۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85447574
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام بلند دولت در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل کردستان

سنندج- ایرنا- دولت مردمی سیزدهم گامهای بلندی برای بهبود وضعیت حمل و نقل استان برداشته است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد تحرک و شتاب مناسب به منظور افزایش سهم برخورداری مردم استان از بزرگراه، راه اصلی و رسیدن به میانگین کشوری اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، هرچند روند توسعه استان کردستان بدلایل مختلف از جمله وضعیت جغرافیایی و خسارات ناشی از جنگ تحمیلی دیرتر آغاز شد اما در حال حاضر و با تلاش دولت‌های مختلف بویژه دولت سیزدهم این استان در عرصه های مختلف از جمله زیرساخت های ارتباطی(راه و جاده) پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

در دولت سیزدهم استان کردستان در زمینه برخورداری از راههای اصلی و فرعی، بزرگراه و حمل و نقل زمینی و هوایی با پیشرفت های خوبی مواجه شده و در برخی از حوزه ها نیز اقداماتی با شتاب هرچه بیشتر در حال انجام است.

برای آشنایی بیشتر با اقدامات انجام شده در بخش راه و مسکن کردستان بویژه در طول یکسال گذشته، مصاحبه ای با جهانگیر الیاسی مدیرکل راه و شهرسازی استان انجام دادیم که مشروح آن در ادامه می آید.

گام بلند دولت در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل کردستان

ایرنا: مهمترین اقدامات توسعه‌ای که در طول یکسال گذشته در استان انجام و به نتیجه رسیده، چیست؟

الیاسی: بهره برداری از پروژه مهم و توسعه ای راه آهن و الحاق استان کردستان به شبکه ریلی کشور و بهره برداری از دومین فرودگاه استان در شهر سقز و ساخت و بهره برداری حدود ۲۷.۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه از مهمترین پروژه‌هایی است که در سال گذشته انجام شده است.

از مجموع ۲۷.۶ کیلومتر راه احداث شده در سال گذشته، ۱۹.۴ باند دوم یا بزرگراه در مسیرهای بیجار - دیواندره، بیجار - همدان، سقز - بانه، گردنه صلوات آباد و کمربندی سریش آباد انجام شده است که برای ساخت آن پنج هزار و۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

همچنین۸.۲ کیلومتر راه اصلی نیز در مسیرهای بانه - سوته، اورامان - نوین و ورودی شهر مریوان در سال ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک رفت که برای ساخت و بهره برداری از آن یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در بحث راههای اصلی، تعامل مناسب و تلاش شبانه روزی برای تامین منابع مالی و از رکود خارج کردن پروژه‌های راهسازی استان از اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده و برای امسال نیز هدف‌گذاری این اداره کل در این زمینه سرعت بخشی و تلاش حداکثری در بهره‌برداری و پیشرفت مناسب فیزیکی پروژه‌های مورد نظر و در حال اجرای استان است.

هم‌اکنون در حوزه راهسازی استان ۲۱ کیلومتر بزرگراه و ۱۵ کیلومتر راه اصلی در حال اجراست که امیدواریم با تامین منابع مالی لازم در سریعترین زمان به بهره برداری برسد.

ایرنا: در حوزه مسکن با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن چه اقداماتی انجام شده است؟

الیاسی: در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام شده است، با توجه به برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن حمایتی، ۳۶ هزار و۷۸۰ واحد برای استان کردستان در نظر گرفته شد و در مجموع و در هشت فاز ثبت نامی ۲۰۴ هزار و ۲۹۹ نفر از اهالی شهرهای این استان در طرح ثبت نام کرده که شهرستان سنندج با ۷۲ هزار و ۳۰۰ نفر بیشترین تعداد افراد ثبت نامی را به خود اختصاص داده است.

در مجموع از ثبت نامی‌ها و پس از بررسی‌های لازم ۱۱۶ هزار و ۷۵۲ نفر تایید نهایی شده‌اند که از این تعداد تاکنون ۲۵ هزار نفر در قالب پروژه‌های انبوه‌سازی و واگذاری زمین ساماندهی شدند.

در شهر سنندج برای حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر از متقاضیان، زمین تامین و برای بقیه متقاضیان تایید نهایی شده در سامانه هم زمین در حال تهیه بوده و با شناسایی اراضی، برای تصویب و الحاق به محدوده به شورای عالی شهرسازی و معماری معرفی شده که در صورت انجام این امر اراضی الحاق شده در قالب گروهی به متقاضیان اختصاص داده می شود.

گام بلند دولت در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل کردستان

اجرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تامین مسکن از جمله اولویت های هدف گذاری شده برای امسال است و با توجه به کمبود شدید زمین در تعدادی از شهرهای استان و با بهره‌مندی و بکارگیری همه ظرفیت‌ها، سعی می کنیم برنامه طرح تولید مسکن را در استان با جدیت به سرانجام برسانیم.

ایرنا: یکی از برنامه‌های طرح نهضت ملی مسکن، طرح جوانی جمعیت است در این زمینه وضعیت استان چگونه است؟

الیاسی: ۶ هزار و۴۵۸ خانوار دارای سه فرزند و بیشتر با مراجعه به سامانه و ثبت نام درخواست بهره مندی از قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت شدند که از این تعداد، سه هزار و ۱۲۲ خانوار واجد شرایط تشخیص داده شد.

از میان بیش از سه هزار خانوار متقاضی دارای شرایط وتایید شده تاکنون و در چند مرحله ۴۷۰ خانوار ساماندهی شده و بصورت انفرادی و یا گروهی به آنها زمین واگذار شده است.

ایرنا: در زمینه تسهیلات مسکن و نظارت بر ساخت و سازهای استان نیز توضیح دهید.

الیاسی: سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۰ نفر متقاضی اخذ وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت نام کردند که با بررسی‌های انجام شده ۹ هزار و ۶۵۰ نفر واجد شرایط تشخیص داده شد.

از میان متقاضیان تایید شده ۶ هزار و۷۰۰ نفرجهت اخذ تسهیلات تعیین شعبه کرده اند.

همچنین در زمینه نظارت بر ساخت و سازهای سطح استان اقدامات خوبی انجام شده است و سال گذشته ۲۱۸ مورد بازرسی از ساخت وسازها و نظارت برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان انجام شد و در سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

در همین بازه زمانی ۲ هزار و ۴۹۲ فقره پروانه نظام مهندسی صادر، تمدید و یا ارتقا یافته و ۷۱۱ فقره پروانه حقوقی نیز صادر و سه مورد آزمون نظام مهندسی همزمان با سراسر کشور برگزار شده است.

این اداره کل همزمان و به موازات فعالیت در حوزه‌های راه و مسکن، ارتقای کیفیت زندگی شهری را در دستور کار قرار داده و با کار کارشناسی و مطالعاتی فراگیر نسبت به شناسایی کمبودهای محلات کم برخوردار در حاشیه شهرهای استان و یا نواحی منفصل و بافت های ناکارآمد اقدام کرده است.

همچنین با انعکاس موارد و مشکلات احصا شده به مدیران در وزارت راه و شهرسازی در راستای دریافت اعتبار و رفع و کاهش این کمبودها اقدامات متنوعی انجام شده و یا در حال انجام است که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در طرح کشوری و ملی بازآفرینی شهری، بهسازی معابر در محلات ناکارآمد، احداث مدرسه، احداث منبع آب، بهسازی معابر و اجرای شبکه فاضلاب، مرمت استحفاظی بناهای تاریخی، احداث پیاده راه و پارک اشاره کرد.

ایرنا: در میان صحبت‌هایتان به پروژه بازآفرینی اشاره کردید در این رابطه بیشتر توضح دهید.

الیاسی: سال گذشته ۶ پروژه فعال بازآفرینی در شهرهای استان با اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال در جریان بود که تعداد سه پروژه آن به بهره برداری رسیده و به دستگاه بهره بردار تحویل شده است.

یکی از کارهای دیگری که در این زمینه در سال گذشته با جدیت دنبال شد، حفاظت از اراضی و رفع تصرف از اراضی ملی بوده که اقدامات بسیار مناسبی انجام شد که از جمله آن می توان به ۶۷ مورد رفع تصرف به مساحت پنج هکتار و به ارزش ریالی بیش از هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

ایرنا: دیگر اقدامات و فعالیت های انجام شده در سال گذشته چه بود؟

الیاسی: پیگیری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصویب طرح‌های تفصیلی و ناحیه‌ای، جلسات کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی، کمیسیون ماده پنج و اطلاع‌رسانی مصوبات کمیسیون از دیگر اقدامات اولویت دار راه و شهرسازی است.

ساماندهی و تامین اعتبار طرح های ناتمام شهری در کامیاران، مریوان، سقز و بانه وآغاز بکار طرح‌های جامع شهرهای سنندج، قروه و دهگلان و تصویب طرح جامع شهربانه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، الحاق ۱۳۰ هکتار زمین به محدوده شهر سنندج به منظور حل مشکل تعاونی بتاجا و تامین زمین نهضت ملی مسکن، الحاق ۲۴۹ هکتار در قروه، ۶۳ هکتار در دهگلان، ۴۰۰ هکتار در کامیاران، ۳۳۶ هکتار در دیواندره و ۲۲۶ هکتار دیگر در سنندج از دیگر اقدامات انجام شده است.

از دیگر اقدامات بسیار مهم و حائز اهمیت که در اواخر سال گذشته و پس از انجام کار مطالعاتی گسترده در کارگروه امور زیربنایی به تصویب رسید، ایجاد ۲ شهرک مسکونی جدید در اراضی دولتی در۲ شهر سنندج و سقز است.

ایرنا: برای سال جاری چه برنامه هایی را در اولویت قرار می دهید؟

الیاسی: تلاش شبانه روزی در راستای تامین وتخصیص زمین مناسب برای ایجاد تحرک وپیشبرد طرح بزرگ نهضت ملی مسکن، به ثمر رساندن و بهره‌ برداری از پروژه‌های آغاز شده در حوزه‎های مختلف راه، مسکن وباز آفرینی در سال‌های گذشته از مهمترین اولویت‌هایهدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۳ است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

طول شبکه راه‌های استان هفت هزار و ۸۳۴ کیلومتر شامل ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha