ارزش صادرات غیرنفتی سالانه ایران به چین ۱۸ میلیارد دلار اعلام شد

شهرکرد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: ایران سالانه افزون‌بر ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد که یک‌سوم آن برابر ۱۸ میلیارد دلار به چین صادر می‌شود و قابلیت افزایش تا ۲ برابر را دارد.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، مجیدرضا حریری روز چهارشنبه در همایش بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی کشور چین با چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: چین شریک نخست تجاری ۲۶ کشور دیگر همچنین واردات ایران از کشور چین شامل انواع ماشین‌آلات، فناوری(تکنولوژی‌) و سایر کالاها است.

وی با اشاره به تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در سال ۲۰۰۰ یادآور شد: این اتاق هم‌اکنون بزرگ‌ترین، فعال‌ترین و مؤثرین اتاق بازرگانی در بین اتاق‌های مشترک است که در تمامی دولت‌ها جایگاه خود را حفظ کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: قبل از شیوع ویروس کرونا هر هفته ۱۸ پرواز فعال از ایران به چین وجود داشت اما این پروازها هم‌اکنون به هشت مورد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: قرار شده تورهای سرمایه‌گذاری از کشور چین در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری به ایران سفر و از جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان‌های مختلف بازدید کنند.

حریری مساحت نمایشگاه واردات چین را ۵۶۰ هزار مترمربع سالن پوشیده اعلام و تاکید کرد: دولت چین فرصتی را برای معرفی محصولات وارداتی در اختیار تاجران کشورها قرار می‌دهد که ایران سال گذشته توانست ۲ هزار متر مربع از این فضا را در اختیار داشته باشد.

وی ۸۲.۵ درصد صادرات چهارمحال و بختیاری را بر پایه محصولات نفتی، پتروشیمی، قیر و موادمعدنی دانست و افزود: هم‌اکنون فقط ۲۰ درصد این محصولات و بیشتر به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

بهبود کسب‌وکار مهم‌ترین اولویت اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری است

صادرات غیرنفتی سالانه ایران به چین ۱۸ میلیارد دلار است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بهبود وضعیت کسب‌وکار از مهم‌ترین اولویت‌های این اتاق به‌شمار می‌رود که در این راستا از توان و تجربه مشاوران اقتصادی بهره‌گیری می‌‎شود.

شهرام زارع فارسانی تاکید کرد: گز بلداجی با کیفیت بسیار بالا در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود اما متاسفانه به هیچ کشوری صادرات ندارد که برای تقویت بازرگانی این حوزه باید چاره‌اندیشی شود.

وی تولیدات پتروشیمی، فولاد، بادام، گز، ماهیان سردآبی، خوراک آبزیان و نساجی چهارمحال و بختیاری را دارای ظرفیت صادرات به چین دانست و یادآور شد: به‌همین منظور این همایش برگزار شد تا پتانسیل‌های صادراتی این استان به چین معرفی شود.

زارع همکاری‌های اقتصادی ایران و چین را مطلوب اعلام و نصریح کرد: برخی محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری بیشتر از سایر تولیدات قابلیت صادرات را دارد.

وی یادآور شد: بیشتر بادام مامایی تولیدی در بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری به هند و از آن‌جا به آمریکا و اروپا صادر می‌شود.

زارع اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد می‌شود بادام مامایی چهارمحال و بختیاری به چین صادر شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha