۱۰ تیم برای اعلام هشدار رانندگیِ با احتیاط در محدوده قلمرو یوزپلنگ مستقر هستند

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نیروهای مردمی به همراه محیط‌بانان در قالب ۱۰ تیم برای اعلام هشدار به رانندگان در محور ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در شرق این استان حضور دارند.

بهرامعلی ظاهری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان تاریکی هوا تا روشنایی روز، محیط بانان و تعدادی نیروهای مردمی دوستدار محیط زیست برای اعلام هشدار به رانندگان برای رانندگیِ با احتیاط به دلیل خطر برخورد با یوزپلنگ در محدوده عباس‌آباد- میاندشت حضور دارند.

وی بیان کرد: طبق مصوبات ملی سرعت مجاز رانندگی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی ۹۰ کیلومتر بر ساعت است و از رانندگان درخواست می‌شود به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی و تصادف با این گونه ارزشمند با هوشیاری کامل و سرعت مجاز رانندگی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دوربین نظارتی و ثبت تخلف در محدوده رفت و آمد این گونه ارزشمند جانوری در محور میامی به سبزوار نصب شده است و انتظار می‌رود رانندگان بیش از پیش در رانندگی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی دقت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای «در خطر انقراض» است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته است و اکنون مسوولان و متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

گفته می‌شود اکنون کمتر از ۲۰ قلاده یوزپلنگ در طبیعت ایران زندگی می‌کنند و تصادف با خودروهای عبوری در شرق استان سمنان به مهمترین عامل مرگ‌ومیر یوزپلنگ تبدیل شده است؛ مصوبه‌هایی برای ایمن‌سازی حریم زیست این گونه درنظر گرفته شد که انتظار می‌رود اجرای آن سرعت یابد.

۱۰ تیم برای اعلام هشدار رانندگیِ با احتیاط در محدوده قلمرو یوزپلنگ مستقر هستند

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت شده حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان قرار دارد که بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شود.

ششم فروردین ۱۴۰۲ خبر تصادف و از دست رفتن «ماجراد» یوزپلنگ ماده‌ای با سه جنین در شکم منتشر شد و این حادثه تلخ ۹۳ روز بعد، در ششم تیر تکرار و اعلام شد و یوزپلنگ دیگری در قتلگاه محور ترانزیتی میامی- سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد بر اثر تصادف از بین رفت و علاوه بر این، تابستان ۱۴۰۱ یک قلاده یوزپلنگ ماده و در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت - عباس آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha