ورود اولین اتوبوس و تاکسی برقی چینی/خبرنگار ایرنا شهرنگار برتر شد

تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شهرداری تهران با تایید گلایه شهروندان از وضعیت حمل و نقل عمومی گفت: در این دوره از مدیریت شهری اولویت اول توسعه حمل و نقل عمومی است تا رضایتمندی شهروندان بدست آید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمطهر محمدخانی عصر دوشنبه در نشست خبری افزود: حدود ۳۰ ماه از ورود مدیریت شهری جدید می‌گذرد در حالیکه به گفته معاون وقت حمل و نقل شهرداری تهران، انبارهای قطعات یدکی مترو خالی و ۱۰۰ درصد ناوگان ون نیز فرسوده بود.

وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوس و تاکسی پایتخت نیز در آن شرایط فرسوده بود اظهار کرد: شهروندان از این بابت گلایه داشتند به همین منظور اولویت اول مدیریت شهری جدید بر توسعه حمل و نقل عمومی گذاشته شد.

سخنگوی شهردار تهران ادامه داد: در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین برقی سازی قرارداد بزرگی با طرف چینی منعقد شد که فردا/سه‌شنبه/ اولین نمونه از خریدهای جدید شامل اتوبوس، تاکسی و حتی موتورسیکلت برقی وارد تهران می‌شود تا مورد بازدید و بررسی مدیران شهری قرار گیرد.

محمدخانی اضافه کرد: در موضوع تعمیرات اساسی قطارهای قدیمی مترو نیز در این دوره اقدامات ویژه‌ای انجام شد در حالیکه واگن‌های مدل (دی سی) در حال از رده خارج شدن بود این واگن‌ها ارتقا یافتند و اکنون نیز در حال خدمت رسانی به شهروندان در ناوگان متروی پایتخت است.

توسعه حمل و نقل عمومی اولویت پایتخت/ورود اولین اتوبوس و تاکسی برقی

وی یادآور شد: نوسازی و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کاری زمان بر است که با مذاکرات فشرده با طرف چینی قرار شد فاز اول ورود اتوبوس و تاکسی‌های برقی از کشور چین حدود ۱۴ ماه زمان ببرد تا بتوانیم هر چه زودتر این ناوگان را نوسازی کرده و خدمات رسانی به مردم ارتقا پیدا کند.

به گفته وی، البته در خصوص عدم بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت باید مدیران گذشته پاسخگو باشند و اینکه چرا با گذشت هفت سال، تعمیرات اساسی ناوگان مترو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام نشد البته ما مکلف هستیم به این مشکلات اساسی با سرعت بیشتری رسیدگی کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی شب گذشته در یکی از ایستگاه‌های مترو پایتخت گفت: این حادثه ارتباطی با واگن‌های مسافری نداشت بلکه مشکل در پشت برق ایستگاه شوش بود.

وی درباره مقصر این حوادث در مترو نیز بیان کرد: در مجموع اگر فرسوده بودن ناوگان و تلاش برای رفع فرسودگی و عقب ماندگی‌ها را در نظر بگیرید، هر قضاوتی که به عنوان رسانه و نماینده مردم انجام دهید، ما پذیرا هستیم.

تسهیلات برقی سازی خودروها

محمدخانی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای برقی سازی خودروها، تاکسی‌ها و ون‌ها هم گفت: طی مرحله نهایی که روز گذشته با طرف‌های چینی صورت گرفت و با سفری که نماینده بانک مرکزی به چین دارد موضوع وارد فاز عملیاتی خود شده است.

به گفته وی، طبق این قرارداد صرفه جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم اتفاق افتاد، هر چند ما یک دوره پرفشار در رسانه‌ها با علم اینکه منشا این فشارها را می‌دانستیم، پشت سر گذاشتیم، اما اتفاق خوب و صرفه جویی خوبی در زمینه خریدها برای ناوگان حمل و نقل انجام شد.

وی تاکید کرد: شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید با کیفیت داخل است لذا خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با بخش داخلی قرار دارید که به صورت ماهیانه با وجود کم و کاستی‌ها این اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران افزود: در مورد واگذاری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در حال بحث هستیم که آیا واگذار به افراد شود یا به شرکت‌ها، در بسیاری از کشورها تاکسی متعلق به شرکت‌هاست و دو یا سه نفر روی آن کار می‌کنند چون کار کردن یک نفر روی آن در زمان دلخواه خود، متناسب با نیاز شهروندان نیست.

طرح‌های عمرانی در مسیر تکمیل

محمدخانی در خصوص آخرین وضعیت طرح پل بعثت و طرح ۲ گاز نیز اظهار کرد: در باره آن دو پروزه هر دو این پروژه‌ها فاز مطالعاتی خود را پشت سر گذاشته و ابتدای سال آینده کلنگ فاز اول آنها زده می‌شود.

به گفته وی، فاز اول پروژه دو گاز در انتهای سال آینده انجام می‌شود و در مورد پل بعثت بسته به نوع اجرا شاید تا اوخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ نیز طول بکشد چرا که چند گره ترافیکی را برطرف و دو چراغ قرمز در این محدوده را حذف خواهد کرد.

تعمیر اساسی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص توزیع قبوض یک ساله هزینه نگهداشت شهر که از سوی شهروندان باید پرداخت شود، گفت: پشت برگه قبوض عوارض یک گزارش شفاف و مختصر درباره سال‌ها و ماه‌های گذشته ارائه شده و آمده که میانگین سالانه تعداد واگن های متروی بازسازی شده از سال ۹۰ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۷ واگن بوده اما میانگین آن در دوره جدید ۱۳۳ واگن بوده که حدود ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشتیم.

وی با بیان اینکه رفع فرسودگی ناوگان مورد توجه ولی زمانبر است، ادامه داد: نمی‌خواهیم با این عدد و رقم مشکلات را توجیه کنیم اما در کنار آن نباید اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را زیر سوال ببریم ضمن اینکه در دوره قبلی قطارهای ای. سی اورهال می‌شد ولی ما سراغ کارهای سخت تر رفیتم و قطارهای از رده خارج شده دی. سی را اورهال کردیم.

شهرداری ویژه بازار

محمدخانی اضافه کرد: در خصوص ایده شهردار ویژه بازار هم باید اعلام کنم که این ایده برای بخش‌های مختلف در شهرداری در حد بررسی و کارهای پژوهشی مطرح شده بطوریکه در جاهایی مثل محدوده خیابان انقلاب و ری نیز این بحث‌ها وجود دارد.

وی یادآور شد: اگر شورا این موضوع را تبدیل به یک رویه الزام آور کند، شهرداری تابع است.

توسعه شاتل تاکسی و افزایش طرح ترافیک خبرنگاران

وی با بیان اینکه موضوع تاکسی‌های شناور نیز در حال مطرح شدن است، گفت: در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار برقی سازی، نحوه حرکت آنها در مسیرها هم مطرح است که اولویت ما در این بخش، هوشمندسازی است.

وی همچنین از افزایش طرح ترافیک و کارت بلیت ویژه خبرنگاران در سال آینده نیز خبر داد و گفت: با کمکی که شورای اسلامی انجام داد می‌توانیم یک مقدار ظرفیت کارت بلیت و طرح ترافیک برای خبرنگاران را برای سال آینده افزایش دهیم.

وی یادآور شد: مسیر درخواست طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری با نرم افزار شهرزاد انجام می‌شود و یک بخش به نرم افزار شهرزاد ویژه خبرنگاران اضافه می‌شود و با توجه به مجوزی که شورای شهر داده یک مقدار ظرفیت برای خبرنگاران افزایش می‌یابد.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، اتفاقی که در نرم افزار شهرزاد در حال رخ دادن با شاتل تاکسی است اینکه در سکوهای نرم افزاری کاری که شکل داده می‌شود به صورت هوشمند مشخص می‌شود که مسیرهای پرتردد کجاست تا تاکسی‌ها را برای همین خطوط اختصاص دهند بنابراین توسعه شاتل تاکسی اولویت است.

مرگ یک زن کارتنخواب صحت نداشت

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در خصوص شایعه مرگ یک زن کارتنخواب که در رسانه‌های معاند خارج از کشور، تاکید کرد: اصل این خبر طبق پیگیری‌های انجام شده از نهادهای مرتبط، تایید نشد.

وی افزود: در دو سه شب منتهی به انتخابات یک هم راستایی بین رسانه‌های معاند و برخی رسانه‌های اپوزوسیون داخلی انجام و انواع اخبار و بحران‌ها را در تهران مطرح کردند که یکی از آنها شایعه مرگ زن کارتخواب بود.

۳۰ واحد گشت امداد شبانه در تهران برای جمع آوری معتادان متجاهر

محمدخانی گفت: پنج شب سرد متوالی را در تهران سپری کردیم که هر شب ۳۰ گشت امداد ما به صورت فعال در شهر برای جمع آوری معتادان حضور داشت با وجود این گشت‌ها ۳۰ درصد گرمخانه‌های ما خالی بود و علت آن این بود که معتادان را به کمپ‌های ماده ۱۶ منتقل کردیم و در آنجا سرویس دهی می‌شدند.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: در واقع افزایش ظرفیت اسکان ماده ۱۶ باعث شد گرمخانه‌ها ظرفیت بیشتری داشته باشند و در این شب‌ها کسی بیرون نماند.

شهرنگاران برتر پایتخت تجلیل شدند

همزمان با نشست مشترک خبری سخنگوهای شهرداری و شورای شهر تهران، از شهرنگاران برتر تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم از سید جواد آل‌داوود خبرنگار شهری ایرنا تهران بزرگ، مژگان انصاری خبرنگار خبرگزاری ایسنا و مهسا قوی‌قلب خبرنگار روزنامه ایران به عنوان شهرنگاران برتر تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha