تفاهم‌نامه‌های کانون‌های مساجد به لیگ قرآنی منجر می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از امضای میثاق‌نامه‌های قرآنی بین بعضی از مساجد استان تهران به عنوان تشکیل لیگ‌های قرآنی یاد کرد که باعث تقویت مساجد به عنوان پایگاه‌های قرآنی خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آغاز به کار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت «چهار هزار پایگاه قرآنی در مساجد راه اندازی شده که حاصل تلاش و همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است؛ البته او از گسترش این پایگاه های قرآنی هم خبر داد و گفت که «با ظرفیت مطلوب کانون های فرهنگی هنری این آمار به ۱۰ هزار باب افزایش خواهد یافت».

وی افزود: به دنبال این هستیم تا فضای تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم را در مساجد احیا کنیم، زیرا این موضوع بسیار حائز اهمیت است، این پایگاه ها، هم مساجد را محور قرار می دهد و هم فضای کار بنیادین و اصیل را برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی مدنظر رهبر معظم انقلاب فراهم میکند.

موضوع راه‌اندازی پایگاه های قرآنی مساجد بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۱ به صورت جدی محور کار نهادهای فرهنگی و مذهبی قرار گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند«جوان های ما باید وارد عرصه‌ قرآن‌خوانی، به خصوص حفظ قرآن بشوند که ما حافظ [قرآن] زیاد لازم داریم. من چند سال پیش هم عرض کردم تلاش هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ۱۰ میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند و اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند؛ اینها بروند پیش آنها.(بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم ۱۵ فروردین)

رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با جامعه قرآنی که در ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۲ برگزار شد، به این نکته اشاره کرده و افزودند: ای کاش، ای کاش هر مسجدی یک محفل تلاوت قرآن باشد! یک قاری قرآن در مسجد حضور داشته باشد، حالا هر شب نه، مثلاً فرض کنید هفته‌ای یک بار، هفته‌ای یک شب، هفته‌ای یک نوبت، دو نوبت جوان های محل جمع بشوند، قرآن بخوانند، تلاوت کنند

تفاهم‌نامه‌های کانون‌های مساجد به لیگ قرآنی منجر می‌شود+ فیلم

حجت الاسلام کمال الدین خداداده رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سال گذشته در حاشیه نشست خبری تشریح دستاوردهای قرآنی به خبرنگار معارف ایرنا گفته بود «اکنون سه هزار و ۸۳۰ کانون را می توان در اطلس کانون ها در تارنمای «بچه های مسجد»مشاهده کرد که امیدوارم تا قبل از ماه رمضان چهار هزار پایگاه قرآنی را در کانون ها افتتاح کنیم. از این تعداد دو هزار و ۱۲۵ پایگاه قرآن درشهرها مشارکت می کنند و هزار و ۷۰۵ کانون نیز روستایی هستند که در طرح مسجد پایگاه قرآن حضور دارند. البته بسیاری از کانون ها به این طرح نپیوسته اند ولی فعالیت های قرآنی دارند»

البته طرح پایگاه های قرآنی مساجد به اضافه ۱۳ طرح دیگر به عنوان دستاوردهای قرآنی دولت سیزدهم در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد و خداداده در مراسم رونمایی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرار دادن مساجد به عنوان پایگاه های قرآنی گفت که نخستین مرحله از طرح چهار هزار پایگاه قرآنی مسجد را آغاز می کنیم و به مرور به ۱۴ هزار مسجد خواهیم رسید.

فعالیت ۴ هزار پایگاه قرآنی در کشور

خداداده در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: سال گذشته کار ویژه ای را در این زمینه شروع کردیم و به همت مجاهدان فی سبیل الله در مساجد، حدود ۴هزار پایگاه قرآنی به این طرح پیوستند و حالا علاوه بر کرسی‌های نور که تلاوت روزانه در مساجد دنبال می شود، محافل کرسی های تلاوت نیز برگزار می شود که این محافل، تلاوت های مجلسی را دنبال می کنند. البته تلاش می کنیم تا بحث تدبر و کرسی های تفاسیر نیز در کشور راه اندازی شود ولی اولویت ما محافل قرآنی محلات است که مساجد به عنوان پایگاه محله شناخته می شود.

وی با اشاره به امضای میثاق نامه‌هایی میان برخی از کانون‌های مساجد گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «مساجد محلات با یکدیگر رقابت داشته باشند» که با امضای این میثاق‌نامه‌ها، آن لیگ‌های قرآنی به مرور زمان میان برخی محلات شکل می گیرد و در طول سال اجرا می شود. سعی می کنیم مسابقات مُدهامتان را به این سمت ببریم تا لیگ مسابقات قرآنی محلات به شهر و شهرستان گسترش یابد و به دنبال آن مسابقات استان و ملی بر مبنای همین موضوع شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha