تاسیس موسسه فضولی در اردبیل زمینه‌ساز اعتلای زبان و ادبیات است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تاسیس موسسه ادبی حکیم ملا محمد فضولی در استان، حرکت مبارکی در راستای ترویج و تعالی زبان و ادبیات است و از این اقدام فرهنگی و ادبی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

به گزارش روز جمعه ایرنا رضوان باقلاچی در دیدار با اعضای اصلی موسسه ادبی حکیم ملا محمد فضولی در استانداری اردبیل اظهار کرد: این حکیم و شاعر نامی از افتخارات ایران است اما درباره معرفی فضولی و آثار و احوال او در استان اردبیل کم کار شده است و امیدواریم با شکل‌گیری این موسسه، کارهای ماندگاری در این حوزه انجام شود.

وی افزود: مطالبه‌گری فرهنگی و ادبی شما را ارج می‌نهیم و از آن استقبال و حمایت می‌کنیم و باید با همراهی و بسیج دستگاه‌های فرهنگی مسئول، موضوع را دنبال کنیم و نه تنها برای ملا محمد فضولی بلکه برای شاگردان او نیز در استان اردبیل کنگره‌ها و آئین‌های بزرگداشت برنامه ریزی و برگزار شود.

وی ادامه داد: استاندار اردبیل نیز با اشاره به بحران هویتی که فضای مجازی نیز به آن دامن می‌زند، بر آگاهی دادن به نسل جوان نسبت به پیشینه تاریخی، فرهنگی و ادبی ایران و استان تاکید دارد و در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی استان، خبر تاسیس موسسه ادبی ملا محمد فضولی را مطرح خواهیم کرد تا در برنامه‌ها و اولویت‌های فرهنگی و ادبی استان لحاظ شود.

باقلاچی تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی علاوه بر وظایف و برنامه هایی که در قبال سازمانها و وزارتخانه های خود دارند، باید برای مناسبت ها و نیازمندی های فکری و فرهنگی استان نیز برنامه ارائه کنند و موسسه ادبی فضولی می‌تواند در حوزه زبان و ادبیات، برای مناسبت‌های مربوطه ایفای نقش کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تجربیات شعرا و ادبا در حوزه مسائل فرهنگی و ادبی، چراغ راهی برای مسئولان دستگاه‌های متولی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در چارچوب مشخص، برنامه‌هایی برای حمایت و پشتیبانی از این موسسه خواهد داشت.

باقلاچی با بیان اینکه میدان حکیم نظامی در شهر اردبیل، فاقد نماد مانده است، اضافه کرد: باید برای این قبیل شخصیت ها که از ارکان هویتی ما هستند، بیش از پیش ارزش قائل شویم و بی تردید فعالیت ادبی و فرهنگی زمینه ساز حرکت دستگاه‌های مسئول برای احیا، تکریم و پاسداشت سرمایه‌های فکری، ادبی و فرهنگی کشور و استان خواهد بود.

تاسیس موسسه فضولی در اردبیل زمینه‌ساز اعتلای زبان و ادبیات است
نشست اعضای موسسه ادبی ملامحمد فضولی با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل

مجوز موسسه حکیم ملا محمد فضولی از وزارت کشور صادر شده است

احد پیشگر رئیس موسسه ادبی حکیم ملا محمد فضولی نیز در این دیدار گفت: مجوز تشکیل این موسسه از ناحیه وزارت کشور صادر شده است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در طی فرایند ثبت نهایی با ترکیب اعضای معرفی شده، همکاری می‌کند.

وی اظهار کرد: برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای موسسه تعریف و تدوین خواهیم کرد و این موسسه برای برگزاری کنگره‌ها، سخنرانی‌ها و محافل ادبی و فرهنگی با هدف اعتلای زبان و ادبیات فارسی و ترکی و ترویج شعائر و آموزه‌ها و ارزش‌های ایرانی و اسلامی فعالیت خواهد کرد.

وی در معرفی سایر اعضای موسسه ادبی حکیم ملا محمد فضولی اظهار کرد: روزبه صمدی متخلص به نیر اوغلو به عنوان دبیر، حاج محمد ولی محمدی به عنوان خزانه دار، شهاب الدین وطندوست متخلص به شهاب به عنوان کارشناس و منتقد ادبی، اسکندر نجفی متخلص به سخنور به عنوان بازرس و مجری برنامه‌ها، رحیم اسداللهی متخلص به قارتال به عنوان کارپرداز، محمد نوری دودران متخلص به نوری به عنوان منشی اول، علاالدین اشرفی به عنوان منشی دوم و عیسی پاشاپور به عنوان مسئول اطلاع رسانی و خبر این موسسه فعالیت خواهند کرد.

در ادامه این دیدار، شهاب الدین وطندوست غزلی از حکیم ملا محمد فضولی را خواند و هر یک از اعضای موسسه نقطه نظرات خود را در خصوص بالندگی و تقویت هر چه بیشتر این حرکت فرهنگی و ادبی و راهکارهای پشتیبانی دستگاه های مسئول مطرح کردند.

استان ادبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و انجمن‌ها و گروه‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌های این استان زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha