نرخ باروری ۱۵ استان مثبت و ۱۲ استان منفی اعلام شد

سمنان - ایرنا - دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به اصل ضرورت وجود ۲.۱ زادآوری به ازای هر ازدواج برای حفظ جوانی جمعیت، گفت: ۱۵ استان کشور دارای میانگین نرخ باروری مثبت(بالاتر از ۲.۱)، چهار استان دارای نرخ ثابت و ۱۲ استان دارای منفی هستند.

شکیبا محبی‌تبار روز یکشنبه در حاشیه همایش خانواده، فرزندآوری و جمعیت در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال‌های گذشته و تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نرخ باروری در کشور دارای شیب تند و منفی بود، اما در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با اقدام‌های انجام شده و اجرای قانون جوانی جمعیت، میانگین نرخ رشد باروری از شیب منفی خارج و ثابت شد.

اگر به ازای هر ازدواج ۲.۱ زادآوری انجام شود، «حد جانشینی» رعایت می شود و جمعیت در تعادل، پویا و پایا است. اگر نرخ جانشینی جمعیت به کمتر از ۲ و یک دهم برسد، سالمندی رخ می‌دهد و به عبارتی جوانی وجود ندارد که جانشین سالمند شود. جامعه بدون جانشینی کاهش جوانان را به همراه خواهد داشت.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: جوانی جمعیت مساله چندوجهی است و حدود ۲۵ مساله اصلی در پژوهش‌ها در مسیر جوانی جمعیت شناسایی و طبق آن قانون جوانی جمعیت نوشته شد.

وی ادامه داد: نگرش خانواده، ارزش و مباحث فرهنگی، سبک زندگی، نگرش به آینده و آتیه فرزندان، مسایل اقتصادی، مسکن، خودروی مناسب، درمان و بیمه درمانی از جمله دغدغه‌های خانواده‌های در مسیر فرزندآوری و جوانی جمعیت است که در قانون رفع تمام این مسایل دیده شده است.

اصل مهم ذائقه فرزندخواهی

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مهمترین عوامل موثر در فرزندآوری در تمام مطالعات ملی و بین المللی مربوط به تغییر نگرش افراد، ارزش ها و تغییر ذائقه فرزندخواهی است و باید فرهنگ‌سازی و بسترسازی در این زمینه از دوران مدرسه و دانشگاه مورد توجه باشد.

به گفته وی، واگذاری زمین به واجدان شرایط قانون جوانی جمعیت از جمله اقدام‌ها در راستای تحقق جوانی جمعیت و فرزندآوری در دولت سیزدهم است.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: طبق گزارش‌ها بیش از ۸۰ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط قانون جوانی جمعیت واگذار شد و تسهیلات فرزندآوری نیز در حال پرداخت است که از جمله مشوق‌ها در فرزندآوری است.

سمنان در مساله جمعیت در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد. آنچنان که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان در نماز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ سمنان، شرایط کنونی این استان را به «سیاهچال جمعیتی» تعبیر و تاکید کرد که «همه برای خروج استان از سیاهچال جمعیتی وظیفه دارند.»

جمعیت در کنار کم‌آبی و وضعیت نامناسب راه‌ها، جزو سه چالش اساسی این استان مطرح است و به نظر می‌رسد فرهنگسازی همراه با تحقق بسته‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت و ترغیب جوانان به ازدواج به بهبود نرخ رشد جمعیت و جوانسازی این دیار کمک کند.

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

سمنان جزو استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha