای می آورد، مهم است.

پنج هزار و ۱۰۰ نفر بر انتخابات در استان همدان نظارت دارند

حجت الاسلام مرادی با عنوان اینکه یکی از مولفه های موثر در مشارکت اتمید آفرینی است،گفت: بر اساس رهنمودها و تعابیری که رهبری فرزانه انقلاب درباره گام دوم انقلاب دارند کلید همه قفل ها در کشور امید و امید آفرینی است.

وی افزود: امید چگونه به دست می آید؟ رهبری انقلاب فرمودند به قله نزدیک شده ایم، بنابراین تبیین قدم ها و گام هایی که ما را به قله نزدیک کرده کار مهمی است که امید ایجاد می کند ولی در این باره و در راستای جهاد تبیین ضعف داریم و به گفته رهبری وجود ضعف در فضای مجازی و رسانه ای موجب شده که نتوانیم این خدمات را بیان و امید آفرینی کنیم .

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی افراد متوجه گام های بزرگ نظام پس از انقلاب شوند احساس امید می کنند بنابراین بیان دستاوردهای انقلاب، دستاوردهای انتخابات هایی که مردم داشتند و تبیین حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای ، امید آفرین است.

قدرت و انسجام ملی در انتخابات شکل می گیرد

حجت الاسلام مرادی گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات تقویت کننده قدرت و انسجام ملی است و ایران اسلامی به برکت خون شهدا، رهبری های امام راحل و ایثار ایثارگران، در منطقه غرب آسیا و جهان با توجه به عوامل تهدید، به ساحل امن و آرامش تبدیل شده و به یک امنیت پایدار دست یافته است.

وی افزود: نفوذ راهبردی ایران اسلامی را همه کشورها جهان پذیرفتند و در زیر ساخت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم قدم های خوبی برداشته شده اما دشمن با سیاه نمایی دنبال آفرینش فتنه ها، ایجاد تفرقه و اختلاف با جنگ شناختی، جنگ روایت ها و تغییر نگرش ها و بینش ها در مردم است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر این جهاد تبیین که دارد اتفاق می افتد و حضور مردم را در پای صندوق های رای داشته باشیم عملا دشمن به هدفی که دلبسته نمی رسد.

حجت الاسلام مرادی تاکید کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات بهترین روش برای کنار زدن و رفع تحریم ها است همچنین حضور مردم در پای صندوق های رای زمینه برای تایید و حمایت از آنچه در دولت اتفاق افتاده نظیر پیوستن به شانگهای و بریکس است.

پنج هزار و ۱۰۰ نفر بر انتخابات در استان همدان نظارت دارند

وی از دیگر عوامل موثر در افزایش مشارکت را توجه به مطالبات عمومی مردم دانست و گفت: در مساله معیشت کارهایی را مسئولان متقبل شدند ولی مردم همچنان مشکلاتی در زمینه معیشت دارند که در برخی قسمت ها ناشی از کم کاری است که در صورت انجام صحیح کارها و رفع کمبودها، اعتماد و امید آفرینی افزایش می یابد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید تنها به مسائل اقتصادی اکتفا کرد بلکه در کنار توجه به مطالبات اقتصادی و معیشت مردمی توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد.

مردم به صندوق اخذ رای اطمینان کنند

حجت الاسلام مرادی اظهار کرد: موضوعی که به برگزار کنندگان انتخابات برمی گردد اطمینان بخشی به صندوق رای است که از اول انقلاب وجود داشته و تدوین کنندگان قانون اساسی به این مسله توجه داشتند.

وی افزود: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نهادی خارج از قوای مقننه، مجریه و قضاییه تحت عنوان شورای نگهبان راه اندازی کردند که در کنار صیانت از جمهوری اسلامی به عنوان نگهبان، نظارت بر انتخابات چهارگانه ملی را بر عهده دارد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای این نهاد فرقی نمی کند چه جناح و جریانی قدرت را در دولت یا مجلس شورای اسلامی بر دست و به عهده بگیرد.

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: چرا که با آمدن دولت ها و ورود نمایندگان جناح های سیاسی به مجلس، شورای نگهبان تحت شعاع قرار نمی گیرد و جابجایی در آن صورت نمی گیرد. چرا که این مجموعه نهادی مستقلی است.

رای مردم به عنوان حق الناس حفظ و ثبت می شود

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف جهان شورای نگهبان با اسم و عناون مختلف وجود دارد،گفت: تضمین اینکه آنچه مردم در سر صندوق رای می دهند در نتیجه اثر گذار است بسیار مهم است.

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم بدانند هر رایی که به صندوق ریخته می شود ما مکلف هستیم به عنوان حق الناس این رای ثبت، قرائت و اعلام کنیم و یک رای هم برای ما مهم است.

حجت الاسلام مرادی افزود: بنابراین آرا با دقت، رعایت و حفظ می شود و می توان گفت که مردم با حضورشان این قدرت را دارند که نمایندگان جدیدی را جایگزین و راهی مجلس بکنند.

هیات نظارت با وسعت نظر، صلاحیت داوطلبان را بررسی کرد

رییس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات بر اساس رهنمود رهبری فرزانه انقلاب، هیات های نظارت و شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها با نگاه وسیع، وسعت دید نسبت به این مساله داشتند بنابراین حد نصاب نمره برای پذیرش صلاحیت را بالا نگرفتند به گونه ای که صلاحیت نزدیک به ۷۸ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس در استان همدان تایید شد.

حجت الاسلام مرادی درباره تخلفات انتخاباتی هم گفت: بر اساس ماده ۷۰ قانون انتخابات مراجع اداری، انتظامی و قضائی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند بنابراین ستاد انتخابات استان و شهرستان ها باید این موارد را رصد و علاوه بر ارجاع به مراجع صالح قضایی در اختیار شورای نگهبان نیز قرار دهند.

پنج هزار و ۱۰۰ نفر بر انتخابات در استان همدان نظارت دارند

داوطلبان ورود به مجلس باید بیش از همه پایبند به قانون باشند

رییس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افرادی که قصد ورود به مجلس شورای اسلامی و قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارند انتظار می رود خودشان بیش از دیگران به قانون پایبند باشند.

وی با بیان اینکه انتخابات در شهرستان ملایر تمام الکترونیک است ادامه داد: در دیگر مناطق نیز فرایند الکترونیکی انتخابات افزایش داشته است برای نمونه برای رای دادن نیازی به ارائه شناسنامه برای مهر زدن نیست بلکه دستگاه احراز پنج مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت را برای رای دادن می پذیرد.

رییس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان همدان بیان کرد: ناظران بر انتخابات دو.ره های اموزی لازم را گذرانده و در پایان دوره از آنها آزمون دریافت شده است.

حجت الاسلام مرادی افزود: این دوره ها همچنان در حال برگزاری است و هفته آینده یک آموزش مشترک با حضور عوامل نظارت و اجرایی خواهیم داشت.

دعوت از داوطلبان ردصلاحیت شده برای شنیدن توضیحات آنها

رییس دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان همدان گفت: بر اساس ماده ۶۲ قانون انتخابات هیأت نظارت استان موظف است توضیحات، اظهارات و دفاعیات داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها احراز یا تأیید نشده را در مهلت تعیین شده بشنود که در این راستا از این داوطلبان برای حضور در هیات نظارت همدان دعوت به عمل آمد.

وی بیان کرد: برخی از داوطلبان با حضور در این محل دفاعیات خود را ارائه کردند که با ارائه توضیحات، علت رد صلاحیت آنها با مستندات به آنها ارائه شد.

حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: به طور حتم محکومین قطعی به جرائم قاچاق انسان، مهمات، اسلحه، مواد مخدر، مواد روانگردان و مشروبات الکلی یا پولشویی و همچنین جرائم عمدی که مجازات قانونی آن‌ها مشمول محرومیت از حقوق اجتماعی است نمی توانند داوطلب نماندگی مجلس شوند.

وی با بیان اینکه برخی موارد رد صلاحیت ها به علت عدم التزام به اسلام بوده است، بیان کرد: نمی توان رد صلاحیت کسانی که قانون اساسی را قبول ندارد و بر علیه مبانی اسلام، نظام و ولایت فقیه صحبت می کند را به مسائل حزبی و جناحی ربط داد چرا که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت به مواضع سیاسی فرد توجهی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha