کاهش مشارکت و ایجاد ناامیدی سناریوی تکراری دشمنان/انتخابات؛ مهمترین فرصت برای تعیین سرنوشت

زاهدان- ایرنا- جمعی از اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی در میزگرد انتخاباتی خبرگزاری جمهوری اسلامی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان کاهش مشارکت و ایجاد فضای ناامیدی به عنوان سناریوی تکراری دشمنان مطرح کرده و از انتخابات به عنوان مهمترین فرصت برای حق تعیین سرنوشت یاد کردند.

به گزارش ایرنا، کمتر از یک ماه دیگر تا چهل و یکمین انتخابات پس از انقلاب اسلامی باقی مانده که در این روزها برنامه‌هایی با موضوع انتخابات و اهمیت مشارکت در انتخابات برگزار شده که دعوت از کارشناسان و چهره‌های سیاسی و همچنین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برنامه‌های دیگر برای افزایش مشارکت و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی از جمله آن است.

در همین راستا برای بررسی و آسیب شناسی در آستانه انتخابات و نقش آن در افزایش مشارکت به سراغ اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها رفته‌ و در میزگرد «چرایی حضور در انتخابات و انتخاب اصلح در افزایش مشارکت» با حضور دکتر ابوالفضل توسلی رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر حیدری نسب مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر عزیزاله اربابی مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه، دکتر ‌اکبر خواجه استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه، دکتر محبوبه راحت دهمرده استادیار گروه مدیریت دانشگاه، دکتر فاطمه کهکی استادیار گروه روانشناسی دانشگاه و دکتر احمد میرگل مسوول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان به عنوان مجری میزگرد به بررسی حضور حداکثری مردم در انتخابات پرداختیم.

مسوول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان به عنوان مجری میزگرد انتخاباتی گفت: اساسا انتخابات به عنوان یکی از جلوه‌های اصلی هر نظام سیاسی محسوب و به عنوان پشتوانه مردمی از آن یاد می‌شود.

دکتر احمد میرگل به نقش موثر مردم در ایران اسلامی با توجه به گذشت بیش از ۴۰ سال و برگزاری بیش از ۴۵ انتخابات در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی تاکید کرد و آن را مهمترین ابزار و پشتوانه بسیار مستحکم برای یک نظام دانست که بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب به مانند یک زره پولادین است که می‌تواند مردم ایران را در داخل و در مواجهه با معاندان و دشمنان نظام اسلامی محافظت کند.

بنابراین در وهله اول این میزگرد یکی از مباحث مهم چرایی انتخابات و چگونگی انتخاب اصلح است که در این زمینه هر یک از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه نظرات خود را پیرامون مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کنند؟

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید بدانیم در انتخابات به دنبال چه موضوع و هدفی هستیم، تمام تلاش مسوولان و متولیان بر این است تا ایرانی آباد و پیشرفته داشته باشیم و به نهایت هدف خود یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی دست یابیم که لازمه آن وجود مدیران اصلح و کارآمد است.
دکتر ابوالفضل توسلی افزود: برای انتخاب مدیران اصلح و کارآمد نیازمند انتخابی درست هستیم در این زمینه باید از چراغ راه مسلمانان یعنی قرآن، روایات ائمه و امامین انقلاب بهره‌گیری کرد تا با شناخت معیارهای اصلح تحقیق و تفحص افراد کارآمد را بشناسیم.

وی ادامه داد: بر این اساس مومن بودن، تقوا، خداشناسی، داشتن نگاه توحیدی، کار برای رضای خدا، خدمت به خلق مردم برای آبادانی کشور، عدالت خواهی، فساد ستیزی، داشتن تفکر انقلابی و جهادی، روحیه امید بخشی و ایده آفرین، جوانگرایی، مردمی بودن و دور از اشرافیت از شاخص‌های انتخاب اصلح به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: یعنی باید به فرهنگی برسیم که از قومیت‌ها گذر کرده و به اصلح‌ها دست یابیم چرا که انتخابات یک موهبت در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط امام راحل ایجاد و بر جمهوریت و اسلامیت در آن تاکید شده، یعنی مردم سالاری دینی حقی است که به مردم داده شده تا در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

وی ادامه داد: در این خصوص گاهی اوقات دشمنان بر روی انتخابات اصلح مانور می‌دهند در حالی که مدیران ناکارآمد را مردم انتخاب می‌کنند، القای ناامیدی و واژه مدیران ناکارآمد کلید واژه‌های دشمن برای کاهش حضور مردم در عرصه انتخابات است که می‌طلبد مردم با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای شرایط تغییر مدیر ناکارآمد را فراهم کرده و فرهنگ انتخاب اصلح را ترویج دهند.

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز ادامه داد: برای انتخاب اصلح شئون و وظایف نمایندگان باید مرور شود، شان نمایندگی عملاً قانونگذاری و نظارت بر اجرا است.

مومن بودن، تقوا، خداشناسی، داشتن نگاه توحیدی، کار برای رضای خدا، خدمت به خلق مردم برای آبادانی کشور، عدالت خواهی، فساد ستیزی، داشتن تفکر انقلابی و جهادی، روحیه امید بخشی و ایده آفرین، جوانگرایی، مردمی بودن و دور از اشرافیت از شاخص‌های انتخاب اصلح به شمار می‌رود

دکتر عزیزاله اربابی گفت: قانونگذار اصلی طبق قرآن و روایات خداوند است، اگر کسی بر کرسی نمایندگی می‌نشیند و شأن قانونگذاری دارد شرایط ویژه و حساسی داشته، بنابراین مردم باید مطمئن شوند و فرد واجد شرایط را انتخاب کنند و اگر در صلاحیت‌ها دقت نکنیم اعتماد از بین می‌رود.

وی ادامه داد: باید شخصی که بهترین و اصلح‌تر است را به عنوان نماینده انتخاب کرد، برای فرد اصلح نباید منافع شخصی ملاک باشد بلکه منافع کل ملت ملاک قرار گیرد.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: انتخاب اصلح ترکیبی از ۲ کلمه انتخاب و اصلح بوده و انتخاب اصلح ناظر به رای مردم است.

دکتر اکبر خواجه اظهار کرد: مردم باید از بین گزینه‌های فراهم شده اصلح‌ترین را انتخاب کنند که لازمه انتخاب اصلح تعریف مردم از واژه انتخابات و البته جایگاه و سطح فرهنگ سیاسی آنان است که بدانند چرا انتخابات مهم بوده و قبل از آن نیز فرهنگ سیاسی مشارکتی در این جریان ملاک است.

وی بیان کرد: اگر مبنای فرهنگ سیاسی مردم به درستی طراحی نشده باشد انتخاب اصلح پیچیده می‌شود، در اکثر استان‌ها انتخابات به جای مفهوم انتخاباتی خود در قالب خرده فرهنگ‌ها شکل می‌گیرد یعنی به جای پررنگ بودن جمهوریت؛ ملاک قومیت گرایی بوده و این مهم انتخاب اصلح را تحت شعاع قرار می‌دهد.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: امید است با پیشرفت‌هایی که در تمامی عرصه‌ها داشته‌ایم در انتخابات به نقطه‌ای برسیم که انتخاب اصلح یک مساله باشد تحقق این امر گذشتن از علایق فردی، قومی و گروهی است.

مسوول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: انتخاب اصلح مهم است چرا که برای مدت چهار سال فردی را انتخاب می‌کنیم که برای ما و زندگیمان تصمیم گیری کند، بنابراین قومیت گرایی باید کنار گذاشته شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر حیدری نسب تاکید کرد: تخصص، تعهد، تقوای الهی و دلسوز بودن برای مردم از ویژگی‌های انتخاب اصلح است که در این زمینه شورای نگهبان یارگیر مردم هست.

استادیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: مومن بودن، عدالت خواهی، فساد ستیزی و امید بخشی از جمله معیارها و ملاک‌های انتخاب اصلح است؛ اما مردم بین قول و عمل باید تفکیک قائل باشند و بدانند کسی که خوب قول می‌دهد به معنای عملکرد خوب نیست.

دکتر محبوبه راحت دهمرده، ادامه داد: بنابراین نیاز است به عنوان فردی که حق دخالت در تعیین سرنوشت خود را داریم وظایف نمایندگان را بدانیم گذشته افراد را بسنجیم.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: تقوا، نگاه توحیدی، عدالت خواهی، عالم بودن، تقوا و پرهیزکاری از ملاک‌های انتخاب اصلح است، اما در بین تمام این موارد باید تبلیغات کاندیداها حائز اهمیت باشد و بدانیم وقتی یک فرد مسوولیتی را چهار سال بر دوش می‌کشد از شیوه تبلیغات آن آیا آسیبی به جامعه، اسلام و روحیه مردم وارد می‌شود یا خیر؟ آن‌گاه انتخاب خود را انجام دهیم.

دکتر فاطمه کهکی بیان کرد: نیازشناس بودن فرد اصلح نیز بسیار مهم است، یعنی آگاهی و شناخت از منطقه و مردم داشته باشد و برای رفع مشکلات و بهبود آنها راهکار داشته و اقدام به ریشه کن کردن فقر فرهنگی، معیشتی و سواد مردم کند.

بیشتر بخوانید:

غیرواقعی خواندن انتخابات بازی در پازل دشمنان است/ مشارکت، مهمترین مؤلفه پای صندوق رای

بهار فعالیت‌های سیاسی مشارکت در انتخابات است/مردم؛ پشتوانه نظام

مشارکت مردم در انتخابات زمینه ساز امنیت کشور است

کاهش مشارکت و ایجاد ناامیدی سناریوی تکراری دشمنان/انتخابات، مهمترین فرصت برای تعیین سرنوشت

موضوع دیگر در این میز گرد در خصوص دادن وعده‌های دروغین است، اینکه اگر وعده نماینده کذب باشد خلعی ایجاد می‌کند که معاندان از آن بهانه تراشی کرده و به مردم القا می‌کنند که مشارکت کم شده، ارائه وعده دروغین یک بدبینی و ناامیدی را بین آحاد جامعه ایجاد خواهد کرد آن هم برای مردمی که در همه صحنه‌ها مشارکت داشته و همگام و همراه هستند بنابراین اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نکته نظرات خود را پیرامون این مبحث ارائه دهند؟

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: فردی که برای پذیرفتن یک مسوولیت پیش قدم می‌شود فیلترهایی را رد کرده و مورد تایید قرار گرفته، مردم نیز با شناختی که بدست می‌آورند باید به فرد اصلح رای دهند.

دکتر کهکی ادامه داد: اما یک فرد اصلح را از روی وعده‌هایی که می‌دهد می‌توان شناخت، کسانی که وعده‌های بسیار بزرگ و دور از انتظار می‌دهند باید بدانند که در حد و اندازه‌ای وعده بدهند که قابلیت اجرایی داشته باشد چرا که در جامعه برخی از اصول و قواعد قابل تغییر نیستند نباید وعده‌ای داد که عملی شدن آن محال باشد بلکه وعده‌ها باید در چارچوب و قوانین اساسنامه جمهوری اسلامی ایران باشد.

دکتر خواجه، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: باید افراد منتخب از مفهوم مجلس درک درست داشته باشند، وقتی از انتخاب اصلح صحبت کردیم کسانی که در این عرصه وارد می‌شوند گزینش شده هستند و موضوع وعده دروغ نباید از سوی آنان مطرح شود چرا که فاجعه آفرین و دور از شأن یک نماینده و مردم بوده؛ انتخابات جای وعده دادن نیست.

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در برهه‌ای از زمان دیدیم مجلس؛ رئیس جمهور کشور را موقعی که مسیر اشتباه رفت استیضاح و عزل کرد که نمونه آن بنی صدر است؛ بر این اساس نظارت درست وظیفه نماینده بوده اما دخالت در شأن نماینده نیست، گاهی اوقات مشاهده می‌شود در انتخابات به طور مثال وعده استخدام می‌دهند در صورتی‌که کار نماینده دخالت در استخدام و انتصاب نیست، نظارت درست است.

وعده دروغ نباید از سوی نمایندگانی که برای انتخابات برگزیده شده مطرح شود چرا که فاجعه آفرین و دور از شأن یک نماینده و مردم بوده؛ انتخابات جای وعده دادن نیست دکتر اربابی اظهار کرد: در سال‌های گذشته این مهم باعث شد تا رهبر معظم انقلاب پیرامون این مساله تذکر دهند که نمایندگان در امور اجرایی دخالت نکنند بلکه نظارت کنند.

وی افزود: بنابراین نباید برای منافع شخصی کار بلکه باید برنامه دقیق به مردم ارائه کرد که نمایندگان به عنوان نماینده ملت چه خواهند کرد، برنامه و گزارش ارائه دهند، در این زمینه رسانه‌ها باید ایفای نقش کنند گزارش‌ها و بازخوردها را پیگیری و تحقق یا عدم تحقق وعده‌ها، علت و چرایی آن را جستجو کنند.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است بدانیم فضای ۲ قطبی در انتخابات مناسب نیست چرا که کشور ضرر می‌کند، هر کس در ۲ قطبی کردن فضا گام بردارد یعنی در مسیر دشمن موج سواری کرده و این یک آفت به شمار می‌رود.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: حد و حدودها باید در دادن وعده‌ها مشخص باشد، اگر قوانین را بدانیم وعده‌هایی خواهیم داد که در حیطه قانون باشد دخالت در امور نمایندگان نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری نسب تصریح کرد: باید بین هدف و وعده تفاوت قائل شد، نباید وعده دروغین داد چرا که مردم اعتمادشان از نظام سلب می‌شود.

وی افزود: باید وظایف نماینده مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری برای مردم تبیین شود در این صورت تقاضاهای مردم در حیطه کاری افراد خواهد بود.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: شناختن و تشخیص وعده دروغ مهم است، وعده بزرگ با وعده دروغ فرق دارد، وعده دروغ نباید وجود داشته باشد چرا که بازی در پازل دشمنان است.

دکتر توسلی تاکید کرد: باید وظایف نماینده را بدانیم تا بین وعده بزرگ و دروغ تفاوت قائل شویم، کاندیداها به جای ارائه وعده‌های غیر عملی باید برنامه و ایده داشته باشند.

کاهش مشارکت و ایجاد ناامیدی سناریوی تکراری دشمنان/انتخابات، مهمترین فرصت برای تعیین سرنوشت

با توجه به جمله مشترک امامین انقلاب مبنی بر اینکه "میزان رای ملت است"؛ هرجا این نکته ملاک واقع شده نشانه‌هایی از اعتماد مردم و مردم سالاری دینی دیده شده و این ۲ کلید واژه بسیار کارآمد هستند، در این زمینه نیز اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه نکته نظرات خود را بیان کنند؟

مسوول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۲ مولفه در انقلاب اسلامی تحت عنوان جمهوریت و اسلامی یعنی جمهوری اسلامی وجود دارد که ۲ بال برای رسیدن به هدف نهایی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری نسب گفت: بنابراین مساله جمهوریت بسیار مهم بوده و در حوزه مقبولیت لازم است، اگر بخواهیم جامعه‌ای محقق شود حضور مردم مهم بوده، رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ فرمودند "خیمه نظام و انقلاب بر پایه نظر مردم استوار است"؛از این جهت در حوزه مشروعیت مردم در اعمال مشروعیت نقش ساز هستند.

وی افزود: در انقلاب اسلامی ایران نظر مردم بسیار حائز اهمیت است و این مهم در رأی‌گیری‌های متعدد خود را نشان داده، رای مردم هم میزان امورات هست حتی برای جمهوری اسلامی، قانون اساسی، تعیین رئیس جمهور، نماینده مجلس، شوراهای شهر و روستا و سایر موارد نظر مردم اعمال شده و مهم است.

نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی است یعنی هدایت الهی و دیگری اراده مردم؛ بنابراین میزان رای ملت است

مسوول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان بیان کرد: اینکه میزان رای ملت است یعنی نظر ملت مهم بوده حتی اگر فردی مخالف نظر رهبر و ولی فقیه انتخاب شود، نمونه آن بنی صدر است که امام راحل پس از برگزاری انتخابات فرمودند به او رای نداده؛ اما چون نظر مردم است حتی ولی فقیه نظر مردم را تایید می‌کند.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: این نکته امام راحل که میزان رای ملت است پر مفهوم بوده، جمهوریت و مردم سالاری یعنی مردم خود در سرنوشتشان اثرگذار باشند.

دکتر توسلی ادامه داد: زمانی که جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید امام نظام را به رای گذاشت، در کجای عالم نظام یک کشور به رای گذاشته می‌شود، اگر این نکته را درک کنیم می‌توانیم به مفاهیم و مطالب بیشتری دست یابیم، این‌ها باید برای مردم تبیین شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر حکومت، قانون اساسی هم به رای مردم گذاشته شد، از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۴۴ سال می‌گذرد و بیش از ۴۰ انتخابات در کشور انجام شده در همه آنها مردم سالاری دینی ملاک بوده است.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی است یعنی هدایت الهی و دیگری اراده مردم؛ بنابراین میزان رای ملت است یعنی تجلی اراده مردم در نظارت بر حاکمیت، یعنی مفهوم واقعی حکومت مردم به مردم، یعنی تقویت روند مردمی ماندن نظام سیاسی و کاهش فاصله مردم با حکومت و سیاست‌های حکومت، همچنین سرمایه‌های اجتماعی نظام را تثبیت و از همه مهمتر دشمن شناسی را تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: با نظام مردم سالاری دینی دشمنان را مایوس و پشیمان می‌کنیم و دسیسه دشمنان را در نطفه خفه خواهیم کرد.

دکتر خواجه، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این مهم گزاره‌ای موثر است زیرا میزان رای ملت هست، نکته کلیدی بین ملت و مردم وجود دارد، یادمان باشد شأنیت ملت کمتر از مردم نیست.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: تفاوت بین ملت و مردم در تعاریف مختلف این است که ملت ممکن هست با یکدیگر هم‌ زبان، هم‌ شهر و هم قوم نباشند اما هدف یکی است.

دکتر فاطمه کهکی افزود: بنابراین میزان رای ملت است یعنی ملت افرادی را شامل می‌شود که همه در یک جهت حرکت کرده و در نهایت سعادت ایران و ایرانی ملاک بوده است.

از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۴۴ سال می‌گذرد و بیش از ۴۰ انتخابات در کشور انجام شده در همه آنها مردم سالاری دینی ملاک بوده است

وی ادامه داد: باید دقت کرد اگر رای ملت اهمیت ندارد چرا رسانه‌های معاند و مخالف و دشمنان نظام اسلامی بر روی انتخابات مانور داده، تلاش و هزینه می‌کنند یا حساسیت به خرج می‌دهند پس انتخابات برای آنها مهم است.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: یکی از راه‌های سلامت انتخابات رای آوردن افرادی هست که شاید مخالف باشند اما این نشان از اهمیت رای مردم دارد.

استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان افزود: ابعاد مختلفی جمله "میزان رای ملت است" دارد، یعنی تمام مسوولیت بر دوش مردم است چرا که آنها انتخاب می‌کنند، جمله کوتاهی که دریایی از تعابیر را در خود گنجانده و احساس مسوولیت ملت را نشان می‌دهند تا بدانند شخصی را انتخاب کنند که در چهارچوب اخلاقیاتی که دارند، انتخاب شود.

دکتر راحت دهمرده، تاکید کرد: امام فرمودند "مجلس عصاره فضایل ملت است"؛ یعنی حواسمان باشد چه کسی را انتخاب می‌کنیم، باید با فضیلت‌ها را انتخاب کرد با انتخاب‌هایمان شخصیتمان را نشان می‌دهیم بر این اساس باید کسی را انتخاب کرد که از حق و حقوق ما دفاع کند.

مسوول دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: میزان به معنای ترازو است که نتیجه را مشخص می‌کند، فرق ملت و مردم اینست که اگر در تعیین سرنوشت کشور مهم باشیم در دسته ملت هستیم و اگر برایمان دخالت در تعیین سرنوشت فرق نداشته باشد جزو مردم هستیم، کسی جزو ملت است که در سرنوشتش دخیل باشد.

دکتر اربابی بیان کرد: تاکید بر مشارکت مردم در انتخابات اهمیت دارد چرا که دشمن از این روش سوء استفاده می‌کند تا بگوید نظام مقبولیت ندارد، ملتی که انتخابش مهم است تمام ساختارهای نظام و مردم از آرای آن صیانت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha