بهره مندی ۳۳ هزار نفر از دوره های سوادآموزی در لرستان

خرم آباد - ایرنا - معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر طی دولت سیزدهم از دوره های سوادآوزی در این استان بهره مند شدند.

منصور بازگیر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نخستین گام برای موفقیت در زندگی فردی و همچنین توسعه‌ پایدار و همه جانبه جامعه ، گسترش و تعمیق سوادآموزی و در این راستا شایسته است همه‌ مردم و مسوولان با رجوع به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص نهضت سوادآموزی به صورت جهادی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه عدالت آموزشی و گسترش و اشاعه آموزش های سوادآموزی طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام شده است اظهار داشت: در همین مدت آمار بی سوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بی سوادان و کم سوادان ثبت شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افزایش مراکز یادگیری محلی دولتی به تعداد سه مرکز در شهرستان های خرم آباد ناحیه ۲ و شهرستان الشتر به تعداد ۲ مرکز، ادامه داد: در مجموع در استان هفت مرکز یادگیری محلی دولتی وجود دارد که قبلا چهار مرکز بوده و در دولت سیزدهم سه مرکز به این تعداد افزوده شده است.

بازگیر با بیان اینکه هدف مراکز آموزش به سواد آموزان در راستای ریشه کن کردن بی سوادی و آموزش مهارت های فنی و زندگی است عنوان کرد: در این راستا آموزش های قالی بافی، تعمیر پکیچ، تعمیر موبایل، چرم دوزی منبت کاری ، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و کمیته امداد جهت اشتغال زایی سواد آموزان ارایه شده است.

وی با اشاره به ارایه طرح های مختلف سواد آموزی در سطح استان افزود: در راستای تحت پوشش بردن طرح های مختلف سواد آموزی طی دولت سیزدهم در قالب طرح ریاست جمهوری زنان و دختران عشایری یک هزار و ۴۰۰ نفر، در قالب طرح نماز کلید بهشت ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر، با اجرای طرح خواندن با خانواده ۲ هزار و ۲۷۴ نفر ، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی سه هزار و ۲۴۴ نفر، مسابقات کتابخوانی به تعداد سه هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بازگیر با اشاره به برگزاری دوره های مختلف برای آموزش دهندگان گفت: توانمند سازی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی به تعدادچهار هزار و ۹۰۰ ساعت، تشویق سواد آموزان برتر در طرح ها و فعالیت های مختلف و اهدا جوایز در مراحل شهرستان و مناطق، استان و کشور از دیگر برنامه های سواد آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال تحیلی جاری ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۶۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفته که در مجموع در مدت سه سال گذشته ۳۳ هزار و ۱۰۴ تحت پوشش قرار گرفته است.

بازگیر گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال ۱۴۰۱ در استان ۹۶٫۷۶ درصد بوده ولی اکنون با وجود اینکه جامعه هدف تغییر پیدا کرده و تعداد بی سوادان در استان افزایش یافته لذا نرخ باسواد گروه سنی ۶۰ - ۱۰ سال، اکنون ۸۵/۸۰ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha