حرکت به سوی مساجد پویا و موثر آغاز شده است + فیلم

تهران- ایرنا- رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: با تلاش‌های جوانان و نوجوانان در عرصه مسجد در سال‌های اخیر حرکتی برای موفقیت مساجد پویا، توانمند و موثر در جامعه آغاز شده است.

شاید پیوند روز خبرنگار و روز جهانی مسجد، بهترین فرصتی بود که رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، خبرنگاران را دور هم جمع کند و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد به برنامه های روز جهانی مسجد بپردازد و تشکری هم از اصحابه رسانه داشته باشد ولی بیشترین وقت این نشست خبری به درد دل های خبرنگاران درباره مشکلات مسجد و راه های بهبود این وضعیت گذشت.

حجت الاسلام کمال الدین خداداده در ابتدای نشست چند جمله ای درباره روز جهانی مسجد گفت. مثلا این که قرار است فردا، دوشنبه همایش بزرگ ائمه جماعت استان تهران و یک برنامه در مسجد جمکران برگزار شود یا این که نمایندگانی از ۱۵ کشور با هماهنگی جامعه المصطفی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کانون های مساجد در برنامه‌های روز جهانی مسجد شرکت کنند. خلاصه این که به جز یکی دو سوال خبرنگاران درباره روز جهانی مسجد، خداداده بیش از یک ساعت و نیم به صحبت های خبرنگاران گوش کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از برنامه های ستاد کانون های مساجد گفت و به نکاتی درباره وضعیت خبرگزاری شبستان پرداخت و گریزی هم به نقشه راه این ستاد زد و با ورود به سامانه بچه های مسجد، آماری از عملکرد قرآنی کانون ها ارائه کرد.

خداداده گفت: با مجاهدتی که جوانان و نوجوانان انقلابی در عرصه مسجد شروع کرده اند، اگرچه مشکلات بسیاری از حیث برنامه، محتوا و از نظر کارگزارانی مسجد وجوددارد ولی جوانان به این مشکلات پی برده اند و همه ارکان انقلابی به یک قناعت وجدان رسیده اند که ما برای موفقیت باید مساجد پویا، تراز، توانمند و موثر در جامعه داشته باشیم و این حرکت آغاز شده است و ما نیز در خدمت جوانان هستیم که این رابطه های تشکیلاتی میان آنان ایجاد شود.

وی در پاسخ به ایرنا درباره اجرایی سازی دستور مقام معظم رهبری مبنی بر قرار دادن مساجد به عنوان پایگاه محوری قرآن و این که قبلا آقای خداداده گفته بود تاکنون سه هزار و ۵۰۰ درخواست از سوی کانون های مساجد برای راه اندازی پایگاه قرآنی ارائه شده است، ضمن دادن توضیحاتی، برای این که پاسخی دقیق و بر مبنای آمار کانون های فعال در این زمینه ارائه کند، وارد سامانه بچه های مسجد شد و نمودارهای برخی کانون ها را به عنوان نمونه ارائه کرد و گفت: در امور فرهنگی وجود یک نظامنامه برای فعالیت های قرآنی ضروری است تا به احیای یک فعالیت در مسجد کمک کند. بنا بر این ما نمی‌توانیم با صدور یک بخشنامه انتظار داشته باشیم تا به یکباره پایگاه قرآنی ایجاد شود و در این زمینه ایجاد گفتمان و فراهم کردن تسهیلات لازم است.

اطلاعات کانون ها را در سامانه بچه های مسجد ببینید

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب، فراخوانی به کانون ها  زدیم که هر کانون آمادگی دارد، اعلام کند تا شیوه‌نامه‌ای به او دهیم تا در این حوزه فعال شود و این‌گونه می توان در یک فرایند به یک پایگاه با نشاط قرآنی رسید. ما سه هزار و ۵۰۰ درخواست از کانون‌ها برای پایگاه قرآنی داشتیم و روند کار آنها درحال شکل‌گیری است و این اطلاعات در سامانه بچه‌های مسجد در دسترس عموم است.

وی از ارتباط خوب ستاد با آموزش و پرورش سخن گفت و اظهار داشت: امسال فعالیت‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است، به گونه ای که سامانه های نورینو و بچه‌های مساجد را به‌صورت مشترک برای ایام فراغت و تابستان دانش آموزان اختصاص داده ایم و امکان انتخاب کلاس های کانون ها وجود دارد و برکات آن در سال های آینده مشخص خواهد شد درحالی که قبلاً پیوند مسجد با مدارس این‌گونه تعریف شده بود که امام جماعت یک ساعت در نمازخانه حضور پیدا می کند و نکته مهم این است که پیوند مسجد با سایر حوزه ها باید در حوزه عملیات مشترک دیده شود و اگر مساجد و کانون ها مشتاق حضور دانش آموزان باشند، شاهد رونق مساجد خواهیم بود.

خداداده، مجاورت سه هزار مسجد با مدرسه را به فال نیک گرفت و گفت: اگر کارهای پرورشی مدارس در مساجد انجام شود، نوجوانان با مساجد بیشتر ارتباط خواهند داشت درحالی که اکنون آمار کمی از حضور دانش آموزان در مساجد وجود دارد. اگر مربیان پرورشی کارهای تربیتی خود را در مساجد انجام دهند، قطعاً آثار خوبی خواهد داشت. 

چند نهاد در مسجد فعال است؟

برخی خبرنگاران به جای سوال کردن به طرح نکات پیشنهادی و ارائه طریق و گاهی هم انتقاد و گله گذاری می پرداختند و خداداده هم گاهی با آنها همراه می شد و می گفت حرف ما هم همین است و گاهی هم پاسخ می داد. او از اظهار دغدغه های خبرنگاران و دلسوزان مسجد تشکر کرد و از خبرنگاری که گفته بود حدود ۳۰ نهاد و مرکز در حوزه مسجد فعال هستند، خواست تا نام برخی از این نهادها را ذکر کند. پس از این که نام چند نهاد مثل سازمان اوقاف یا بسیج مطرح شد، رئیس ستاد کانون های مساجد گفت: در مساجد فقط سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج، کانون‌های مساجد، حوزه علمیه و مرکز رسیدگی به امور مساجد فعال هستند و مدیریت می کنند و سایر نهادها فقط در بخشی از مساجد فعال هستند. از طرف دیگر هیچ موازی کاری در این نهادها وجود ندارد ولی اشکال متوجه هماهنگ نبودن دستگاه های فعال در حوزه مسجد با هم است. 

فرمانده قرارگاه مسجد کیست؟

وی در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر ادغام برخی نهادها مثل ستاد کانون های مساجد با مرکز رسیدگی به امور مساجد که با ادغام برخی رسانه ها مانند خبرگزاری شبستان با دیگر خبرگزاری های موازی را مقایسه کرده بود، گفت: ما به یک قرارگاهی نیاز داریم تا عملیات‌های مساجد را مدیریت کند و یک قرارگاه باید مدیریت داشته باشد. بنابر این نباید به بهانه این مساله، دیگر نهادها را تعطیل کرد. امام جماعت به عنوان مدیر مسجد در این قرارگاه قرار دارد و تمام واحدها را مدیریت می‌کند. وظایف مراکزی مثل کانون‌های مساجد، بسیج و مرکز رسیدگی به امور مساجد مشخص است و ما هم بر اساس اسناد بالادستی فعالیت می‌کنیم و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ما مجوز فعالیت داده است.

خداداده این نکته را هم به خبرنگار گفت که اگر ساختارها را بشناسیم، چنین سوالی را مطرح نمی کنیم. چون حوزه عملیاتی همه نهادها مشخص است ولی شاید سند یک آرایش جدید ساختاری در این زمینه بتواند مشکل گشا باشد و اگر روزی روزگاری نظام  چنین تصمیم بگیرد، همه تمکین می کنند. 

خبرگزاری شبستان از نظر ساختاری و محتوایی نیازمند تحول است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ادغام و تحولی که در خبرگزاری شبستان صورت می‌گیرد، بر اساس پشتوانه علمی مطرح شده از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از ضرورت تعیین شاخص های یک خبرگزاری سخن گفته و ادغام این خبرگزاری به‌ دلیل مسائل مالی نیست. در واقع خبرگزاری شبستان از نظر ساختاری و محتوایی نیازمند تحول بود و به منظور بهبود و تعالی سازمانی کارهایی را شروع کردند. آرایش جدیدی شکل گرفته و کار پیش می رود. اینگونه نیست که افراد ادامه همکاری نداشتند بلکه برخی نیروهای شبستان به نهادهایی دیگر منتقل شدند.

وی با بیان این که خبرهای خوبی در پوسته جدید خبرگزاری شبستان خواهیم داشت، اضافه کرد: از برخی خبرنگاران خواستیم تا با توجه به تجربیات خود در جایی دیگر به صورت تخصصی تر فعالیت داشته باشند. تعدد این همه خبرنگار در یک کشور درست نیست. خبرگزاری باید یک شاخص داشته باشد. خبرگزاری انتقال دهنده خبر است نه تحلیل کننده اخبار. انحصار خبر باید در اختیار دولت باشد. در خبرگزاری شبستان نه بحث انحلال است و نه بحث واگذاری. این مسأله از جنس مبنایی دیده شده و چنین نظری  با مطالعه ارائه شده است. 

خبرنگار ایرنا سوالات دیگری هم داشت ولی به دلیل طولانی شدن پاسخ خداداده و سر رفتن حوصله سایر خبرنگاران، قرار شد پاسخ بقیه سوالات پس از پایان جلسه مطرح شود. رئیس ستاد کانون های مساجد در پاسخ به سوالی درباره وجود نداشتن کانون در برخی شهرستان ها گفت: مسجد برای مردم است ولی در بعضی استان ها مثل مناطق عشایری، مسجد و حسینیه نداریم.

خداداده از ضرورت به روز بودن متولیان و دست اندکاران مساجد هم سخن گفت و اظهار داشت: یک چالش مهم در حوزه مسجد به روز نبودن است در حالی که ما باید خودمان را با اقتضائات بشری تطبیق دهیم. تعاملات جدید و فرهنگ جدید نیاز مساجد است. اگرچه مراکزی مثل سراهای محله و پاتوق هایی که شکل گرفته به شکلی رقبای مساجد هستند ولی اینگونه نیست که مسجد را به انزوا کشیده باشند. مسجد می تواند ضمن بازطراحی خود، محلی برای اجتماع جوانان باشد. مردم گرایش به سمت معنویت دارند و اگر مسجد پاسخگوی این نیاز باشد، محل اجتماع آنان خواهد بود. مثلا مساجد که وظیفه اصلی آن ها تربیت است، در این دوره می توانند علاوه بر تربیت جوانان و نوجوانان در حوزه‌های کارآفرینی که نیاز امروز جامعه است، فعالیت داشته باشد.

وی در پایان برخی ایرادها را هم پذیرفت و اینگونه اظهار داشت: مساجد با نقطه ایده آل فاصله دارد ولی مساجدی داریم که شاهد فعالیت شبانه روزی در این مساجد هستیم. مستند عابدان کهنز را یک بار دیگر ببینید و شاخص هایی را برای مسجد مشخص کنید.

در پایان این مراسم از پوستر روز جهانی مسجد رونمایی شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha