یکهزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شدند

یزد- ایرنا- دبیر کنگره ملی شهدای غریب گفت: تاکنون یک هزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی و از این تعداد برای حدود یک هزار و ۱۰۰ شهید پرونده تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، " محمد جواد زمردیان " شنبه شب در آیین رونمایی از پوستر کنگره ملی شهدای غریب اسارت در یزد افزود: رصدخانه‌ای شکل گرفته تا با شناسایی و گردآوری اطلاعات مربوط به این شهیدان، راه برای رسیدن به اهداف کنگره هموار شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی به خصوص شهدای غریب اسارت ادامه داد: چهار سازمان شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته جستجوی مفقودین، جمعیت هلال‌احمر و مرکز اسناد مطالعات دفاع مقدس مرجع اولیه گردآوری اسامی شهدای غریب هستند.

این مسئول بیان کرد: در کنار این سازمان‌ها، روایت آزادگان از چگونگی شهادت هم‌بندان خود و اطلاعات موسسات مردم نهاد پیام آزادگان، جمعیت آزادگان، هیات‌های آزادگان در سراسر کشور، منابع و تالیفات محققین و گزارش برخی از یگان‌های عملیاتی دیگر منابع اطلاعاتی رصدخانه در گردآوری اطلاعات شهداست.

زمردیان گفت: ناگفته نماند این فرایند باعث شده تا امروز به اطلاعات این تعداد شهید دست پیدا کنیم که از میانشان کار شناسایی نهایی و تشکیل پرونده برای حدود یک هزار و ۱۰۰ شهید غریب انجام و به دنبال بررسی و گردآوری مستندات و اطلاعات و تعیین و تکلیف ۷۱۰ شهید بقیه باشیم.

یکهزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شدند

وی یادآور شد: فعالیت‌های میدانی از خردادماه سال جاری با برگزاری ۱۰ اجلاسیه استانی آغاز و هر ماه شاهد بزرگداشت مقام شهدای غریب در سطح استان‌ها خواهیم بود و از همه هنرمندان دعوت می‌شود اگر آثاری از جمله داستان، فیلمنامه، پادکست، موشن گرافی، موشن کمیک و کلیپ در موضوع شهدای غریب دارند به دبیرخانه کنگره ارسال و در اجر معنوی برگزاری این اتفاق مهم سهیم باشند.

وی بیان کرد: این کنگره با هدف عمل به فرمایش مقام عظمای ولایت مبنی بر جبران کم کاری‌های صورت گرفته درطول سالیان متمادی درحوزه گردآوری آثار و معرفی وقایع دوران اسارت به ویژه معرفی شهیدان مظلوم آن دوران و تدبیر ریاست جمهور فقید پیرامون ضرورت به تصویر کشیدن جانفشانی چهره‌های مقاوم و قهرمان آزاده شکل گرفته است .

در آیین رونمایی از پوستر کنگره " مهران فاطمی " استاندار یزد و همچنین " محمد صالح جوکار " نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای غریب اسارت بر همکاری ادارات و مردم در برگزاری یادواره شهدا در استان تاکید کردند.

به شهیدانی که در سال‌های دفاع مقدس در جنگی نابرابر با تنی مجروح به اسارت دشمن بعثی در آمده و به طرق مختلف در زندان‌ها و اردوگاه‌های دشمن غریبانه لیکن با عزت به شهادت رسیده‌اند شهید غریب گفته می‌شود.

اولین کنگره ۷۰ شهید غریب استان که در زمان دوران هشت سال دفاع مقدس و اسارت در زندان‌های عراق به شهادت رسیدند تحت عنوان " شهدای غریب " در مردادماه امسال برگزار می‌شود.

استان یزد چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha