۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85499214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سئول فعالیت‌های نظامی خود را در مرز دو کره از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- کره‌جنوبی به دنبال تشدید تنش‌ها با همسایه شمالی خود، فعالیت‌های نظامی سئول را پس از یک وقفه پنج ساله، بار دیگر در مرز بین دو کره از سر می‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: سئول برای نخستین بار پس از پنج سال، با تعلیق کامل پیمان کاهش تنش بین دو کره در سال ۲۰۱۸، فعالیت های نظامی خود را در نزدیکی خط مرزی و جزایر شمالغربی (با کره شمالی) از سر خواهد گرفت.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، تصمیم یادشده به دنبال تایید یون سوک یئول (Yoon Suk Yeol) رئیس جمهوری کره جنوبی در پاسخ به ارسال بالن های حامل زباله و ایجاد اختلال در سامانه‌های جی‌پی‌اس از سوی کره شمالی صورت می گیرد و این وضعیت تا برقراری اعتماد دو جانبه ادامه خواهد یافت.

در همین پیوند چو چانگ رائه (Cho Chang-rae) معاون سیاسی وزیر دفاع کره جنوبی در یک نشست خبری گفت: مسئولیت کامل وضعیت حاکم، بر عهده کره شمالی است و چنانچه پیونگ‌یانگ اقدام به تحریکات مضاعف کند، ارتش کره جنوبی مبتنی بر وضعیت دفاع ترکیبی که با آمریکا دارد، قاطعانه و به دشت به آنها پاسخ خواهد داد.

بنابر توافقی که در مورخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ به منظور کاهش تنش بین دو کره به امضا رسید، تمرینات توپخانه و مانورهای میدانی در یک منطقه حائل زمینی به حالت تعلیق درآمد و در مناطق حائل دریایی، شلیک توپخانه و رزمایش دریایی ممنوع است.

کره‌شمالی و کره‌جنوبی از هنگام جنگ میان دو کره در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ درحالت جنگی به سر می‌برند و قرارداد صلحی میان این دو به امضا نرسیده است. از آن زمان تاکنون یک منطقه غیرنظامی به عرض چهار و طول ۲۵۰ کیلومتر در مرز دو کشور ایجاد شده است.

در این منطقه تردد خودروهای نظامی مجاز اما هیچ‌کدام حق ندارند از مرز تعیین شده عبور کنند. این منطقه به‌شدت تحت محافظت ارتش دو کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha