۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85498213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کره جنوبی پیمان کاهش تنش با کره شمالی را تعلیق کرد

۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85498213
کره جنوبی پیمان کاهش تنش با کره شمالی را تعلیق کرد

تهران- ایرنا- شورای امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی، در واکنش به اقدام کره شمالی در ارسال گسترده بالون‌های حامل زباله، پیمان کاهش تنش بین کره‌ای سال ۲۰۱۸ را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: شورای امنیت ملی کره جنوبی برای ارزیابی سلسله اقدامات تحریک آمیز اخیر کره شمالی با وزارتخانه های مرتبط جلسه‌ای برگزار و با پیشنهاد تعلیق توافق‌نامه جامع نظامی موافقت کرد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: وزرا تصمیم گرفتند پیشنهادی را برای تعلیق کامل توافق‌نامه نظامی ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) تا زمانی که اعتماد متقابل بین دو کره برقرار شود، ارائه کنند.

کره شمالی از روز پنجشنبه نزدیک به هزار بالون حامل زباله را به کره جنوبی فرستاده است، در حالی که به گفته پیونگ‌یانگ، این یک کارزار علیه فعالان کره جنوبی است که بالن هایی حاوی اعلامیه های تبلیغاتی در محکومیت کره شمالی ارسال می کنند.

از این اقدام تلفات انسانی گزارش نشده است، اما برخی از بالون ها باعث خسارت مالی از جمله شکسته شدن شیشه جلو ماشین ها شدند.

بر اسا این گزارش، نشست شورای امنیت ملی به ریاست کیم تائه‌یو، معاون مشاور امنیت ملی، به این نتیجه رسید که تحریکات اخیر کره شمالی باعث آسیب و تهدیدهای واقعی برای شهروندان کره جنوبی شده و بر وضعیت آمادگی ارتش تأثیر منفی گذاشته است.

چانگ هو جین، مشاور امنیت ملی کره جنوبی روز یکشنبه گفت: سئول در واکنش به ارسال بالون های زباله و تداوم ارسال پارازیت روی سیگنال های GPS در هفته گذشته، اقدامات جدی علیه کره شمالی انجام خواهد داد.

ساعاتی پس از این هشدار، کره شمالی اعلام کرد که به طور موقت ارسال بالون های حمل زباله را از مرز به کره جنوبی متوقف می کند، اما هم‌زمان تهدید کرد که در صورت ارسال اعلامیه های ضد پیونگ یانگ از کره جنوبی، این عملیات را از سر خواهد گرفت.

کره شمالی اعلام کرد که کارزار بالونی را صرفاً در پاسخ به اعلامیه های ارسال شده توسط فعالان کره جنوبی به راه انداخته است.

این اقدام گمانه زنی ها در مورد از سرگیری کارزارهای تبلیغاتی از طریق بلندگوها در امتداد مرز دو کره را جدی تر کرد اما برای از سرگیری پخش برنامه های رادیویی در مرز، لازم است توافق‌نامه نظامی بین دو کره در سال ۲۰۱۸ که اعمال خصمانه بین دو کشور را ممنوع می کند، لغو شود. این بلندگوها از نقض حقوق بشر رژیم کیم جونگ اون، انتقاد و اخبار و آهنگ های کی پاپ (فرهنگ کره جنوبی) را پخش می کردند که واکنش های خشمگین پیونگ یانگ را به دنبال داشت.

توافق‌نامه ۲۰۱۸ که برای کاهش تنش ها در امتداد مرز امضا شد، پس از انجام رزمایش‌های توپخانه ای و آزمایش‌های موشکی توسط شمال در ماه ژانویه ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲)، عملاً لغو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha