۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85504124
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جنگ بلندگوها در شبه جزیره کره

۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبر: 85504124
جنگ بلندگوها در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- بالاگرفتن تنش‌ها در شبه جزیره کره نه به درگیری نظامی هرچند محدود در مرزها و یا واکنش‌های معمول که به شیوه‌های مختلف جنگ روانی منجر شده است؛ این روزها دو کره بلندگوهای خود را به سمت یکدیگر نشانه رفته‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سال‌ها است که افراد فراری از کره شمالی به کره جنوبی و فعالان محافظه‌کار اعلامیه‌هایی را با بالن به کره شمالی می‌فرستند تا مردم این کشور را برای قیام علیه حکومت کیم جونگ اون تشویق کنند.

کره شمالی بارها پایان یافتن پخش این اعلامیه‌ها را خواستار شده بود. این موضوع مدتی به عامل تنش میان دو کشور تبدیل شده است. دو کره همچنان از نظر قانونی در وضعیت جنگ هستند چرا که «جنگ کره ۱۹۵۳-۱۹۵۰» با یک آتش‌بس و نه یک پیمان صلح خاتمه یافت.

پیونگ یانگ اعلام کرد که برای «مقابله به مثل» با توزیع اعلامیه‌های ضد کره شمالی، «تپه های کاغذ باطله و آلودگی» را در مناطق مرزی پخش می‌کند.

کره شمالی در واکنش به ارسال بالن‌های تبلیغاتی کره جنوبی، با ارسال صدها بالن زباله به سمت جنوب این اقدام را تلافی کرده است. ارسال این بالن‌ها ارتش سئول را به حالت آماده باش در آورده و نیروهای این کشور را سرگرم جمع‌آوری زباله‌های پخش شده در سراسر کشور کرده است.

به دنبال آن شورای امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی پیمان کاهش تنش بین کره‌ای سال ۲۰۱۸ را به حالت تعلیق درآورد. این نهاد تاکید کرد که وزرا تصمیم گرفتند پیشنهادی را برای تعلیق کامل توافق‌نامه نظامی ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) تا زمانی که اعتماد متقابل بین دو کره برقرار شود، ارائه کنند.

دیروز یکشنبه ارتش کره جنوبی اعلام کرد که در واکنش به ارسال بالن‌های زباله از جانب همسایه شمالی، بلندگوهایی را نصب و برای کره شمالی برنامه و موسیقی پخش می‌کند.

جنگ بلندگوها در شبه جزیره کره

خبرگزاری یونهاپ با انتشار تصاویری،ارتش این کشور را در حال نصب ده‌ها بلندگوی بزرگ و سبز رنگ کنار هم قرار گرفته نشان داد. آنها از طریق بلندگوها تبلیغات علیه کره شمالی را برای مردم این کشور پخش کردند.

ساعاتی بعد، کیم یو جونگ خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داد که کره جنوبی پیش درآمدی برای یک وضعیت بسیار خطرناک ایجاد کرده است. او گفت که اگر کره جنوبی به این برنامه‌ها ادامه دهد و نتواند فعالان غیرنظامی را از پخش اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد کره شمالی در سراسر مرز بازدارد، شاهد یک «واکنش جدید» از سوی کره شمالی خواهد بود.

کیم یو جونگ مشخص نکرده است که این واکنش چه خواهد بود اما کره جنوبی امروز دوشنبه خبر داد که نشانه‌هایی از نصب بلندگوها از سوی کره شمالی را شناسایی کرده است.

به این ترتیب روند افزایشی تنش در شبه جزیره کره در چند ماه گذشته که از رزمایش‌های کره جنوبی به همراه آمریکا و همچنین آزمایش‌های موشکی کره شمالی ناشی شده، این روزها به جای درگیری نظامی هرچند محدود در مرز دو کره، صحنه‌ای از جنگ بلندگوها و بالن‌ها را به نمایش گذاشته است.

هرچند در این میان کره جنوبی گفته است که فعالیت‌های نظامی را پس از یک وقفه پنج ساله، بار دیگر در مرز بین دو کره از سر می‌گیرد.

بنابر توافق سال ۲۰۱۸ برای کاهش تنش بین دو کره، تمرینات توپخانه و مانورهای میدانی در یک منطقه حائل زمینی به حالت تعلیق درآمد و در مناطق حائل دریایی، شلیک توپخانه و رزمایش دریایی ممنوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha