۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85504947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرهمی برای بیماران «شکاف لب» در لرستان + فیلم

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبر: 85504947
مرهمی برای بیماران «شکاف لب» در لرستان + فیلم

خرم آباد - ایرنا - رویداد جراحی شکاف لب در سی و سومین سفر خیرخواهانه موسسه ملی مرهم طی روزهای آینده در لرستان برگزار خواهد تا مرهمی بر درد بیمارانی باشد که با این ناهنجاری بدو تولد دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایرنا شکاف کام و لب از شایع‌ترین نقص‌های نوزادان در بدو تولد است که اجزای صورت جنین در حال رشد به صورت کامل بسته نمی‌شود و اغلب به ‌دلیل شرایط ژنتیکی یا سندرم‌های ارثی به وجود می‌آیند.

بافت‌های تشکیل دهنده لب و کام معمولا در ماه‌های دوم و سوم بارداری به هم جوش می‌خورند اما در نوزادانی که دارای شکاف لب و کام هستند هرگز به هم جوش نمی‌خورد و یا فقط به صورت جزئی اتفاق می‌افتد که محققان معتقدند عوامل محیطی، ژنتیکی و وراثتی می‌تواند در بروز این مشکل موثر باشد.

کمبود فولیک اسید در مادران باردار، مصرف بعضی از داروها از جمله درمان صرع، مصرف سیگار و دخانیات، الکل، برخی از بیماری‌های دوران بارداری، ابتلا به دیابت قبل از بارداری، چاقی مادر در بارداری، سابقه خانوادگی، سن بالای پدر و وجود استرس در دوران بارداری از عوامل ایجاد شکاف کام هستند، ولی به‌طورکلی علت قطعی این عارضه هنوز کشف‌ نشده و ناشناخته است.

لب‌ها بین هفته‌های چهار و هفت و سقف یا کام دهان بین هفته‌های ۶ و ۹ بارداری تشکیل می‌شود، همان‌طور که جنین در دوران بارداری رشد می‌کند، بافت و سلول‌های خاصی از هر طرف سر به سمت مرکز صورت رشد می‌کنند، به یکدیگر می‌پیوندند و صورت را می‌سازند که این به هم پیوستن بافت‌ها، ویژگی‌های صورت مانند لب‌ها و دهان را تشکیل می‌دهد و شکاف لب در صورتی اتفاق می‌افتد که بافت تشکیل‌دهنده لب قبل از تولد به طور کامل به هم نپیوندد.

پارگی یا بسته نشدن لب جنین را لب‌شکری و شکاف سقف دهان را شکاف کام می‌گویند، این موارد از شایع‌ترین نقص‌های بدو تولد است و روی زیبایی فرد تاثیر دارد که در صورت برطرف نشدن می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات روحی در آینده شود.

برخی از انواع شکاف لب به شکل یک بریدگی کوچک ظاهر می‌شوند و برخی از لثه بالایی تا پایین بینی امتداد می‌یابند، شکاف کام مانند شکاف لب روی ظاهر تاثیر نمی‌گذارد اما شایع‌ترین شکاف فقط در عضلات کام رخ می‌دهد که در پشت دهان قرار دارد، این نوع شکاف اغلب هنگام تولد قابل تشخیص نیست و ممکن است تا زمانی که این علائم ایجاد نشود قابل تشخیص نباشد.

شکاف دهانی، به ویژه شکاف لب، در دوران بارداری با سونوگرافی معمول در حدود هفته ۱۳ بارداری قابل تشخیص است، اما تشخیص شکاف کام به تنهایی با استفاده از سونوگرافی دشوارتر است که اگر در سونوگرافی‌های قبل از تولد نشان داده شود، پزشک ممکن است درخواست نمونه از مایع آمنیوتیک رحم یا آزمایش آمنیوسنتز دهد.

موسسه ملی مرهم در سی و سومین سفر خیرخواهانه خود پس از فراخوان عمل جراحی رایگان شکاف لب و کام طی چهار روز کاری اقدام به عمل ۳۰۰ نفر این بیماران در لرستان خواهد کرد و مابقی بیماران متقاضی معاینات و عمل جراحی نیز پس از ارزیابی های لازم توسط پزشکان متخصص در بیمارستان ۱۵ خرداد تهران جراحی خواهند شد.

بیماران شکاف لب در لرستان به صورت رایگان جراحی می‌شوند

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در این راستا از ۲۵ تا ۲۸ خرداد، ۳۰۰ بیمار شکاف لب توسط جراحان پلاستیک و متخصصین ملی و بین‌المللی در ۱۰ اتاق عمل بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد به صورت رایگان جراحی می‌شوند.

دکتر بهرام دلفان با اشاره به همکاری مجمع خیرین سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان و موسسه ملی مرهم در این خصوص افزود: ۶۰ نفر کادر مجرب شامل جراحان پلاستیک و متخصصین ملی و بین‌المللی به مدت چهار روز برای درمان رایگان بیماران شکاف لب در این استان حضور می یابند.

وی ادامه داد: تیم موسسه ملی مرهم تاکنون ۳۲ دوره را در کشور برای رویداد جراحی خدمات ویژه برای شکاف لب و ناهنجاری‌های صورت انجام داده‌اند و محدودیت سنی، جنسی و بیمه‌ای برای درمان بیماران شکاف لب وجود ندارد.

وی افزود: شهروندان لرستانی می‌توانند برای ثبت‌نام درمان بیماران شکاف لب از چهار مسیر ارتباطی شماره واتسابی ۰۹۰۰۳۴۰۸۶۳۶، شماره ایتا ۰۹۳۹۷۷۰۰۹۶۸، وب سایت موسسه ملی مرهم به آدرسhttps://marham.life ارتباط بگیرند و یا مدارک را به صورت حضوری به مرکز خیرین سلامت لرستان واقع در بلوار ولایت بین نگارستان ۱۶ و ۱۷ تحویل دهند.

دلفان با بیان اینکه علاوه بر تیم تخصصی موسسه ملی مرهم، تعدادی از پزشکان استان نیز برای همکاری با این رویداد اعلام آمادگی کردند، اظهار داشت: هزینه جراحی آزاد شکاف لب حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال است.

مرهمی برای بیماران «شکاف لب» در لرستان + فیلم

انجام هفت هزار جراحی فوق تخصصی توسط موسسه ملی مرهم

مدیرعامل موسسه ملی مرهم نیز گفت: بیش از سه هزار ویزیت و ۳۰۰ عمل جراحی شکاف لب در سی و سومین سفر به استان انجام می شود.

دکتر محمدعلی کیانی در جلسه بررسی سی و سومین سفر موسسه مرهم به لرستان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد: سی و سومین سفر موسسه برای درمان رایگان بیماران شکاف لب از ۲۵ تا ۲۸ خرداد ماه سال جاری در بیمارستان شهدای خرم آباد انجام می‌شود و مواردی هم که امکان عمل جراحی در خرم آباد نباشد آن را به بیمارستان تهران ارجاع خواهیم داد و هزینه‌ها توسط موسسه مرهم پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد موسسه ملی مرهم در یک دهه اخیر، بیان کرد: مجموعه مرهم طی یک دهه اخیر بالغ بر ۴۰ هزار ویزیت رایگان و بیش از هفت هزار عمل جراحی فوق تخصصی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان انجام داده که در چشم انداز سال جاری در لرستان هم پیش‌بینی می‌شود تعداد سه هزار ویزیت صورت بگیرد.

جراحی رایگان بیش از ۳۰۰ بیمار شکاف لب و کام در لرستان

استاد تمام جراحی پلاستیک ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: بیماری شکاف لب، کام و استخوان فک از بدو تولد همراه نوزاد است و تاکید می شود که این بیماری نباید مادرزادی برشمرده شود چراکه بروز این ناهنجاری لب وکام هیچ ارتباطی به مادر ندارد و ممکن است این ساختار ژنتیکی یا از طرف پدر به نوزاد منتقل و یا به دلیل بروز اختلالات در جوش خوردن زوائد جنینی ایجاد شود.

دکتر هرمز محمودوند با تاکید بر اینکه جراحی پلاستیک و ترمیمی در ایران بسیار خوشنام و موفق است اظهار داشت: از گذشته تاکنون این رشته تحصیلی در ایران آموزش داده شده و حتی موارد شدید این ناهنجاری ها نیز با موفقیت تحت درمان و جراحی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در لرستان نیز تولد نوزادان دارای شکاف کام و لب در مواردی وجود دارد، ادامه داد: خانواده ها هنگام تولد نوزادان با ناهنجاری های کام و لب با مشکلات روحی و روانی مواجه می شوند و حتی ممکن است در آینده کودک نیز در مقایسه با همسالان خود متوجه تفاوت هایی شود که در ادامه این اختلال منجر به هزینه های سنگین روحی، روانی و مالی شود.

وی عنوان کرد: پزشکانی با طیب خاطر اقدام به عمل جراحی خیرخواهانه این افراد بصورت رایگان می کنند که تاکنون نیز حدود ۸۰ بیمار دارای شکاف کام و لب توسط جراحان این استان بصورت رایگان در بیمارستان های دولتی جراحی شده است.

محمودوند گفت: طی هفته آینده نیز موسسه مردم نهاد مرهم در این راستا به استان سفر می کند و به همین منظور تیم پزشکی مجرب متشکل از ۶۰ نفر کادر فوق تخصص ترمیم، ارتوپد، جراحی ستون فقرات و متخصص بیهوشی در این استان حاضر و تقریبا ظرفیتی به همین تعداد نیز از کادر پزشکی بومی استان در صورت نیاز به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی افزود: این تیم دارای کادر فیزیوتراپ برای بازتوانی بیماران و روانشناسان توانمند و مسلط برای آماده سازی بیماران و همراهان آنان برای کمک و همراهی بیماران است که تمام این اقدامات بصورت خودجوش و رایگان از طرف موسسه ملی مرهم انجام می شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی ادامه داد: بیش از چهار هزار بیمار ارزیابی اولیه و بیش از ۳۰۰ نفر آنها دارای شرایط جراحی شناسایی شده است که این تعداد طی سه روز کاری در ۱۰ اتاق عمل بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد حت عمل جراحی و مداوا قرار خواهند گرفت.

محمودوند با بیان اینکه در سطح استان تدارکات و پشتیبانی های لازم برای جراحی و بستری بیماران شکاف کام و لب در نظر گرفته شده است اظهار داشت: بخش های بیمارستان جهت پذیرش این بیماران طی چهار روز با حضور پرستاران و نیروهای تدارکات مهیا شده است.

وی تاکید کرد: از تمام دستگاه های دولتی، لشکری و کشوری تقاضا می شود جهت اطلاع رسانی برای برگزاری این رویداد خیرخواهانه نهایت اهتمام را داشته باشند تا هیچ بیمار ناهنجاری صورت از این موضوع بی بهره نشود.

وی تصریح کرد: بیماران بسیاری از این استان متقاضی ویزیت و جراحی شده اند اما در قالب این رویداد لرستان میزبان بیمارانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور با رعایت نکات قانونی خواهد بود.

محمودوند با بیان اینکه پزشکان تیم جراحی موسسه ملی مرهم، مجرب و تراز اول در این زمینه هستند اظهار داشت: تیم ارزیاب، رصدهای مورد نیاز را از بیماران انجام داده اند و بیماران توسط پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک، قلب، اطفال و بیهوشی ویزیت و پس از آزمایش های لازم در فهرست عمل جراحی قرار می گیرند.

وی با اشاره به ظرفیت بومی بسیار خوب پزشکان و جراحان لرستان نیز افزود: در حال حاضر سه پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک، چهار پزشک متخصص جراحی کودکان ونوزادان، چهار عضوهیات علمی گوش و حلق و بینی، پزشکان متخصص قلب، داخلی و متخصص بیهوشی برای همراهی با این رویداد خیرخواهانه در سطح استان اعلام آمادگی کرده اند.

درخواست بیش از سه هزار لرستانی برای درمان «شکاف کام و لب» ثبت شد

رییس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت لرستان گفت: سه هزار و ۲۵۰ بیمار دارای ناهنجاری های شکاف کام و لب در استان پس از فراخوان سفر خیرخواهانه موسسه ملی مرهم، متقاضی ویزیت و جراحی شدند.

کاظم مرادی فر بیان کرد: طرح جراحی شکاف کام و لب در این استان یک رویداد ملی و از ۲ سال پیش پیگیری شده است که به عنوان سی و سومین سفر موسسه ملی مرهم در لرستان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های مورد نیاز جراحی های این رویداد بزرگ از طرف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در اختیار موسسه ملی مرهم قرار گرفته است اظهار داشت: اجرای این رویداد از طریق فراخوان اطلاع رسانی شده است و تیم مجرب جراحی ۶۰ نفره موسسه از ۲۴ تا ۲۹ خردادماه جاری در استان مستقر خواهد شد.

وی با بیان اینکه موسسه ملی مرهم دارای ۶۱۰ عضو پزشک مجرب در داخل و خارج از کشور است ادامه داد: این تیم تاکنون ۴۲ هزار و ۷۰۰ بیمار را از طریق ۳۲ دوره سفر درمانی در سطح کشور ویزیت و هفت هزار و ۲۸۵ نفر را نیز به صورت رایگان جراحی کرده است.

مرادی فر گفت: در راستای فراخوان سی و دومین دوره سفر درمانی موسسه ملی مرهم تا امروز سه هزار و ۲۵۰ نفر جهت ویزیت در سایت ثبت نام کرده اند که بر اساس غربالگری تیم مددکاری و متخصصان موسسه، ۳۰۰ نفر دارای شرایط جراحی شناسایی شدند.

وی افزود: مابقی بیماران نیز بر اساس فراخوان این موسسه با هماهنگی مجمع خیرین سلامت استان بصورت ماهانه در بیمارستان ۱۵ خرداد تهران جراحی خواهند شد.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت لرستان ادامه داد: تیم موسسه ملی مرهم تاکنون دوره های مختلفی را در کشور برای جراحی و خدمات ویژه بیماران شکاف لب و ناهنجاری‌های صورت انجام داده‌ است و محدودیت سنی، جنسی و بیمه‌ای برای درمان این بیماران وجود ندارد.

مرادی فر همچنین با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد ریال توسط مجمع خیرین سلامت در لرستان هزینه شده است عنوان کرد: مجمع خیرین سلامت استان از سال ۱۳۹۰ تشکیل شده و تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته به نحوی که در سطح استان ۱۰۰ مرکز درمانی روستایی و اورژانس بین راهی احداث کرده است.

۳۲۰ بیمار شکاف لب و کام لرستان در لیست جراحی بیمارستان های تهران قرار گرفتند

رییس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت لرستان گفت: تا کنون با ارزیابی ها و معاینات انجام شده حدود ۳۰۰ نفر از بیماران متقاضی جراحی ناهنجاری های صورت در استان در لیست عمل جراحی قرار گرفته اند.

مرادی فر اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده تیم ارزیاب و پزشکان متخصص، حدود ۳۲۰ نفر دیگر از بیماران شکاف لب وکام متقاضی این رویداد بزرگ نیز در لیست جراحی در بیمارستان ۱۵ خرداد تهران قرار گرفته اند که طی ماه های آینده تحت درمان و عمل جراحی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم جهت اسکان بیماران و همراهان آنان در مرکز استان ادامه داد: تلاش می شود بیماران و همراهان آنان در نهایت تکریم و احترام پذیرایی شوند که در این راستا با هماهنگی آموزش و پرورش استان ۷۰ تا ۸۰ بیمار و همراهان آنان اسکان خواهند شد و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز با هماهنگی های این ۲ نهاد پذیرش می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha