۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85494188
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توسعه زیرساخت‌های بنادر اقدام ارزشمند دولت سیزدهم برای بوشهر

بوشهر-ایرنا- دولت سیزدهم با ریاست شهید آیت الله رئیسی همگام با نگاهی راهبردی به توسعه دریامحور در کشور به ارتقا زیرساخت‌های بندری استان بوشهر نگاه ویژه معطوف کرده و در این راستا طرح‌های متنوعی از شمال تا جنوب استان در حال اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در استان بوشهر تامین معیشت بیش از ۷۰ درصد از ساحل نشینان ارتباط مستقیم با دریا و دریانوردی دارد و این مهم ایجاد کرده تا همواره توسعه زیرساخت‌های بندری به عنوان یک اصل مطرح باشد.

دولت سیزدهم با درک شرایط استراتژیک استان بوشهر و به عنوان یکی از مهمترین دروازه های تجارت دریایی ایران، با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تمرکزی ویژه به توسعه زیرساختی این استان معطوف کرده است.

این نگاه توسعه محور با تزریق بودجه مناسب که نسبت به دولت های قبل قابل مقیاس نیست، خود را نشان داده است به گونه ای که فقط در سال گذشته ۴۴ هزار میلیارد ریال طرح در بنادر اجرایی شده است از این میزان اعتبار بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال آن جذب شده است.

جاده دسترسی مجتمع بندری نگین، طرح‌های زیرساختی این مجتمع بندری، احداث پنج پست اسکله رمپ، احداث ۲ اسکله در بنادر عامری و بوالخیر شهرستان تنگستان، طرح توسعه جامع بندر گناوه، توسعه موج شکن بندر کنگان، لایروبی،کانال دسترسی بندر ریگ از جمله طرح‌های شاخص در دست احداث بنادر استان بوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بنادر این استان به ایرنا گفت: میزان ترانزیت نفتی در بندر بوشهر از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون در مقایسه با پنج سال ماقبل، با افزایش حدود ۱۷ برابری به نیم‌ میلیون‌تن رسید.

محمد شکیبی‌نسب اظهار کرد: در ۲ ماهه امسال میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر بوشهر نیز با افزایش ۷۴.۵ درصدی به ۶۶۳ هزار و ۴۴۱ تن رسیده است.

وی ادامه داد: در مدت یاد شده تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر بوشهر نیز با افزایش ۴۷.۵ درصدی به ۱۰ هزار و ۱۹۵ (TEU) کانتینر رسید.

شکیبی نسب اضافه کرد: در خصوص ترخیص کالای رسوبی نیز بنادر بوشهر رتبه نخست کشور را دارا هستند به نحوی از مجموع کالاهای رسوبی سنواتی ۹۷ درصد آن با تعامل سازنده دستگاه های قضایی ترخیص شده است.

وی گفت: در راستای کاهش کالاهای رسوبی با اعمال بسته تشویقی برای تجار و بازرگانان در صورت ترخیص کالاها ظرف ۱۰ روز هزینه‌ای بابت انبارداری دریافت نخواهد شد.

شکیبی نسب اضافه کرد: در بخش ترانزیت نیز در پنج سال منتهی به اواخر سال گذشته عملکرد بندر بوشهر تنها ۳۲ هزار تن بوده است که این میزان از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون با افزایش حدود ۱۷ برابری به ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی گفت: مهم ترین مزیت‌های رونق ترانزیت خارجی در بندر بوشهر شامل اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۷۲۵ نفر، معرف برقراری امنیت در کشور و بویژه استان بوشهر، درآمد مستقیم برای پایانه های حمل و نقل استان و توجیه پذیرتر شدن طرح های توسعه‌ای بنادر استان بوشهر است.

شکیبی نسب اضافه کرد: تردد کامیون های ترانزیتی مشکلاتی در روند تردد هم استانی ها بویژه در بندر بوشهر ایجاد کرده که به سهم خود در قبال این مشکل عذرخواهی می کنم.

وی گفت: امید است با بهبود زیرساخت ها و بویژه اتمام جاده دسترسی مجتمع بندری نگین حجم قابل توجهی از ترددها به مجتمع بندری نگین منتقل و از ترافیک کنونی کامیون ها در بندر بوشهر کاسته شود.

شکیبی نسب افزود: با هدف کاهش ترافیک ترددهای کامیونی در اقدام کوتاه مدت نیز در جوار منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پایانه ای به مساحت ۱۰ هکتار فعال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: این اداره کل در اقدامی موثر با تشکیل تیم بازاریابی در مناطق مرزی مختلف کشور از جمله مرز باشماق فعال شده که عمده رونق ترانزیت در بوشهر حاصل بازاریابی این تیم است.

شکیبی نسب عنوان کرد: در بخش زیرساختی در ۲ مرحله در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مجتمع بندری اختصاص یافته و روند اجرا این طرح ها با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین نیز به ۹.۵ کیلومتر و عرض ۱۲.۸ متر اجرایی شده که فاز نخست آن آماده بهره برداری شده است.

شکیبی نسب ادامه داد: در حوزه مجتمع بندری نگین احداث دیوار پیرامونی با یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و برق رسانی به این مجتمع بندری با چهار هزار میلیارد ریال در آینده نزدیک عملیاتی می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: طرح توسعه موج شکن بندر گناوه نیز با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار با ۹۸.۸ پیشرفت فیزیکی در دست احداث است و تا هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: براساس برنامه زمان بندی، اسکله ۹۰ متری بندر محمدعامری تا پایان خردادماه و اسکله ۱۵۰ متری بندر بوالخیر تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

شکیبی نسب اظهار کرد: در مناطق ساحلی تنگستان بیش از ۷۵ درصد مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم از راه دریا و دریانوردی تامین معاش دارند که به تناسب این شرایط اقدام های زیرساختی خوب در بنادر تجاری تنگستان انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه زیرساخت ها در بنادر استان، طرح روشنایی بندر بوالخیر ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار به سرانجام رسیده است.

وی گفت: در این بندر اسکله ای به طول ۱۵۰ متر با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست احداث است که تلاش می شود تا در دهه فجر سال جاری به بهره برداری برسد.

شکیبی نسب اظهار کرد: در بندر محمدعامری نیز اسکله ای به طول ۹۰ متر در دست احداث است که براساس برنامه زمان بندی تا پایان خردادماه امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در موضوع شناورهای آتشخوار نیز بزودی شناور آتشخوار ریشهر در بندر محمدعامری مستقر می شود و در بندر بوالخیر نیز پمپ های اطفاء حریق شناور "نور ۲" به میزان قابل توجهی ارتقاء یافته و بزودی عملیاتی و مستقر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ موتورلنج سنتی در چهار استان جنوبی کشور یکهزار و ۸۵۰ فروند آن در استان بوشهر استقرار دارد.

شکیبی نسب ادامه داد: در این بین گناوه به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری سنتی ایران با ۵۰۰ فروند موتور لنج بیشترین شمار موتورلنج را دارا است.

وی افزود: طرح توسعه جامع بندر گناوه با بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده که اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شکیبی نسب اظهار نمود: در جزیره خارگ نیز با هدف تسهیل در خدمات مسافربری، پایانه مسافربری این جزیزه تعمیر اساسی شده و پیگیر احداث اسکله مسافربری و اسکله مخصوص لندینکرافت‌ها(رورو) این جزیره نیز هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: با هدف رونق گردشگری دریایی مجوز احداث حوضچه آرامش برای فعالیت قایق های تفریحی در بندر بوشهر دریافت شده و شهرداری به عنوان متولی این پروژه را عملیاتی خواهد کرد.

شکیبی نسب ادامه داد: همچنین با پیگیری های انجام گرفته یک دستگاه خودرو امداد و نجات پیشرفته و همچنین یک دستگاه خودرو آتش نشانی برای ساختمان های بلند مرتبه خریداری شده و بزودی در بندر بوشهر فعال می شوند.

وی گفت: با توجه به کاربری ۲ دستگاه خودرو خریداری شده می توان در در صورت بروز حوادث ناگوار از جمله آتش سوزی از ظرفیت این خودروهای امدادی برای خدمت رسانی به هم استانی ها استفاده کرد.

شکیبی نسب یادآور شد: همچنین با تامین یک فروند شناور ناجی با یکهزار و ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار اکنون شمار شناورهای ناجی بنادر استان بوشهر به هفت فروند افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در بحث مقابله با آلودگی دریایی اکنون شناور ORV به عنوان یکی از مجهزترین شناورهای حوزه خیلج فارس در بندر بوشهر فعال است که در چند روز اخیر نیز در محدوده میدان نفتی ابوذر اقدام به پایش منطقه کرده است.

شکیبی نسب عنوان کرد: در حوزه پایش نیز با پیگیری انجام شده ۲ شناور پایش تامین و در آب های عسلویه و جزیره خارگ فعال شدند.

وی بیان کرد: در مجموع در حوزه محیط زیست دریایی در چندین نوبت با همکاری سمن های محیط زیست نقاط مختلفی از سواحل استان پاک سازی شده است.

شکیبی نسب افزود: همچنین با اعمال اقدام های بازدارنده و اعمال جرایم سنگین در مقابله با آلوده کنندگان محیط زیست سعی شده تا در حفاظت از محیط زیست دریا اهتمام و حساسیتی ویژه ایجاد شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha