جهاد آبرسانی و رفع تنش آبی در ۱۵۴ روستای مازندران

ساری- ایرنا- طرح جهاد آبرسانی به روستاها، بخش ها و دورترین نقاط مازندران در دولت سیزدهم به رفع تنش آبی در ۱۵۴ منطقه محروم این دیار انجامید.

به گزارش ایرنا، تکمیل فراز بند سد هراز آمل، تکمیل سد بزرگ گلورد (در آستانه بهره برداری کامل)، احداث شبکه آبیاری و زهکشی برای ۳۲ هزار و ۵۰ هکتار اراضی شالیزاری زیر سد های گلورد و البرز، از جمله طرح های مهم در حوزه آب شرب و کشاورزی مازندران بود که عملکرد دور نخست رئیس جمهور به مازندران محسوب می شود.

اتمام سد لاستیکی فرح آباد ساری، پازوار بابلسر، سرخرود محمود آباد و لاریم جویبار، تقویت اعتباری ۲۰ سردهنه کشاورزی، بهره برداری بند انحرافی لشتو رامسر، بهره برداری خط انتقال آبرسانی بابل تا بابلسر و فریدونکنار از سد البرز، بهره برداری تصفیه خانه آبرسانی ساری به ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه بصورت نیمه اتوماتیک، و اختصاص ۶۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی در مازندران دیگر دستاور سفر دور نخست هیات دولت به مازندران است.

استان مازندران که در بخش ساماندهی فاضلاب ها از عقب ماندگی مزمن در رنج بود، تکمیل چهار طرح فاضلاب، افتتاح بخش لجن خط جریان اول فاضلاب شهربابل، بهره برداری خط انتقال فاضلاب شهر ساری به طول بیش از پنج کیلومتر، ارتقا کیفی و تکمیل مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرهای نوشهر و چالوس، اختصاص اعتبارات برای تکمیل تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ بابلسر از جمله طرح های زیر ساختی این استان است که اعتبار این طرح ها از محل سفر هیات دولت به مازندران تامین شد.

جهاد آبرسانی و رفع رفع تنش آبی در ۱۵۴ روستای مازندران

تداوم آبرسانی به روستاها

در این پیوند مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه ۱۵۴ روستای فاقد آب با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفردر استان طی فعالیت دولت سیزدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند، گفت: طی این مدت فعالیت‌ها و اقدامات مهمی در راستای خدمات رسانی بهینه به مردم شامل اصلاح، توسعه و احداث یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال آب، حفر ۵۲ حلقه چاه با ظرفیت دبی استحصال ۱۱۴۴ لیتر در ثانیه، احداث ۳۴۰۰۰ متر مکعب مخازن ذخیره، اجرا شد.

بهزاد برارزاده افزود: همچنین بهره برداری از ۱۰ حلقه چاه پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر در ثانیه، بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه در سطح استان با افزایش ظرفیت استحصال ۲ هزار و ۹۶ لیتر در ثانیه همچنین مقاوم سازی و بهسازی ۵۰ هزار متر مترمکعب مخازن ذخیره در شهرهای ساری و قائمشهر و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ در این دو شهر با افزایش ۴۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت پمپاژ و بهره مندی از ظرفیت اعتبارات بند (ط و ی) تبصره ۱۵ قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بمیزان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در بخش آبرسانی در سراسر استان صورت گرفته است.

این مقام مسوول، از ۱۰ هزار میلیارد ریال نیاز اعتباری برای رفع تنش آبی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر برای اجرای پروژه‌های تنش قراردادهایی با پیمانکاران به مبلغ هفت هزار میلیارد ریال منعقد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران در ادامه به عملکرد این شرکت در بخش جمع آوری شبکه فاضلاب اشاره کرد و گفت: طی دولت شهید رئیسی ۴۳ کیلومتر توسعه شبکه و۵.۷ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ۱۰ هزار و ۴۲۸ فقره جاری سازی انشعاب فاضلاب به همراه نصب پنج هزار و ۲ فقره سیفون و هفت هزار و ۴۳۴ فقره واگذاری انشعاب فاضلاب در مازندران انجام شده است.

جهاد آبرسانی و رفع رفع تنش آبی در ۱۵۴ روستای مازندران

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

منابع آبی مازندران از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری ۲۰۰ لیتر و در مناطق روستایی ۱۷۱ لیتر است و از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha