چگونه بریکس از گروه ۷ جلو افتاد؟

مسکو- ایرنا- نشست تخصصی با موضوع «نقش بریکس در جستجوی نظم نوین» در سن‌پترزبورگ روسیه با طرح دیدگاه‌های صاحب‌نظران بین‌المللی همراه بود، جایی که به این پرسش پرداخته شد: «چگونه بریکس از گروه ۷ جلو افتاد؟».

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، در حاشیه بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار کرد و در آن به سه بحث کلیدی شامل «اهداف بریکس در چارچوب نظم نوین جهانی»، «مبنای فرهنگی - آیا بریکس می تواند به یک بازار فرهنگی مشترک تبدیل شود؟» و «ترویج رشد از طریق مشارکت، جستجوی مشترک مسیرهای مدرن سازی» پرداخته شد.
در این نشست، برخی اقتصاددانان، سیاستمداران، متخصصان علوم سیاسی و چهره‌های رسانه ای درباره نقش بریکس در اقتصاد جهانی و روابط بین الملل بحث کردند.

چگونه بریکس از گروه ۷ جلو افتاد؟

چگونه بریکس از گروه هفت جلو افتاد؟
رئیس هیات مدیره مرکز روابط بین الملل برزیل در این نشست گفت: کشورهای بریکس از نظر تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و تعداد جمعیت به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.
خوزه پیو بورخس یادآور شد: جمعیت کشورهای عضو بریکس قبل از پیوستن پنج کشور جدید،‌ ۳.۲ میلیارد نفر بود در حالی که کشورهای گروه هفت (G۷) تنها ۸۰۰ میلیون شهروند دارند.
وی ادامه داد: آنچه مهمتر است، رشد سالانه اقتصادهای بریکس است که عدد ۴.۵ درصد را نشان می دهد و حال آنکه این شاخص در گروه هفت، سه درصد است.
این صاحب نظر برزیلی گفت: در سال ۲۰۲۰، کشورهای بریکس [قبل از پیوستن اعضای جدید] از نظر تولید ناخالص داخلی از گروه هفت جلو افتاده بودند.
بورخس خاطرنشان کرد: کشورهای گروه هفت که زمانی کشورهای قدرتمند صنعتی غرب بودند، در طول زمان شاهد کاهش نفوذ خود بوده‌اند.

سیستم تسویه حساب مستقل از ارز ضروری است
معاون اول رئیس دومای دولتی (مجلس سفلی) روسیه نیز در این نشست گفت: با وجود عملکرد عالی اقتصادی، کشورهای بریکس از نظر مالی باید کارهای زیادی انجام دهند.
الکساندر ژوکوف بر اهمیت سیستم‌های پرداخت مستقل تاکید کرد و افزود: دلارزدایی و تغییر سیستم پرداخت به ارزهای ملی، روند اصلی بریکس است و در این راستا، یک سیستم تسویه حساب مستقل از ارز و سیستم بانکی خارجی ضروری است.
ژوکوف گفت: هم اینک افزون بر ۸۰ درصد از مبادلات تجاری روسیه با کشورهای بریکس با ارزهای ملی انجام می‌شود.

بریکس می تواند مدل جدید کسب و کار ارائه کند
مدیر مؤسسه بریکس در دهلی نو پایتخت هند نیز در این نشست گفت: در حالی که گروه هفت با چالش‌های زیادی مواجه هستند، کشورهای بریکس دارای مزیت رقابتی جدی هستند و این مزیت، فرهنگ کارآفرینی است.
بینود سینگ آجاتشاترو افزود: ما در بریکس فرهنگ کارآفرینی را ترویج می کنیم. و ما برای این موضوع، بسترهایی برای گفت و گو داریم؛ من فکر می‌کنم می‌توانیم مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ارائه کنیم.
سینگ آجاتشاترو همچنین بر نقش مثبت بانک توسعه جدید بریکس تاکید کرد.

چگونه بریکس از گروه ۷ جلو افتاد؟

بریکس بیانگر اراده جمعی برای حفاظت از ارزش های سنتی در برابر غرب
موضوع فرهنگ و قدرت نرم نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفت. فیلسوف برجسته روسیه در این نشست گفت که بریکس اتحاد ملل مختلف با فرهنگ های مختلف است که گرد هم آمده اند تا از ارزش های سنتی در برابر نفوذ غرب محافظت کنند.
الکساندر دوگین با بیان اینکه بریکس بر اساس احترام به فرهنگ ها و سنت های مختلف ایجاد شده است، افزود: بریکس وحدت تفاوت هاست چرا که تفاوت های زیادی بین جهان اسلام و هند و یا مدل‌های چینی، اسلامی و هندی، روسی و حتی آفریقایی وجود دارد.
وی ادامه داد: با این وجود، کشورهای عضو بریکس با این تنوع فرهنگی و ارزشی در یک چیز متحد هستند و آن اینکه همگی تمدن‌های خود را بر ارزش‌های سنتی متمرکز می‌کنند بر خلاف مسیر غرب که ارزش‌های غیرسنتی را ترویج می‌کند و معتقد است که آنها تنها کسانی هستند که حق تعیین شاخص‌ها برای زندگی بشر را دارند.

بریکس باید رهبر دنیای جدید شود
مدیر گروه رسانه بین المللی «راسیا سیودنیا» (روسیه امروز) نیز در این نشست گفت:‌امروز ساختاری جدید و سیستمی نوین برای بشریت در دنیا در حال شکل‌گیری است و بریکس حلقه کلیدی نظم نوین جهانی است.
دیمیتری کیسیلیف معتقد است که تنوع فرهنگی محرکی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یکدیگر است و نقش خبرگزاری های بین المللی مستقل مانند اسپوتنیک که موضع ملی در مورد مسائل جهانی را منعکس می کنند و به عنوان پنجره ای به کشور خود عمل می کنند بسیار مهم است.
وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری اسپوتنیک زیرمجموعه گروه رسانه‌ای «راسیا سیودنیا» به بیش از ۳۰ زبان، این امر را در راستای تبادل مستقیم اطلاعات با سایر کشورها و آشنایی آنها با چشم‌انداز روسیه درباره چشم‌انداز کنونی جهان دانست.
مدیر گروه رسانه بین المللی «راسیا سیودنیا» ادامه داد: جهان با تغییرات عمده ای روبرو است و بریکس باید رهبر دنیای جدید شود.
کیسیلیف که آغازگر مباحث در این نشست بود، افزود: کارشناسان و دانشمندانی که برای گفت و گو در این نشست گرد هم آمده اند باید تلاش کنند تا ایده هایی ارائه دهند که نشست آتی سران گروه بریکس در کازان روسیه را پربارتر کند.

چگونه بریکس از گروه ۷ جلو افتاد؟

کشورهای بریکس مانع از بروز شکاف شوند
لیوی یانسون سردبیر خبرگزاری شینهوا نیز در سخنانی خطاب به شرکت کنندگان در این رویداد اظهار کرد که کشورهای بریکس بایستی مشترکا فشارهای اقتصادی را برطرف کرده و مانع از بروز شکاف در تعاملات بشوند.

ایوان تیموفییف مدیرعامل شورای امور بین الملل روسیه، ویکتوریا پانوا معاون دانشگاه مطالعات ملی «مدرسه عالی اقتصاد» و مدیر مرکز «شورای تخصصی مشارکت فدراسیون روسیه در گروه بریکس»، پورنیما آناند رئیس مجمع بین المللی کشورهای عضو بریکس از هند، شن ای مدیر مرکز مطالعات بریکس از دانشگاه فودانسکی چین، شینهوا زوی فن معاون انستیتوی مطالعاتی چین، فیلانی متیمبو مدیر اجرایی انستیتوی گفتگوهای جهانی آفریقای جنوبی، مرتخولد مونیه مدیر مرکز مطالعات آفریقا-چین از دانشگاه علوم تحقیقات ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.
این نشست همچنین با حضور کارشناسان و تحلیلگرانی از اعضای جدید بریکس شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی،‌ امارات متحده عربی و عربستان سعودی برگزار شد.
سخنرانان در جلسات متعدد درباره اهداف و وظایف بریکس، موضوعات مربوط به تقویت همکاری ها در محور های تجارت، نوآوری های جهانی، تعاملات بانکی بر پایه ارزهای ملی، حوزه آموزش و سازماندهی فضای فرهنگی مشترک بریکس به بحث و گفت و گو نشستند.
این نشست را گروه رسانه‌ای راسیا سیودنیا به طور مشترک با آژانس خبری شینهوا برگزار کرد. موافقتنامه برای برگزاری مجمع تخصصی بریکس در سفر ماه می ۲۰۲۴ ولادیمیر پوتین به چین که اولین سفر خارجی وی از آغاز دوره جدید ریاست جمهوری بود، بین این دو رسانه امضا شده بود.

بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ ۱۶ تا ۱۹ خردادماه ماه جاری با حضور هیأت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها برگزار شد و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان بود.
مجمع عمومی این اجلاس شامگاه جمعه ۱۸ خردادماه با حضور و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و همراهی رؤسای جمهوری بولیوی و زیمبابوه برگزار شد. رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه نیز نشستی با رؤسای برخی خبرگزاری‌های جهان از جمله مدیرعامل ایرنا داشت.
در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا و نشست‌ها و مذاکراتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای شرکت کننده از جمله با موضوع کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب انجام شد. نشست وزیران حمل و نقل گروه بریکس از دیگر رویدادهای جنبی این اجلاس بین‌المللی بود.

درباره گروه هفت
به گزارش ایرنا، گروه ۷ متشکل از رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این گروه ابتدا در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور ۶ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست. نشست رهبران این گروه هر سال در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود.

درباره گروه بریکس
"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."
این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
به دنبال تصمیم سران بریکس در نشست آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به عضویت گروه بریکس درآمدند.

شاخص های برتری بریکس نسبت به گروه هفت
به گفته دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در حوزه سیاست خارجی، گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم ۳۰.۳درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گفته اوشاکوف، تا سال ۲۰۲۸ میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه هفت نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد:‌ سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی ۵۸.۹ تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (۳۶ درصد)، ۴۵ درصد از جمعیت جهان (۳.۶ میلیارد نفر)، بیش از ۴۰ درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

بیانیه نشست ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ شورای وزیران امور خارجه گروه بریکس که دربرگیرنده نگاه این کشورها به موضوعات و عرصه‌های مختلف جهان است را می‌توانید اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha