کوچ عشایر استان کرمانشاه آغاز شد

کرمانشاه - ایرنا- مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه، از شروع کوچ عشایر کوچنده استان از ۱۵ فرودین ماه خبر داد و گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی تقویم رسمی کوچ عشایر کرمانشاه از ۱۵ فرودین تا ۱۵ اردیبهشت به مدت یک ماه تعیین شده و اکنون عشایر در حال کوچ به مناطق ییلاقی استان هستند.

علی جعفر رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد؛ ورود زود هنگام عشایر به مراتع ممنوع است و متخلفان جریمه می شوند.

وی تغییر تاریخ کوچ عشایر را بیشتر به خاطر گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی و اذیت شدن عشایر کوچ رو استان بویژه در استان ایلام اعلام کرد.

رضایی با بیان اینکه پوشش گیاهی مراتع ییلاقی به حد رشد کافی برای چرای دام ها نرسیده است، ورود زود هنگام دام به مراتع را آسیب جدی دانست و گفت: ورود دام به مراتع پوشش گیاهی این مناطق از بین می برد و برای حفظ این مراتع باید از این امر جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه جریمه ورود زود هنگام هر راس دام به مراتع را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و آن را به خاطر حفظ منابع طبیعی که متعلق به خود جامعه عشایر است دانست.

رضایی در ادامه با بیان اینکه عشایر حتی حق ورد به مراتع میان بند هم ندارند، اداره کل منابع طبیعی را مسوول برخورد ورود زود هنگام عشایر به مراتع استان اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هماهنگی ها اداره کل امور عشایری استان با دیگر دستگاه های اجرایی در راستای حفظ امنیت عشایر با نیروی انتظامی، تسریع و تسهیل مسیر کوچ با راهداری و حمل و نقل جاده ای، ارایه خدمات بهداشتی با علوم پزشکی اشاره کرد.

وی همچنین به ارایه خدمات این اداره کل از جمله آب رسانی سیار، توزیع آرد، سوخت، تخصیص نهاده دامی در طول مسیر کوچ به عشایر اشاره کرد.

رضایی در پایان جمعیت عشایر استان کرمانشاه را ۷۶ هزار نفر در قالب ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار در۱۴ ایل اعلام کرد که ۳۰ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.

وی همچنین جمعیت حال حاضر عشایر ۲ سر کوچ رو استان کرمانشاه را چهار هزار خانوار اعلام کرد و گفت: امروز بیشتر عشایر از طریق خودرو کوچ می کنند؛ مگر ایل زنگنه ۹۰ درصد و تعدادی از عشایر ایل زوله که پیاده کوچ می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha