پاسخ به شبهات انتخاباتی باعث حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای می‌شود

تهران- ایرنا- خادم برگزیده قرآنی با ارائه چهار دلیل برای حضور در پای صندوق های رای خواستار پاسخگویی به شبهاتی شد که باعث حضور کمرنگ مردم در انتخابات می‌شود. 

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار معارف در اهمیت حضور مردم در پای صندوق های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: علاوه بر لزوم مشارکت در انتخابات باید به شبهات نیز پاسخ داد. مثلا گاهی شبهه می کنند که انتخابات تاثیری ندارد یا هر کسی را که خودشان بخواهند بر سر کار می آورند یا این شبهه که نامزدهای ما مورد تایید واقع نشد که اگرچه همه این ها پاسخ دارد ولی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، هرچه که مردم رای بدهند را تایید کردند.

وی افزود: مثلا بنی صدر مورد تایید حضرت امام نبود ولی حکم ریاست جمهوری او را تنفیذ کرد؛ اگرچه این کار آثار منفی داشت ولی امام همان آثار منفی را هم پذیرفتند و به رای مردم احترام گذاشتند یا درباره برخی نمایندگان مجلس یا روسای جمهور که مورد تایید مقامات بالای نظام نبوده یا افراد انقلابی و دلسوز آن ها را قبول نداشتند، دیدیم که رای آوردند و به رای مردم احترام گذاشته شد. لذا اینگونه نیست که هر کسی را بخواهند سر کار بیاورند و رای مردم اثر نداشته باشد.

رضایی اصفهانی اضافه کرد: در این دوره حدود ۱۵ هزار نفر در انتخابات نامزد شده اند و ممکن است بعضی اشکالات در نوع تایید صلاحیت ها یا امتحان ها و آزمون ها مطرح باشد که مثلا به صورت سلیقه ای عمل شده که این ها با کنار کشیدن و رای ندادن حل نمی شود و باید به میدان رفت و اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: انتخابات باید با بصیرت باشد و باید در دانش افراد و توانمندی و انقلابی بودن آن ها و تدین نامزدها اطمینان داشت و به قول حضرت امام، هم تخصص لازم است و هم تعهد که بتوانند ادامه دهنده راه شهدا و انقلاب اسلامی باشند و موجبات سربلندی ملت ایران و نظام اسلامی را فراهم کنند.

مسئول انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم گفت: اهمیت شرکت در انتخابات از چهار منظر قابل بررسی است. نکته اول این که قرآن در آیه و امرهم شوری بینهم مسلمانان را به مشورت دعوت می کند و حتی به پیامبر که به وحی اتصال دارد، دستور می دهد و شاورهم فی الامر که با مسلمانان مشورت کند.

وی افزود: مصلحت مشورت در این است که عقل جمعی بر کارها حاکم می شود و لذا اهمیت دارد که انسان در انتخابات شرکت کند و عقل جمعی ملت بتواند در مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی تصمیم سازی کند که همیشه عقل جمعی می تواند بسیاری از مشکلات عقل فردی را نداشته باشد و به علم و تجربه دیگران تکیه کند و از بسیاری خطاها جلوگیری کند.

پاسخ به شبهات انتخاباتی باعث حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای می‌شود
حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، خادم برگزیده قرآنی در حوزه پژوهش

مسئول مرکز تخصصی قرآن امام علی (ع) از سنت پیامبر به عنوان دومین مطلب در اهمیت حضور در انتخابات یاد کرد و گفت: رسول خدا(ص) در جریان جنگ احد درباره مکان جنگ با مردم مشورت کرد و بیشتر جوانان گفتند که در بیرون از مدینه با دشمن روبرو شوند که پیامبر پذیرفت و به رای مردم اهمیت داد. هرچند این مطلب نتیجه مثبتی نداشت و در نهایت جنگ احد در مراحلی به شکست انجامید ولی رسول خدا هیچ وقت آن مردم را سرزنش نکرد و نتیجه مشورت را هم پذیرفت.

وی اضافه کرد: از آنجا که مشورت و عقل جمعی ممکن است در برخی موارد با خطا روبرو شود ولی درمجموع، مصلحت عقل جمعی و مشورت، بیش از موارد اشکال آن است و این سنت پیامبر و اهل بیت که مشورت می کردند به ما می فهماند که باید در کارهایمان اهل مشورت باشیم و یکی از مصادیق شورا و مشورت، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است.

رضایی اصفهانی ادامه داد: سومین دلیل در این زمینه، عقل انسان است. عقل حکم می کند که در سرنوشت خود دخالت و در تصمیم سازی های جمعی شرکت کند و آن را رها نکند و نگذارد که دیگران برای او تصمیم بگیرند که در آن صورت به کارهایی ملزم می شود که ممکن است دوست نداشته باشد و لذا عقل انسان حکم می کند که در انتخابات شرکت کند و در سرنوشت خود تاثیرگذار باشد و افرادی را به مجلس بفرستد که فکر می کند راه درست را تشخیص می دهند.

این خادم قرآنی افزود: عناوین دیگر مثل دفاع از میهن و کشور در مقابل بیگانگان از مصادیق شرکت کردن در انتخابات است که امروز دشمنان می خواهند این کشور ضعیف شود تا بر کشور مسلط شوند که یکی از راهکارهای مقابله با آن ها و نشان دادن قدرت و اقتدار ملی، انتخابات قوی در کشور است.

این استاد حوزه اضافه کرد: همچنین دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع از مکتب و دین ضروری است. چون امروز دشمنان در مورد همه این ها طمع دارند و راه تسلط استعمار این است که اقتدار آن ها و دخالت مردم در سرنوشت خودشان ضعیف شود و ذلت پذیر شوند و انتخابات می تواند از کشور و انقلاب پاسداری کند و لذا شرکت در انتخابات ضروری است.

وی با یک مثال درباره اهمیت شرکت در انتخابات گفت: اهمیت حضور در پای صندوق های رای مثل این است که همه در یک کشتی نشسته باشند و برخی از سرنشینان به ملوان های کشتی اشکالاتی داشته باشند و به همین بهانه کشتی را سوراخ کنند ولی نتیجه آن، این است که همه سرنشینان با هم زیر آب می روند. وقتی دشمن بر کشور مسلط شود، کاری ندارد که چه کسی انقلابی است و چه کسی غیرانقلابی یا چه کسی مذهبی است و چه کسی مذهبی نیست؛ همانگونه که در زمان غرق شدن کشتی همه غرق می شوند. لذا باید در دفاع از نظام و مذهب همانند کسانی که در کشتی نشسته اند، محافظت کنند و یکی از راهکارهای محافظت، شرکت در انتخاباتی است که اقتدار و امنیت ملی را به دنبال می آورد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه- ۱۱ اسفند- در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha