هوای مایه حیات را در زاهدان داشته باشیم/ حواسمان به کم‌آبی در سنت خانه‌تکانی باشد  

زاهدان- ایرنا- خانه تکانی عموم خانواده‌ها در استقبال از بهار طبیعت در روزهای پایانی اسفند در حالی رونق می‌گیرد که میزان مصرف آب بالاتر از همیشه رفته و این در حالیست که با توجه به کاهش شدید منابع آبی و در پیش‌ بودن بهار و تابستان گرم سال آینده، مدیریت مصرف بهینه باید مورد توجه شهروندان زاهدانی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، خانه‌تکانی یکی از سنت‌های کهن ایرانیان برای استقبال از نوروز است که آداب و رسوم خاص خود را دارد، بیان این مطلب بدان جهت هست که شست‌وشوی فرش مهمترین کار و البته دغدغه مهم متولیان امر در مدیریت مصرف آب بوده؛ چرا که زنگ خطر آب به صدا درآمده؛ اما برخی هنوز این موضوع را باور ندارند و همچنان از روش‌های سنتی در به جا آوردن این سنت کهن استفاده می‌کنند.

خانه تکانی یا زدودن غبار از خانه را می‌توان در ایام عید و در طول مختلف سال شاهد بود اما این سنت دیرین نوروزی در آستانه سال نو، پررنگتر از سایر ایام سال به چشم می‌آید و در واقع سنتی برگرفته از نو شدن و تازگی بوده و خبر از آمدن بهار می‌دهد.

این روزها نیز در گذر از کوچه پس کوچه‌ها براحتی می‌توان رنگ و بوی خانه تکانی و آمدن عید را از فرش ها و پتوهایی که بر روی دیوارها انداخته شده احساس کرد.

با این وجود اما این روزها همزمان با خانه تکانی‌های شب عید رعایت الگوی مصرف آب و داشتن دغدغه مصرف بهینه آب بسیار مهم و حیاتی است و هر یک از شهروندان باید در این زمینه احساس مسوولیت کرده و با روش‌هایی که کمتر آب مصرف می‌شود خانه تکانی کنند.

هوای مایه حیات را در زاهدان داشته باشیم/ حواسمان به کم‌آبی در سنت خانه‌تکانی باشد  

صرفه جویی آب در خانه تکانی‌ها

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان با تاکید بر اینکه شهروندان مدیریت مصرف آب را در خانه تکانی‌های عید فراموش نکنند، گفت: مدیریت مصرف بهینه در شست و شوهای آخر سال مورد توجه قرار گیرد.

مرتضی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، شهروندان براساس یک سنت دیرینه اقدام به خانه تکانی و نظافت در محیط خانه می‌کنند که در این زمان افزایش مصرف آب بسیار بیشتر است، بر همین اساس به مردم توصیه می‌شود از روش‌هایی برای شست و شوها استفاده کنند که کمترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: شهروندان از شست و شوی فرش‌ها در منازل به شدت پرهیز کرده و این نوع شست و شوها را به شرکت‌های فعال در این بخش واگذار کنند چرا که آنها از روش‌هایی استفاده می‌کنند که میزان مصرف آب کمتری دارد.

شهروندان باید با توجه به کاهش شدید منابع آبی و در پیش‌ بودن بهار و تابستان گرم سال آینده و برخورداری همه همشهریان از آب شرب، از مصارف غیرضروری آب خودداری کنند

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان با بیان اینکه قبل از اقدام به شستن هر چیزی به راهکارها و ابزارهای مورد نیاز آن فکر کنید، افزود: استفاده از فشار آب شیلنگ‌ها برای نظافت حیاط و پارکینگ منازل به جای بهره گیری از جارو و آب پاش، شستن خودرو با شیلنگ به جای استفاده از سطل آب، از جمله مصادیق بارز هدررفت آب است که رعایت و انجام صحیح آن‌ها می‌تواند به حفظ وضعیت متعادل شبکه توزیع آب شهری کمک کند.

نورا خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از افت فشار آب در شبکه سراسری و برخورداری همگان از جریان متعادل و مستمر آب، ضروری است شهروندان انجام خانه تکانی و نظافت منزل خود را به آخرین روزهای پایانی سال موکول نکرده و از هم اکنون و در یک دوره زمانی تدریجی از آب برای مصارف ضروری خود استفاده کنند.

وی گفت: هر سال در اسفند ماه با افزایش مصرف آب روبرو می‌شویم و این موضوع فشار زیادی را به شبکه توزیع آب وارد می‌کند، بنابراین شهروندان با توجه به کاهش شدید منابع آبی و در پیش‌ بودن بهار و تابستان گرم سال آینده و برخورداری همه همشهریان از آب شرب، از مصارف غیرضروری آب خودداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha