گشت‌های پهپادی تا عملیات ویژه؛ طرح نوروزی پلیس سمنان برای کاهش تصادفات

سمنان - ایرنا - استان سمنان هم محورهای کویری و کوهستانی و هم گردنه‌های برف‌گیر با ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز دارد. موقعیت ویژه‌ این خطه در چهارراه ارتباطی غرب- شرق و شمال- جنوب، باعث شده که میزبان خیل عظیم مسافران باشد و کاهش تصادفات از دغدغه‌های اساسی است. پلیس راه سمنان نوروز ۱۴۰۳ طرح ویژه‌ای از گشت‌های پهپادی، تیم‌های بالگرد و عملیات ویژه برای کاهش تصادفات دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان جاده‌هایی به اندازه ۶ استان کشور و محورهایی کویری در مرکز و جنوب استان و محورهایی کوهستانی با گردنه‌های برف‌گیر در بخش‌های شمالی دارد. هر کدام از این دست محورها دارای نقاط حادثه‌خیز متعدد و بستری برای تصادفات به ویژه در تعطیلات است که خسارت‌های جانی و مالی زیادی برای هموطنان رقم زده است.

سمنان استانی در مسیر اصلی غربی- شرقی و شمالی- جنوبی در قلب ایران قرار دارد. محور پرتردد تهران- مشهد کویری و محورهای اتصال استان‌های شمالی به مرکز کشور از شرایط کوهستانی برخوردار است. رسیدگی و اجرای طرح‌های ویژه برای ارتقای امنیت تردد خودروها در کدام از این نوع محورها نیازمند اتخاذ تدابیر خاصی است.

سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه اش، علاوه بر نزدیکی با پایتخت کشور، با هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران همسایه است و بر همین اساس سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی این استان عبور می‌کنند.

گشت‌های پهپادی تا عملیات ویژه؛ طرح نوروزی پلیس سمنان برای کاهش تصادفات

بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه، جاده اصلی و فرعی و راه روستایی شریان‌های ارتباطی استان سمنان را تشکیل می‌دهند و بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر ۹۰۰ کیلومتری جاده تهران- مشهد از این استان عبور می‌کند. دستگاه‌های انتظامی و خدمات‌رسان با بسیج ظرفیت‌ها افزایش ماندگاری مسافر و کاهش تصادف‌ها را در قالب رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ دنبال می‌کنند.

در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی سمنان عبور می کند و واژگونی خودرو بیش از ۶۰ درصد از نوع حوادث رانندگی در جاده‌های استان سمنان محسوب می‌شود که کاهش این آمار با توجه و نظارت بیش از پیش پلیس در محورها ارتباط مستقیم دارد.

آمادگی پلیس راه سمنان برای سفرهای نوروزی

رییس پلیس راه استان سمنان از به کارگیری تمام تجهیزات و توان نیروی انسانی و راه‌اندازی گشت تلفیقی با یگان پهپادی و بالگردهای هوافراجا با تیم‌های عملیات ویژه برای رصد و پایش جاده‌های استان به منظور کاهش تصادفات خبر داد.

سرهنگ موسی بزرگی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس دستور فرمانده انتظامی کل کشور و ابلاغیه های صادره از سلسله مراتب فرماندهی، استقرارتیم‌های پلیس با انجام رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ با مشارکت تمام دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان آغاز شد.

وی ادامه داد: در طرح نوروزی امسال که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع شد و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد، پلیس راه استان سمنان هماهنگ با سایر دستگاه های امدادی و خدماتی، در تلاش است تا به بهترین نحوه ممکن به زائران مسیر بین‌الحرمین (۲ حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) ) خدمت‌رسانی کند.

استقرار نیروهای انتظامی و امدادی در ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز

این مقام انتظامی تاکید کرد: بیش از ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز طی بررسی‌های کارشناسان تخصصی پلیس راه در سطح استان شناسایی شد و نیروهای پلیس همراه با سایر نیروهای امدادی در آن نقاط مستقر هستند.

گشت‌های پهپادی تا عملیات ویژه؛ طرح نوروزی پلیس سمنان برای کاهش تصادفات

سرهنگ بزرگی ادامه داد : یکی از علتهای اصلی تلفات جاده ای در استان خستگی ناشی از رانندگی، خواب آلودگی منجر به واژگونی است که با این طرح جدید مدت ماندگاری مسافران و استراحت کافی آنها در این استان افزایش می یابد.

۶۰ استراحتگاه با نمایشگاه‌های بهاره برای توقف مسافران

وی به استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیج در نوروز امسال اشاره کرد گفت: در جلسات مربوط به حوزه ترافیکی و کاهش تصادفات در استانداری شرح وظایف و ماموریت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی در زمینه رفع مشکلات ترافیکی و کاهش تصادفات مشخص شد و در نوروز امسال در طرحی نو با استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها ۶۰ استراحتگاه مناسب همراه با نمایشگاه‌های بهاره در ورودی شهرها و روستاها به ویژه روستاهای هدف گردشگری برقرار خواهد شد.

سرهنگ بزرگی ضمن بیان این موضوع که پلیس راه سمنان با به کارگیری تمام تجهیزات و توان نیروی انسانی آماده خدمت به هموطنان در نوروز ۱۴۰۳ است، اضافه کرد که در اقدامی ابتکاری و جدید، نوروز ۱۴۰۳ گشت تلفیقی تیم‌های عملیات ویژه پلیس راه استان با یگان پهپادی و هوافراجا به منظور رصد و پایش شبانه روزی محورهای مواصلاتی استان و شناسایی و اعمال قانون رانندگان متخلف راه اندازی شد.

رییس پلیس راه استان سمنان افزود: بدون شک با افرادی که بخواهند با رانندگی پرخطر جان خود و سایر هموطنان را تهدید کنند، مطابق با قانون برخورد خواهد شد و خودروی آنها در سریع‌ترین زمان ممکن توقیف می شود.

سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) استان بین الحرمین است و مسوولان تلاش می‌کنند اوقات خوش برای مسافران در این استان رقم بخورد. طبق اعلام مسوولان استان، امسال با همراهی بخش‌های مختلف حوادث جاده‌ای استان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

رزمایش ترافیکی نوروزی پلیس از بیست و چهار اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ برای تامین امنیت و نظم ترافیکی در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha