۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - ساخت ۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن در حالی یادگار رئیس جمهور شهید در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان در مدت سه سال است که این اقدام چراغ دل محرومان را روشن و به خانه‌هایشان رنگ امید بخشید.

به گزارش ایرنا، شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حالی دغدغه ویژه‌ای برای تحقق طرح ساخت سالانه یک میلیون را خانه داشت که با تشکیل مداوم شورای عالی مسکن از نزدیک در جریان آخرین امور و رفع مشکلات این برنامه قرار می‌گرفت؛ گواه این ادعا اجرای ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن است که تحقق این وعده صادق در دولت مردمی سیزدهم نیز چراغ دل محرومان را روشن و به خانه‌هایشان رنگ امید بخشید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰ به دلیل نوسانات افزایشی قیمت مصالح ساختمانی و تورم بازار مسکن که پیش از آن رخ داده بود، ساخت و ساز در رکود قرار داشت و تعداد واحدهای تولیدی به حدود نیمی از آنچه قانون تکلیف کرده بود می‌رسید، حتی وزارت راه و شهرسازی در چارچوب پروژه‌های عمرانی کشور نرخ تعدیل را در ابتدای سال ۱۴۰۰ برای هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن حدود ۲.۸ میلیون تومان تعیین کرده بود که کمتر سازنده‌ای حاضر بود با این رقم اقدام به عقد قرارداد کند.

دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی که با شعار ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بر سر کار آمد تلاش کرد تا در سه محور کلی «افزایش عرضه در بازار مسکن و زمین»، «ساماندهی طرف تقاضای بازار مسکن، زمین و اجاره» و «ایجاد بسترهای قانونی برای ساماندهی بخش مسکن»، اثرات تلاطمی بر بازار مسکن را به حداقل برساند.

با این وجود از زمانی که مهرداد بذرپاش سکاندار وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم شد راهکارهایی برای جهش تولید مسکن در جهت کنترل بازار و کمک به خانه‌دار کردن مردم به کار گرفته شد، اقدام هوشمندانه آن بود که ساخت و ساز به مردم واگذار شود.

دولت از سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفت به مردم زمین واگذار کند تا خود آنان اقدام به ساخت و ساز کنند، در این قالب واگذاری زمین به افراد فاقد مسکن دارای فرم «ج» سبز، خودمالکی و طرح‌های مشارکتی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کمتر از سه سال ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده و بر این اساس وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد تقریبا محقق شد.

۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان جزو استان‌های برتر در ساخت و اجرای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: نهضت ملی مسکن فرصتی برای خانه دار شدن کسانی است که نمی‌توانند به هر دلیلی صاحب‌خانه شوند؛ بنابراین تمام دستگاه‌ها باید به سهم خود اقدامات لازم را انجام دهند.

محمد کرمی بر واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط در شهرهای سیستان و بلوچستان تاکید و بیان کرد: با توجه به اینکه واگذاری زمین‌های ویلایی گام مهمی برای حفظ جمعیت و اجرای هر چه سریعتر این طرح مهم ملی توسط خود شهروندان است هیچ موضوعی نباید موجب تاخیر واگذاری زمین و اجرای پروژه‌های مسکن شود.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در حوزه مسکن، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان با اهتمام مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدامات خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

طرح نهضت ملی مسکن اولویت دولت و به‌ تبع آن اولویت سیستان و بلوچستان است تمام تلاش‌ها برای هر چه سریعتر خانه دار کردن مردم استاستاندار سیستان وبلوچستان افزود: طرح نهضت ملی مسکن در این استان با جدیت دنبال می‌شود به طوری که سال ۱۴۰۳ سال جهش تولید و تحویل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در این دیار خواهد بود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن اولویت دولت و به‌ تبع آن اولویت سیستان و بلوچستان بوده، تمام تلاش‌ها برای هر چه سریعتر خانه دار کردن مردم است که مجموع اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های مرتبط جای قدردانی دارد.

کرمی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در ساخت و اجرای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن جزو استان‌های برتر کشور بوده و این مهم با مجاهدت همکاران و پیمانکاران پرتلاش و سخت‌کوش به دست آمده است.

استاندار سیستان وبلوچستان اظهار کرد: تلاش دولت این است که عرضه و تقاضا در مسکن متعادل و حتی عرضه از تقاضا بیشتر شود تا قیمت مسکن کاهش یابد و از سوی دیگر با سیاست‌گذاری‌های مناسب، می‌توان با اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن و خانه دار شدن اقشار مختلف بویژه قشر زوج های جوان، قیمت مسکن را کاهش و به تعادل رساند.

وی از پرداخت بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حساب سازندگان مسکن در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: همراهی و کمک بانک‌ها در پیشبرد این طرح موجب امیدآفرینی و افزایش کیفیت ارائه خدمات به مردم است و با توجه اهمیت تسهیلات بانک‌ها در مسیر پیشرفت استان، باید برای تضمین وام‌ها این طرح مهم ملی شرایط مناسب قرار داد.

۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

تحقق رویای خانه دار شدن و اشتغالزایی با طرح نهضت ملی مسکن

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان گفت: پیشرفت ۵۰ درصدی طرح های نهضت ملی مسکن در این استان اشتغال ۴۸ هزار و ۲۷۱ نفر را به همراه داشته است.

عطاء اله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۴۶ هزار و۱۲۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی و شهری این استان در حال ساخت بوده که ۳۹ هزار و ۴۷۵ واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۲۸ هزار و ۵۶۴ واحد به مرحله اسکلت و سقف، ۲۲ هزار و ۹۵واحد به مرحله سفت کاری و ۱۸ هزار و ۳۳۱ واحد نیز به مرحله نازک کاری رسیده است.

دولت سیزدهم در تامین مسکن مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اهتمام ویژه ای دارد که خوشبختانه شاهد شتاب خوبی در ساخت این واحدها هستیموی با بیان اینکه ۲۷۲ هزار و ۷۵۰ نفر از شهروندان سراسر سیستان و بلوچستان برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند، افزود: تاکنون از مجموع نام نویسی کنندگان صلاحیت ۴۹ هزار و ۲۴۴ نفر برای انجام فرآیند اداری ساخت خانه در قالب نهضت ملی مسکن تایید شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر طرح‌های قبلی بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در سایت آرمانشهر زاهدان تحویل متقاضیان شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم در تامین مسکن مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اهتمام ویژه ای دارد که خوشبختانه شاهد شتاب خوبی در ساخت این واحدها در این استان بویژه در زاهدان هستیم.

اکبری اظهار کرد: در حال حاضر در زاهدان در ۲ سایت آرمان شهر و تفتان شهر بیش از ۱۱ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت بوده که پیشرفت فیزیکی سایت آرمانشهر با سه هزار و ۴۶۵ واحد به بیش از ۹۰ درصد و سایت تفتان شهر با هشت هزار و ۳۱۰ واحد با گذشت ۱۰ ماه از زمان آغاز ساخت آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

وی گفت: به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در سایت آرمانشهر واحدهای مسکونی با تمامی امکانات نظیر آب، برق، گاز و شبکه هوشمند مخابراتی تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در سایت های طرح نهضت ملی مسکن افزود: در حال حاضر چهار واحد آموزشی، ۲ کلانتری، ۲ مسجد و یک واحد درمانی در سایت های تفتان شهر و آرمانشهر زاهدان در دست ساخت است.

بیشتر بخوانید:

بیش از هفت هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای سیستان و بلوچستان ساخته شد

نهضت ملی مسکن، پیشران توسعه اقتصادی و اشتغال در سیستان و بلوچستان

نخستین سند اعیانی طرح نهضت ملی مسکن کشور در زاهدان اخذ شد

۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

رونق ساخت مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز از واگذاری زمین برای ساخت ۱۷ هزار و ۷۶ واحد مسکونی ویلایی طرح نهضت ملی در سراسر این استان خبر داد.

ابوالفضل مهدیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون زمین برای ساخت ۷۵ هزار و ۵۶۶ واحد ویلایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سطح ۲۶ شهرستان سیستان و بلوچستان تامین شده، افزود: در طرح نهضت ملی مسکن با توسعه افقی شهرها این امکان فراهم شده که زمین‌هایی را وارد محدوده شهرها کرد و از این طریق می‌توان با واگذاری زمین به متقاضیان زمینه برای ساخت مسکن توسط خود مردم فراهم شده و در نتیجه تعداد زیادی از این افراد خانه‌دار می‌شوند.

وی بر واگذاری زمین به خود مردم برای ساخت واحدهای مسکونی تاکید کرد و گفت: اولویت اول واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن را از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده می‌شود.

سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه، کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی و تعدیل قیمت مسکن از مهمترین مزایای ساخت خانه‌های ویلایی استمعاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان؛ سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه، کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی و تعدیل قیمت مسکن را از مهمترین مزایای ساخت خانه‌های ویلایی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در همه شهرهای این استان بجز زاهدان و چابهار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

مهدیار با بیان اینکه یکی از راهکارها برای ایجاد رونق در صنعت مسکن ساخت‌ و ساز در شهرهای کوچک است، تصریح کرد: ساخت خانه‌های حیاط ‌دار و یک طبقه در این مناطق می‌تواند انگیزه لازم را برای مردم با هدف ساکن شدن در این مناطق ایجاد کند.

وی بیان کرد: به طور قطع توسعه خانه‌های ویلایی، تک طبقه و حیاط‌ دار در این مناطق می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد و آبادانی در این بخش‌ها را به دنبال خواهد داشت به طوری که با استفاده بهینه از زمین‌های موجود می‌توانیم مشکل مسکن را به‌راحتی حل کنیم و رونق را در این صنعت به وجود بیاوریم.

۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

پرداخت بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال به ‌سازندگان نهضت ملی مسکن

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان از پرداخت بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حساب سازندگان مسکن در این استان خبر داد.

عطاء الله اکبری با اشاره به روند پرداخت تسهیلات به واحدهای معرفی شده نهضت ملی مسکن، افزود: از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در سراسر سیستان و بلوچستان ۳۴ هزار و ۸۴۸ نفر به بانک معرفی شدند که قرارداد ۲۴ هزار و ۲۴۸ واحد منعقد شده است.

همه دستگاه‌ها اعم از بانک‌ها و سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های مسکن در سیستان و بولچستان باید کمک کنند و پای کار باشند که لحظه‌ای درنگ نشودوی تاکید کرد: تاکنون برای ساخت ۴۵ هزار و ۷۱۹ واحد شهری و روستایی، پروانه ساختمانی صادر شده که متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح ها به ۵۰ درصد رسیده است.

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان از اشتغال ۶۴ هزار و ۵۵۸ نفر در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: طرح نهضت ملی مسکن، یک طرح پیشران است که نه تنها منجر به رونق اشتغال می‌شود بلکه از ابعاد دیگر نظیر رفع چالش مسکن جوانان و جوانی جمعیت و نیز توسعه اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها اعم از بانک‌ها و سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های مسکن در سیستان و بولچستان باید کمک کنند و پای کار باشند که لحظه‌ای درنگ نشود.

اکبری اظهار کرد: افزایش تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی و با مشارکت مردم را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی سال ۱۴۰۳ قرار داده‌ایم و با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های مرتبط در سیستان و بلوچستان و با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا شاهد جهشی مثبت و تاثیرگذار در تولید مسکن استان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان، گفت: همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت طرح‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده و به‌منظور بهره مندی شهروندان از استفاده از این امکانات همزمان با ساخت واحدها علاوه بر واگذاری اراضی به دستگاه‌های متولی، تعدادی از این مراکز از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن توسط این اداره کل در دست ساخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha