تجهیزات چشم پزشکی زاهدان بی‌نظیر در ایران است+ فیلم

زاهدان- ایرنا- یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان با بیان اینکه پیگیری‌های مجلس برای حل مشکل کمبود پزشک، شیرخشک و دارو ادامه دارد، گفت: دغدغه جدی‌ام با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی‌ من در مجلس بهداشت و درمان است به سلامت مردم کشور برمی‌گردد.

به گزارش ایرنا، حسینعلی شهریاری متولد سال ۱۳۳۰ در زابل، نماینده مردم زاهدان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، وی سابقه نمایندگی مردم زاهدان در ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس را نیز دارد و از نظر تفکر سیاسی نیز از ابتدا اصولگرا بوده است.

وی که نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از زاهدان است تخصص و فوق تخصص خود را در دانشگاه شهید بهشتی گرفته و برای دوره‌های تخصصی کوتاه مدت به خارج از کشور رفته، وی پس از گرفتن مدرک فلوشیب به علت ارادت و انگیزه کار و خدمت به سیستان و بلوچستان و مردمان آن، تهران را رها کرده و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را تاسیس کرد که با الطاف الهی هم اکنون سه دانشگاه علوم پزشکی دیگر در حوزه پزشکی وجود دارد.

سوال: طبق قانون نماینده باید در سطح ملی برای کشور قانون تصویب کند در این رابطه پیرامون برنامه های ملی خود به عنوان یک نماینده و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیحاتی ارائه دهید؟

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان بیان کرد: در حوزه قانونگذاری با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی‌ام بهداشت و درمان است دغدغه جدی به سلامت مردم کشور برمی‌گردد، این مشکلی بود که متاسفانه در زمینه‌های مختلف بهداشت و درمان وجود دارد بویژه مشکلات دارویی که بسیاری از بیماران پیرامون آن گلایه داشته و نمی‌توانستند مشکل خود را برطرف کنند.

حسینعلی شهریاری افزود: در این چند سال بارها جلسات متعددی برای رفع مشکلات داروی کشور با مسوولان امر و وزارتخانه‌ها تشکیل و نامه‌های به سران سه قوه مکاتبه شد، حتی مجبور به ارائه نامه محرمانه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم رسیدگی متولیان امر در این حوزه شدیم که معظم له دستور ویژه‌ای به رئیس جمهور دادند و از آن موقع وضعیت مقداری بهتر شد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ از دارو، شیر خشک و تجهیزات مصرفی پزشکی بود، با وجود اینکه قبل از تصویب این قانون به سران سه قوه نامه و در صحن علنی مجلس نیز مسائل را پیگیری کرده و گفتیم اگر این اتفاق رخ دهد مردم دچار مشکل می‌شوند و پرداختی از جیب مردم بر خلاف اصلی است که رهبر معظم انقلاب مبنی بر سیاست‌های کلان مطرح کردند افزایش پیدا می‌کند؛ اما متاسفانه اقتصاددانان تاکید بر اجرای این طرح به علت جلوگیری از قاچاق داشتند.

تجهیزات چشم پزشکی زاهدان بی‌نظیر در ایران است

فرصت ۲ماهه رئیس مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان اظهار کرد: اگرچه به اصطلاح با حذف ارز ۴۲۰۰ باز هم قاچاق در تمام زمینه‌ها در کشور انجام می‌شود اما این مهم از نگرانی‌های همیشگی بوده چرا که نمی‌توانیم مرزها را دقیق کنترل کنیم تا به بهانه قاچاق مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود، بنابراین دولت را موظف کردیم اگر خواهان برداشتن ارز ۴۲۰۰ است باید پول قابل هزینه بگذارد تا پرداخت از جیب مردم افزایش زیادی نداشته باشد.

یکی از دغدغه‌های ملی بویژه در مناطق محروم کمبود پزشک متخصص، دارو، شیر خشک و تجهیزات مصرفی پزشکی است که اقدامات لازم برای رفع آنان همچنان تداوم داردوی گفت: در این راستا اجرای طرح دارویاب مقداری از مشکلات را حل کرد؛ اما آنطور که مد نظر بود پیش نرفت، به همین دلیل چهار بار در ۲ سال اخیر در صحن علنی مجلس جلسه نظارتی حدود ۹۰ دقیقه برگزار کردیم و از تریبون مجلس و سهل علنی این موارد گزارش، و در نهایت رئیس مجلس به وزارت بهداشت ۲ ماه فرصت داد تا این طرح اصلاح یا برخورد قانونی با این وزارتخانه انجام شود.

شهریاری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کمبود مقطعی شیر خشک بود، در رابطه با انتقال ارز با کشورهای اروپایی که از ارز نیکو استفاده می‌شود در این رابطه ۲ نامه به رئیس جمهور پیرامون رسیدگی به موضوع ارسال شد که دستور برگزاری جلسه برای کمیسیون بهداشت و درمان داد، که نهایتاً در این کمیسیون مشکلات به صورت شفاف ارائه و پیرامون موضوعات دارو و شیر خشک مسائل پیگیری شود، همچنین ارزی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار تخصیص دادند که این روند همچنان تداوم داشته؛ اما باز هم راضی نیستیم چون رضایت مردم شرط است.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان بیان کرد: مشکل دیگر در حوزه پرستاران است، تعرفه گذاری این قشر از جامعه با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی منابع قابل توجهی حدود پنج هزار میلیارد دلار گذاشت که تعرفه‌های پرستاری را وزارت بهداشت و درمان در کشور اجرا کند؛ اما رضایتمندی پرستاران به علت عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی وزارتخانه برای پرداختی‌ها حاصل نشد.

وی افزود: برای کمک به بیماران صعب العلاج، خاص و سرطانی در تامین هزینه درمان و دارو که زیر خط فقر بودند مصوب کردیم پنج هزار میلیارد تومان صندوق بیماران خاص را تشکیل دادیم، این اتفاق رخ داد و برای سال ۱۴۰۳ نیز هفت هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کردیم تا پنج دهک اول جامعه از سال ۱۴۰۳ وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند فرانشیز ندهد، حتی کودکان زیر هفت سال نیز قرار شد هنگامی که بستری می‌شوند از سال آینده هزینه‌ای پرداخت نکنند.

شهریاری تاکید کرد: برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک در مجلس شورای اسلامی نیز مجدداً مصوبه تصویب شد تا یک مبلغ قابل توجهی اختصاص یابد تا پرداختی از جیب مردم کاهش و مشکلات آنان برطرف شود.

وضعیت ناخوش دانشگاه‌های علوم پزشکی به علت کمبود منابع اعتباری

وی افزود: در رابطه با تجهیزات پزشکی برای تمام کشور متاسفانه وضعیت دانشگاه‌ها به علت کمبود منابع اعتباری خوب نیست و بیمارستان‌ها مشکلات جدی در کشور دارند، همچنین پرداختی در جامعه پزشکی و پرستاری حدود ۹ ماه عقب ماندگی دارد که این‌ها به کمبود اعتبارات دولت برمی‌گردد و با وجود تمام پیگیری‌ها؛ اما هنوز وضعیت مطلوبی نداریم.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان ادامه داد: برای برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پزشکی ایران چابهار پیگیری‌هایی انجام دادیم که امیدواریم در یک زمان مناسب تبدیل به دانشگاه شود و در این عرصه نیز سیستان و بلوچستان دارای ۴ دانشگاه حوزه پزشکی باشد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های ملی در مناطق محروم را پیرامون کمبود پزشک متخصص دانست و بیان کرد: سال ۹۲ طرح عدالت آموزشی تصویب شد تا از تمام مناطق کشور ۳۰ درصد ظرفیت از اهالی بومی به کارگیری شوند و سه برابر بعد از فارغ التحصیلی خدمت کنند؛ اما ۲ سال گذشته خانواده‌های زیادی در کشور مراجعه کرده که با این زمان تعهد فردی خواهان استفاده از این ظرفیت نیست و انگیزه افراد برای استفاده از سهمیه مناطق محروم کم شد، بنابراین برای جلوگیری از وقوع هرگونه مشکل کمبود پزشک بار دیگر در مجلس مصوبه قبلی را اصلاح کرده، چرا که اعتقاد و باور ما این است تنها راه حل مشکلات مناطق محروم کشور اهالی بومی آن هستند.

بیشتر بخوانید:

کاهش مشارکت و ایجاد ناامیدی سناریوی تکراری دشمنان/انتخابات؛ مهمترین فرصت برای تعیین سرنوشت

غیرواقعی خواندن انتخابات بازی در پازل دشمنان است/ مشارکت، مهمترین مؤلفه پای صندوق رای

قومگرایی در انتخابات؛ مانعی برای پیشرفت مناطق محروم/ هر رای تیری بر قلب دشمن

تثبیت مقبولیت نظام با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای+فیلم

سوال: اگر در دوازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم زاهدان انتخاب شدید برنامه حوزه انتخابیه شما چه خواهد؟

شهریاری افزود: یکی از مشکلات جدی زاهدان مربوط به مبلمان شهری است که در حوزه وظایف شورای شهر و شهرداری بود با این وجود بارها اعلام کرده‌ایم به متولیان امر کمک می‌کنیم و هر آنچه از دستمان برآید به عنوان نماینده مجلس انجام داده و می‌دهیم.

وی تاکید کرد: پیگیری حل معضل آب با توجه به خشکسالی چاه نیمه‌ها و تالاب هامون و مشکلاتی که برای مردم منطقه زابل و زاهدان به وجود آمد طرح انتقال آب از دریای عمان، اجرای طرح تهلاب، حفر چاه‌ها و نصب مجهزترین آب شیرین کن در خشکی که یکی از پروژه‌های قابل افتتاح در دومین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان است را پیگیری کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه توسعه و ارتقای راه‌های سیستان و بلوچستان، ۲ بانده کردن جاده‌ها و بزرگراه‌ها اقدامات زیادی انجام شده، اگرچه بدهی‌های زیادی به پیمانکاران وجود دارد و پیگیر پرداخت آن هستیم، همچنین در حوزه سلامت هر آنچه دستگاه مورد نیاز بوده بویژه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تهیه شده و برخی از دستگاه‌ها با وجود خریداری شدن؛ اما به علت نبود مکان در انبارها نگهداری شده و نصب و راه‌اندازی نشده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.

وی یکی دیگر از مشکلات سیستان و بلوچستان را پیرامون مسائل ناباروری عنوان کرد و گفت: در این رابطه مردم برای معالجه به یزد و سایر استان‌ها می‌رفتند، اکنون مرکز ناباروری مولود در بیمارستان امام علی (ع) آمار موفقیت آن به اندازه کشور است، اگرچه وزارتخانه همیشه پای کار بوده اما با وجود محدودیت منابع هر موقع مشکلی در حوزه سلامت وجود داشته در سریع‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کرده‌اند.

تجهیزات چشم پزشکی زاهدان بی‌نظیر در ایران است

سوال: گاهی اوقات چالش‌هایی در حوزه بهداشت و سلامت سیستان و بلوچستان وجود دارد که به عنوان نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ برخی بر این باور هستند که به طور نمونه چشم پزشکی الزهرا زاهدان که تا پیش از این قطب کشور بوده، اکنون کاهش رتبه داشته، در این باره توضیحات خود را ارائه دهید؟

شهریاری با بیان اینکه گاهی اوقات گلایه‌هایی از همکاران حوزه بهداشت و درمان به ویژه همکاران بومی در این استان دارم، گفت: انتظار این است که رعایت حال مردم را داشته باشید، از مشکلات همکاران مطلع هستم؛ اما بیماران مستضعف که بیمه تکمیلی نداشته یا مشکلات مالی دارند را به بخش خصوصی هدایت نکنید، این‌ها در زمره گلایه‌هایی بوده که به ما گوشزد شده، باید کمک کار و حلال مشکلات مردم باشیم.

تجهیزاتی که در چشم پزشکی الزهرای زاهدان استفاده می‌شود برخلاف ذهنیت‌ برخی از افراد، مدرن‌ترین بوده به نحوی که این تجهیزات در ایران بی‌نظیر استوی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات هر آنچه مورد نیاز سیستان و بلوچستان بوده مانند پت اسکن، دستگاه‌های پیشرفته ام آر آی، رادیولوژی، چشم پزشکی و سایر موارد تهیه شده، تاکید کرد: تجهیزاتی که امروز در چشم پزشکی الزهرای زاهدان استفاده می‌شود برخلاف ذهنیت‌ برخی از افراد برای پاسکاری بیماران به بخش خصوصی، مدرن‌ترین بوده به نحوی که این تجهیزات در ایران بی‌نظیر است.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسیاری از دانشگاه‌های کشور و بیمارستان‌های خصوصی دستگاه‌ها و امکانات بیمارستان چشم پزشکی الزهرا زاهدان را ندارند، این را به عنوان پزشکی که در بیمارستان خصوصی تهران بیمار ویزیت می‌کند بیان کرده و می‌گویم از انجام عمل‌های جراحی در این مرکز لذت می‌برم؛ چرا که تجهیزات مدرن بوده و باعث می‌شود پزشک خدمات ایده آل‌تری به بیمار ارائه دهد.

وی ادامه داد: هر آنچه در حوزه تجهیزات پزشکی مورد نیاز سیستان و بلوچستان بوده و مسوولان آن را تقاضا کردند به عنوان نماینده و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری و اجرایی کردم، اگر جایی کمبود است به ما گزارش نشده و متوجه آن نشده‌ایم، چون اطلاعی از وضعیت تمام بیمارستان‌ها نداریم و باید به ما گزارش شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha