زیردریایی هسته‌ای و تجارت، محورهای مذاکرات آ.سه‌.آن در استرالیا

تهران- ایرنا- نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) درحالی در استرالیا برگزار می‌شود که محورهای مذاکرات بر افزایش سطح تجارت و مساله زیردریایی‌های هسته‌ای استوار است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، استرالیا امروز سه‌شنبه از برنامه‌هایی برای افزایش سرمایه‌گذاری در جنوب شرقی آسیا رونمایی کرد و ۱.۳ میلیارد دلار را برای تقویت تجارت با این منطقه اختصاص می‌دهد.

آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا این طرح را در حالی اعلام کرد که این نشست سه روزه با حضور سران ۱۰ کشور آسه‌آن در ملبورن در حال برگزاری است.

آلبانیز در یک انجمن تجاری در حاشیه این نشست، گفت: دولت تحت ریاست من این مساله را روشن کرده است، جنوب شرقی آسیا بیش از هر منطقه دیگری جایی است که آینده استرالیا در آن قرار دارد.

به دنبال یک سری از مناقشات با پکن، استرالیا به طور فزاینده‌ای به دنبال ایجاد روابط اقتصادی به غیر از شریک تجاری مهم خود یعنی چین است.

بلوک آسه‌آن در پی چند سال رشد مداوم و سریع جمعیت به طور گسترده به عنوان یک نیروگاه اقتصادی نوظهور خود را نشان داده است.

جنوب شرقی آسیا با ذخایر وسیع مواد معدنی و اشتهای روز افزون برای برق، نقش مهمی در تلاش جهانی برای انرژی پاک ایفا می‌کند. بسته جدید مالی استرالیا نیز به طور گسترده بر روی پروژه‌های انرژی و زیرساخت متمرکز است.

آلبانیز در این خصوص تاکید کرد که نشست دو روزه کشورهای عضو آسه‌آن با استرالیا در ملبورن، مهمترین ارتقای تعامل اقتصادی استرالیا با این بلوک برای یک نسل است.

زیردریایی‌های هسته‌ای

درحالیکه سران کشورها به تمرکز بر روی تجارت و کسب و کار تمایل دارند، اما نفوذ رو به رشد چین در منطقه جنوب شرق آسیا همواره یک مساله بوده است.

لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور گفت که این دولت شهر با خوشحالی از ناوگان زیردریایی‌هایی هسته‌ای استرالیا به محض اینکه آنها عملیاتی شوند، میزبانی می‌کند.

آمریکا و انگلیس وعده دادند که به استرالیا برای دستیابی به یک ناوگان زیردریایی هسته‌ای به عنوان بخشی از برنامه‌های مشترک بمنظور مقابله با نفوذ چین در منطقه کمک می‌کنند.

درحالیکه برخی از اعضای آسه‌آن نسبت به حمایت از پیمان امنیتی «آکوس» ابراز بی‌میلی کردند، سنگاپور به عنوان مستعمره سابق انگلیس به طور کامل حامی این پیمان است.

لی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: قبلا هم گفته‌ام و در این سفر برای نخست وزیر (استرالیا) تکرار کردم که هنگام آماده بودن زیردریایی‌های جدید استرالیا، ما از آنها برای بازدید از پایگاه دریایی چانگی استقبال می‌کنیم.

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۴ شهریور ۱۴۰۰)، سران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل‌گیری پیمان آکوس (AUKUS) خبر دادند. بر اساس این توافقنامه قرار است سه فروند زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به استرالیا تحویل داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha