۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85502005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۶ هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در آتش سوخت

۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 85502005
۴۶ هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در آتش سوخت

دزفول – ایرنا - رییس پارک ملی کرخه شوش گفت: آتش سوزی‌های متوالی طی پنج روز گذشته در این پارک موجب سوختن ۴۶ هکتار از جنگل‌های آن شد.

محمد الوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آتش سوزی جنگل‌های پارک ملی کرخه در محدوده اطراف روستای "خویس"(میثم تمار) شهرستان کرخه پنج روز متوالی از ۱۵ تا ۱۹ خردادماه جاری تکرار شد.

وی ادامه داد: تکرار آتش سوزی پس از هر بار مهار آتش آن هم در یک نقطه، احتمال عمدی بودن این آتش سوزی‌ها را افزایش داده که شناسایی عامل و یا عوامل این آتش سوزی‌ها به طور جدی در دستور پیگیری است و تاکنون چند مظنون در این رابطه شناسایی شده است.

رییس پارک ملی کرخه شوش گفت: تکرار این آتش سوزی در اطراف روستای پرجمعیت و بزرگ خویس(میثم تمار) کرخه طی پنج روز گذشته موجب سوختن ۴۰ هکتار از جنگل‌های این محدوده شد.

وی افزود: با توجه به احتمال تکرار این آتش سوزی‌ها، محیط بانان در این محدوده مستقر شده‌اند و در حال پایش جنگل‌ها و تردد افراد مشکوک هستند.

الوندی با اشاره به وسعت زیاد پارک ملی کرخه گفت: این پارک که محدوده وسیعی از شهرستان شوش، کرخه، حمیدیه و اهواز را شامل می‌شود علاوه بر پوشش گیاهی دارای گونه‌های متنوع حیوانی است.

وی ادامه داد: این آتش سوزی‌ها علاوه بر از بین بردن جنگل‌ها، موجب تلفات زیاد گونه‌های مختلف حیوانات، جانوران، پرندگان و خزندگان این پارک شده‌اند.

۴۶ هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در آتش سوخت

سرایت آتش مزارع، پارک ملی کرخه را تهدید می‌کند

رییس پارک ملی کرخه شوش سرایت آتش از مزارع کشاورزی را یکی از تهدیدهای مهم این پارک دانست و اظهارکرد: روز جمعه ۱۸ خردادماه سرایت آتش از مزارع کشاورزی اطراف جنگل‌های پارک ملی کرخه در محدوده شهرستان شوش موجب آتش سوزی ۶ هکتار از پوشش گیاهی این پارک شد که فرد خاطی شناسایی و برخورد قضایی با وی در حال انجام است.

وی با اشاره به ضعف امکانات و تجهیزات مهار آتش در شهرستان کرخه افزود: پارک ملی کرخه دارای ۲ دستگاه مهار آتش سبک و سنگین است ولی با توجه به پوشش گیاهی متراکم، امکان تردد این خودروها در بخش‌هایی از منطقه وجود ندارد.

الوندی بیان کرد: ضعف تجهیزات آتش نشانی شهرستان کرخه موجب شده تا مهارآتش در جنگل‌های محدوده این شهرستان همواره با چالش جدی مواجه شود.

وی با قدردانی از اهالی روستای خویس کرخه ادامه داد: اهالی این روستا و فعالان محیط زیست این شهرستان طی روزهای اخیر تمام قامت برای مهار آتش در کنار محیط بانان کمک کردند که این اهتمام به حفظ پوشش گیاهی و جانوری منطقه قابل ستایش است.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده کرخه حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت دارد که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار آن پارک ملی است.

پوشش گیاهی این پارک ملی گز، پده، کنار، توت خودرو، بید، کنارک و دیگر درختان است.

منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه‌های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha