۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85454988
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 85454988
سعید وحیدی
خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

بجنورد- ایرنا- اجرای طرح «یاری گران زندگی» در هزار مدرسه، افزایش ۹۲ درصدی آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد، راه اندازی کمیته مقابله با اعتیاد در فضای مجازی و اجرای طرح «مدیریت مورد» برای بهبودیافتگان بخشی از اقدامات امیدبخش خراسان شمالی در حوزه مقابله با مواد مخدر است که نشان از قرارگیری این خطه از شمال شرق کشور در مسیر رهایی از بند اعتیاد دارد.

به گزارش ایرنا، از آن به عنوان مادر آسیب های اجتماعی یاد می شود و اگر دامان فردی به آن آلوده شود نه تنها او بلکه یک خانواده را می سوزاند.

این بلای خانمان سوز از بین نمی رود تنها حالتش عوض می شود به گونه ای که این روزها از رخ سنتی به شکل صنعتی در آمده است.

برای طعمه هایش نیز محدودیت سنی و جنسی قائل نیست، هم زن میانسال را درگیر خود می کند و هم نوجوان ۱۶ ساله را به مسیر نابودی می کشاند.

کشور ما نیز از این مادر آسیب ها دور نمانده و سال‌های سال درگیر مبارزه‌ای بی‌پایان است به گونه ای دود این افیون در حد مرگ به چشم بسیاری از هم وطنان ما نیز رفته است.

اگر کشور درگیر این مبارزات بی پایان نبود بی تردید وضعیت اعتیاد در استان ها بسیار بدتر از اکنون می شد، اگر نبود وظیفه‌شناسی ماموران مبارزه با مواد مخدر، معلوم نبود هزاران تن مواد مخدر مکشوفه چه تعداد انسان دیگر را آلوده می‌کرد.

اما آیا این درد دوایی هم دارد تا دیگر شاهد تلفات سنگین اجتماعی نباشیم.

مواد دردی است که درمان دارد و دوایش پیشگیری است؛ همان روشی که طی عملکرد دولت در خراسان شمالی با اجرای طرح های یاری گران زندگی، برگزاری کارگاه های آموزشی، «مدیریت مورد» و راه اندازی کمیته های تخصصی مقابله با اعتیاد به ویژه در فضای مجازی دنبال می شود و این خطه از شمال شرق کشور را در مسیر رهایی از اعتیاد قرار داده است.

استانی که نیمی از آن روستایی و ساکن محلات حاشیه نشین هستند و اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی آن قرار دارد.

خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

فعالیت هزار کانون یاریگران زندگی در مدارس

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌شمالی می گوید: یکهزار کانون «یاریگران زندگی» با هدف کسب مهارت های زندگی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر در مدارس استان به طور دائم فعال است.

ابوالحسن نجفی می افزاید: طرح کانون «یاریگران زندگی» بیشتر مدارس حاشیه شهر و پرخطر را پوشش می دهد و هدف از اجرای آن ارتقای مهارت‌ هایی همچون نه گفتن به تعارف مواد مخدر، جرات ورزی، گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر است.

وی ادامه می دهد: این طرح یکی از کلان برنامه‌های فرهنگی است که در سطح کشور اجرایی شده و در خراسان شمالی نیز با هدف کاهش آسیب اعتیاد در برخی از مدارس استان فعال است.

نجفی می گوید: هر یک از کانون های یاریگران زندگی در مدارس ۵۰ عضو دانش آموز دارد که با همکاری مدیر و مشاوره مدرسه در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشست هایی برگزار می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌شمالی تصریح می کند: در این طرح کارگاه هایی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد برای اولیا و مربیان برگزار می شود.

خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

افزایش ۹۲ درصدی آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان‌شمالی می گوید: ۲ هزار و ۸۹۲ نفر سال گذشته در کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در استان شرکت کردند که ۹۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

وی می افزاید: این کارگاه های آموزشی با موضوع مضرات مصرف الکل و مواد مخدر، پیشگیری از خشونت، سلامت روان، سبک زندگی سالم، مراقبت‌های اجتماعی و مهارت های زندگی برگزار شده است.

نجفی با بیان اینکه اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کارگری نیازمند همکاری تمامی نهادهای مرتبط است، می گوید: خسارات ناشی‌ از اعتیاد در محیط کار منجر به کاهش بهره‌وری و تولید می شود به گونه ای که با برگزاری کارگاه های آموزشی و آگاه سازی می توان از بسیاری آسیب ها جلوگیری کرد.

خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

چتر «مدیریت مورد» بر سر ۲۰۰ معتاد بهبودیافته

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی می گوید: ۲۰۰ معتاد بهبودیافته بی بضاعت استان از ابتدای سالجاری تاکنون با هدف عدم بازگشت به اعتیاد زیر پوشش طرح «مدیریت مورد» قرار گرفتند.

نجفی می افزاید: «مدیریت مورد» طرحی است که در آن دو هفته قبل از ترخیص فرد بهبود یافته از مراکز ترک اعتیاد، وضعیت خانوادگی و معیشتی وی توسط مددکاران بررسی و در صورت نیاز یا به نهاد های حمایتی معرفی می شود و یا برنامه هایی برای توانمند سازی او اجرا می شود.

وی ادامه می دهد: این طرح از موضوعاتی است که در حوزه مقابله با اعتیاد کمتر به آن توجه شده در حالی که دلیل بازگشت بسیاری از بهبودیافتگان، رعایت نشدن کامل این چرخه و مسایلی همچون معیشت، وضعیت روحی و اشتغال پس از ترک اعتیاد است.

نجفی یادآور می شود: اکنون ۲ مرکز مدیریت مورد در بجنورد فعال است که تشکیل سومین مرکز نیز در شهرستان شیروان در دستورکار قرار دارد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با تاکید بر توانمندسازی بهبودیافتگان، می گوید: بسیاری از این افراد بعد از ترک اعتیاد برای پیدا کردن شغل با مشکل مواجه می شوند در حالی می توان با برگزاری کارگاه های حرفه آموزی آنها را توانمند کرد.

وی می افزاید: برای توانمندسازی معتادان بهبودیافته هم اکنون مهارت های برق ساختمان و مکانیک خودرو در مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد منطقه لنگر بجنورد آموزش داده می شود.

خراسان‌شمالی در مسیر رهایی از بند اعتیاد

راه اندازی کمیته مقابله با اعتیاد در فضای مجازی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی می گوید: کاهش میزان شیوع و دسترسی به این بلای خانمان سوز در خراسان شمالی از اهداف اصلی راه اندازی این کمیته است.

نجفی می افزاید: مقابله با فروش و توزیع مواد روان‌گردان‌ها و دارونماهای درمان اعتیاد در فضای مجازی، شناسایی فعالیت‌های شبکه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و انهدام شبکه‌های توزیع و عرضه از دیگر اولویت‌های این کمیته است.

وی با بیان اینکه دبیر شورای فضای خراسان شمالی ریاست این کمیته را بر عهده دارد، ادامه می دهد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع)، مدیرکل فناوری و ارتباطات، مدیرکل دفتر فناوری استانداری، مدیرکل اطلاعات، نماینده دادستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل آموزش و پرورش و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اعضای اصلی این کمیته است.

نجفی با اشاره به تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای ترغیب جوانان به مواد مخدر می گوید: برخی افراد سودجو با سو استفاده از این فضا به دنبال تبلیغ و عرضه مواد مخدر به جوانان و نوجوانان هستند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی تصریح می کند: این افراد سودجو با ارائه اطلاعات نادرست سعی در تشویق جوانان به استفاده از مواد مخدر و به دنبال شکستن قُبح و تابو موادمخدر در بین خانواده‌ها هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha