مشکل عشایر ایل زوله کرمانشاه در سازمان منابع طبیعی پیگیری می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت که پرونده عشایر ایل زوله امسال در کمیسیون ماده ۴۹ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیگیری خواهد شد و با احتمال زیاد به دلیل استفاده ۵۰ ساله آن‌ها از مراتع دشت آزادگان خوزستان منجر به نتیجه می‌شود.

«علی‌جعفر رضایی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر زوله بیش از ۵۰ سال از مراتع دشت آزادگان خوزستان استفاده کرده‌اند اما متاسفانه طی این مدت برای دریافت مجوز چرای دام پیگیری لازم را نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: عشایر استان کرمانشاه که امسال به سمت خوزستان حرکت کردند با مشکلاتی رو به رو شدند چراکه مردم محلی جلو آنها را گرفته و مانع ورودشان به مراتع دشت آزادگان شدند.

مدیر کل امور عشایری کرمانشاه یادآور شد: در نشست شورای تامین دشت آزادگان که با حضور نماینده استاندار خوزستان برگزار شد، مصوب شد که عشایر کرمانشاهی امسال نباید به این استان وارد شوند.

وی گفت: این موضوع باعث شد که حدود ۴۰ خانوار ایل زوله در شهرستان‌های هرسین، صحنه و کنگاور بمانند و سرمای زیر صفر درجه را تحمل کنند.

رضایی افزود: با پیگیری‌ انجام شده و مکاتبه استاندار کرمانشاه با وزیر کشور، معاون امنیتی وی و استانداری خوزستان، عشایر ایل زوله هفته گذشته به خوزستان کوچ کردند و در نزدیکی دشت آزادگان به صورت موقت ساکن شدند تا سال بعد مشکل آنها حل شود.

وی با بیان اینکه عشایر کرمانشاه ۶ ماه در مراتع داخل استان هستند و ۶ ماه دیگر به مناطق قشلاقی می‌روند، گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در مناطق گرمسیری نفت شهر قصرشیرین مستقر می‌شوند و حدود هزار و ۲۰۰ خانوار در ایلام و ۱۰۰ خانوار در خوزستان و حدود ۲۵ خانوار هم به لرستان می‌روند.

مدیرکل امور عشایری کرمانشاه اظهار کرد: همه ساله حدود ۶۰ خانوار از ایله زوله به منطقه خوزستان و دشت آزادگان کوچ می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مستند به داده های آماری، جمعیت عشایر کرمانشاه در آخرین سرشماری مرکز آمار ایران ۷۹ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۱۴ هزار خانوار در ۱۴ ایل برآورد شده که حدود چهار درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.

عشایر استان کرمانشاه از نظر جمعیت رتبه هشتم و از نظر تعداد دام سبک با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس رتبه چهارم کشور را در اختیار دارند.

عشایر استان کرمانشاه در قالب سه گروه، کوچرو که تمام سال در حال کوچ هستند، نیمه کوچرو؛ عشایری یکجانشینی که در فصل خوش و آب و هوا به مراتع خود کوچ می کنند، و عشایر رمه گردان که ساکن روستا هستند و در فصل بهار و پاییز گله های خود را به صورت روزانه به کوه ها می برند، تقسیم می شوند.

همچنین عشایر استان کرمانشاه در ۱۴ زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب ۶۷۰ سامانه مراتع عرفی با حدود ۲۶ هزار و ۵۲۷ هکتار وسعت (مراتع عرفی، مراتعی است برای بهره بردای نسل اندر نسل در اختیار عشایر قرار گرفته است) ساکن می شوند.

عشایر استان کرمانشاه امروز با داشتن ۲ هزار و ۱۴۵ کیلومتر ایل راه هم به صورت ماشینی و هم به روش سنتی در فصل بهاره و پاییزه کوچ می کنند و معمولا مدت زمان کوچ آنها ۳۰ تا ۴۵ روز است.

همچنین عشایر کرمانشاه معمولا در فصل های بهار به مناطق ییلاق استان که از نظر آب هوایی معتدل است و در فصل زمستان به مناطق گرمسیری و قشلاق استان و سه استان لرستان، ایلام و خوزستان کوچ می کنند.

عشایر استان کرمانشاه سالانه حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، حدود ۲۷ هزار تن شیر، بیش از هزار و ۶۰۰ تن الیاف شامل مو، پشم، کلک، ۹۰۰ تُن روغن حیوانی و ۲۲ هزار انواع قطعات صنایع دستی شامل چیخ، چادر، گلیم و گبه، نمد و دیگر محصولات تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha