۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۳۱
کد خبر: 85424005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین بر اتخاذ یک سیاست‌ خارجی مستقل از سوی استرالیا تاکید کرد

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه چین در دیدار با نخست وزیر سابق استرالیا، بر اتخاذ یک سیاست‌ خارجی مستقل از سوی دولت کانبرا تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز (پنجشنبه ۲ فروردین) با پل کیتینگ نخست وزیر سابق استرالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وانگ در حالی در دیدار با کیتینگ بر سیاست‌های خارجی مستقل کانبرا تاکید کرد که او (کیتینگ) با توافقنامه دفاعی آکوس مخالف بود و موجب ایجاد جنجال‌های سیاسی داخلی در کشورش شده بود.

آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس است که واشنگتن و لندن برای حضور نظامی خود و مقابله با نفوذ چین در منطقه «هند-آرام» با کانبرا آنرا امضا کرده‌بودند.

وانگ یی به دعوت وینستون پیترز معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند و پنی وانگ وزیر امورخارجه استرالیا از دوشنبه (۲۸ اسفند) تا پنجشنبه (دوم فرودین ۱۴۰۳‌) به ولینگتون و کانبرا سفر رسمی داشته است.

این دیدارها در حالی رخ داد که وانگ هفت سال است به این منطقه سفر نکرده است.

وانگ در دیدار روز گذشته با پنی ونگ همتای خود و آنتونتی آلبانیز نخست وزیر استرالیا در باره مسائل تجاری و اختلافات بر سر امنیت منطقه گفت‌وگو کرده است.

وی در دیدار با کیتینگ اظهار داشت: کانبرا متحد واشنگتن، اما شریک پکن و یک کشور مستقل است.

وی افزود: ما از مقام استرالیایی می‌خواهیم که سیاست‌های مستقلی در راستای منافع اساسی خود وضع کنند.

کیتینگ در دیدار با وانگ اظهار داشت: توسعه اقتصادی چین، تهدیدی برای سایر کشورها نیست.

وزیر امور خارجه چین در این نشست تاکید داشت که تلاش‌های کانبرا برای بازگرداندن تعادل مناسب بین دو کشور موجب دلگرمی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha