۱ فروردین ۱۴۰۳، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85422357
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

حدود ۲ هزار مجوز تولید صنایع دستی در همدان صادر و تمدید شد

همدان- ایرنا- معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: در راستای توسعه و حمایت از هنرهای صنایع دستی استان سال گذشته هزار و ۹۱۹ مجوز در بخش های مختلف صنایع دستی صادر و یا تمدید شده است.

محمدرضا خلجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مجوزها شامل ۲۵۶ کارت شناسایی، هزار و ۲۸۷ پروانه تولید انفرادی، ۳۶۷ مجوز پروانه تولید کارگاهی و ۹ جواز تاسیس کارگاهی است.

این مقام مسوول گفت: هم اینک ۴۵ هزار و ۸۳۲ هنرمند صنایع دستی استان همدان در رشته هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم فعالیت دارند.

خلجی، صنایع دستی و میراث ناملموس کشور را زمینه و ابزار اقتصاد هویت بنیان دانست و افزود: در راستای اشتغالزایی و بهبود کیفیت تولید و صادرات، ۱۴۲ اثرِ هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سُنتی استان تاکنون مُهر «اصالت ملی» دریافت کرده‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان یادآور شد: آیین داوری برای دریافت مهر اصالت ملی تولیدات صنایع‌ دستی منطقه غرب کشور شامل استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان به میزبانی استان همدان در آذر ماه سال گذشته برگزار شد و این دوره تعداد ۳۷ نشان مهر اصالت ملی به استان همدان اضافه شد و در مجموع این عدد به ۱۴۲ نشان ملی در سطح کشور رسید.

خلجی ادامه داد: محصولات صنایع‌ دستی که نشان مرغوبیت می‌گیرند در واقع نشان استانداردی برای ورود به بازار کسب می‌کنند ضمن آنکه کاربردی بودن و قیمت تمام شده محصول در دریافت نشان یادشده حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت و توسعه فرش دستباف استان در سال گذشته موفق شدیم که نقوش ذهنی بافت قالی های روستای "میشن" ملایر را به ثبت ناملموس برسانیم.

حدود ۲ هزار مجوز تولید صنایع دستی در همدان صادر و تمدید شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: پیش از این نیز هفت مورد مهارت بافت قالی همدان شامل قالی جوزان ملایر، قالی مهربان کبودرآهنگ، نهاوند، تویسرکان، ازندریان، کسب و ننج ملایر به ثبت ملی رسید.

خلجی با بیان اینکه در سالجاری هفت اثر میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت گفت: این آثار با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی و پس از بررسی‌های انجام شده، با رای داوران به ثبت رسید که شامل آیین شکرگزاری برداشت محصول درجزین، آش آلو حیدره قاضی خان، پتله پلو تویسرکان، آش چغندربدو علی آباد ملایر، آش رو نونی حیدره قاضی خان، حلوا مغزی تویسرکان و نقوش قالی میشن ملایر است.

برپایی دوره های آموزش صنایع دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر

وی اظهار کرد: ۹۲ دوره آموزش رایگان تخصصی و عمومی صنایع دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر از شاغلان و علاقه مندان به این حوزه در سال گذشته برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: هزار و ۱۵۲ نفر خانم و ۹ نفر آقا در دوره های آموزش عمومی و تخصصی صنایع دستی حضور یافتند.

خلجی از برگزاری تعداد هشت دوره تخصصی در اردوگاه‌های کاردرمانی و کانون های اصلاح و تربیت، با حضور بیش از ۱۶۰ نفر هنرجو در سال گذشته خبر داد و افزود: تعداد پنج دوره آموزشی ویژه کارکنان وظیفه با حضور بیش از ۵۰ نفر هنرجو و ۱۸ دوره تخصصی ویژه شاغلان با حضور ۴۴۳ نفر (۴۰ نفر آقا) نیز برگزار شده است.

وی، فراهم کردن شرایط فعالیت را برای شاغلان در حوزه صنایع دستی ضرورت برشمرد و یادآور شد: در حوزه آموزش‌ها امسال با آسیب شناسی های انجام شده علاوه بر اینکه به جایگاه آموزش عمومی و ابتدایی پرداختیم نگاه ویژه ای به آموزش های تخصصی ویژه شاغلان انجام شده است تا بتوانیم فضا و زمینه را برای فروش و عرضه محصولات ارائه کنیم.

حدود ۲ هزار مجوز تولید صنایع دستی در همدان صادر و تمدید شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: در سالجاری بیشتر دوره های آموزشی در حوزه آموزش شاغلان به سمت و سوی بازاریابی و فروش اینترنتی و استفاده از درگاه های فضای مجازی برای فروش، فروش های آنلاین و برند سازی، بسته بندی و نحوه ارتباط گیری مستقیم برای عرضه محصولات صنایع دستی بوده است.

خلجی اظهار کرد: امسال نگاه ویژه ما به آموزش ها برای شاغلان صنایع دستی است زیرا اعتقاد داریم خلا و کمبودی که طبق نیاز سنجی که انجام شده در چرخه بازرگانی وجود دارد مربوط به ارائه و فروش محصولات صنایع دستی است و بر همین اساس نگاه ما معطوف است به اینکه دوره های آموزشی ویژه نحوه ارتباط گیری درست با مشتری، برند سازی، بسته بندی، استفاده از درگاه و فضای مجازی برای فروش های اینترنتی و بازارهای آنلاین برگزار شود و در این حوزه اقدامات چشمگیری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های آموزش عمومی نیز اقدامات مطلوبی در حال انجام است ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها امسال برگزاری ۱۱۵ دوره تخصصی برای هزار و ۳۸۰ نفر پیش بینی شده است و انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه های صنایع دستی کشور و مهارت آموزی کارکنان وظیفه، قرارگاه جهادی، وزارت کشور تکلیف ما را در این حوزه سنگین می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha