مجامع علمی راهکار کاربردی و جایگزین برای جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش ارائه کنند

اهواز - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان سوزاندن بقایای کشاورزی را یکی از مشکلات محیط زیستی استان برشمرد و گفت: برای مقابله با این معضل ضرورت دارد شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و دانشگاه‌های استان راهکارهای علمی و اثربخشی را به عنوان جایگزین سوزاندن بقایای کشاورزی ارایه کنند.

به گزارش ایرنا داود میرشکار روز یکشنبه در همایش رویداد مدیریت بقایای گیاهی (چالش سوزاندن) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به جایگاه خوزستان در حوزه تولیدات کشاورزی و نقشی که در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند اظهار کرد: ضرورت دارد جامعه علمی و نخبه استان در حوزه کشاورزی راهکاری ارایه دهند که کشاورزان آن را به سوزاندن بقای کشاورزی ترجیح دهند.

وی افزود: آتش زدن بقایای گیاهی شاید فواید زودهنگامی برای کشاورزان به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت مشکلات را به همراه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه به پیامدهای آتش زدن مزارع همچون آلودگی محیط زیست، ایجاد بیماری‌های تنفسی، آسیب به حیات وحش، از بین بردن بافت خاک و میکرو ارگانیسم‌های خاک، سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع نیز اشاره کرد و گفت: سرایت آتش سوزی مزارع به جنگل‌ها و مراتع از دیگر تبعات این معضل به شمار می‌رود و آتش سوزی که این روزها در جنگل کرخه شاهد هستیم ناشی از همین اتفاق است.

وی به قوانین بازدارنده در زمینه آتش‌زدن بقایای کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان براساس این قوانین پیگیری‌های قضایی را انجام می‌دهد.

میرشکار بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی آتش سوزی مزارع، اقداماتی نظیر صدور اعلامیه ممنوعیت آتش سوزی، برگزاری کمیته فنی هوای پاک، تصویب ارایه راهکار جایگزین، شناسایی کشاورزانی که اقدام به آتش سوزی می‌کنند، برگزاری نشست شورای حقوق عامه و نشست‌های ترویجی و آموزشی با مشارکت جهاد کشاورزی و اداره کل محیط زیست خوزستان برگزار شد.

وی به برگزاری نشست حقوق عامه اشاره کرد و اظهار کرد: سال گذشته ۷۰ فقره پرونده کیفری علیه متخلفان تشکیل شد که برخی از آن‌ها منتج به صدور رای شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه سوزاندن کاه و کلش کوتاه نیامده است و تلاش‌های متعددی برای جلوگیری از این مساله انجام داده است.

وی بیان کرد: در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان برای اینکه نقش خود را در امنیت غذایی ایفا کنند به کاه و کلش نیاز دارند.

در پایان این رویداد علمی، تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان امضا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha