ریابکوف: مشارکت‌ نکردن در تحریم‌ها، شرط پیوستن به بریکس است
عکس یادگاری وزیران خارجه گروه بریکس به علاوه کشورهای علاقه مند به گروه

مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: مشارکت نکردن در تحریم‌های غیرقانونی علیه هر یک از کشورهای عضو گروه بریکس، شرط هر نوع پیمان همکاری این گروه چه در قالب پیوستن به عنوان عضو یا همکاری به عنوان کشور شریک خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، سرگئی ریابکوف این سخنان را در حالی در نشست مطبوعاتی دهمین نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف ( Primakov Readings ) بیان کرد که بنا بر اعلام قبلی مقامات روس،‌حدود ۳۰ کشور متقاضی پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) هستند.
معاون وزیر خارجه روسیه در این نشست که به میزبانی خبرگزاری تاس برگزار شد، در این باره گفت:‌ سران گروه بریکس در نشست تابستان ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) خود در ژوهانسبورگ تصمیمی سیاسی برای دعوت کشورها به این گروه گرفتند و هر تصمیمی در آینده برای توسعه بریکس نیز سیاسی خواهد بود.
وی تأکید کرد: یکی از معیارهای کلیدی برای پذیرش در گروه بریکس و قرار گرفتن در رده کشورهای شریک، مشارکت نکردن این کشورها در سیاست تحریم‌های غیرقانونی و دیگر اقدامات محدودکننده غیرقانونی علیه هر یک از اعضای بریکس خواهد بود و امیدواریم که سران، این رویکرد بریکس را در آینده نیز حفظ کنند.

ریابکوف: مشارکت‌ نکردن در تحریم‌ها، شرط پیوستن به بریکس است

توسعه بریکس، واقعیت انکارناپذیر
ریابکوف که کشورش در سال ۲۰۲۴ ریاست دوره ای گروه بریکس را بر عهده دارد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه بریکس هم از نظر تعداد شرکا و نیز از نظر ابعاد فعالیت، توسعه خواهد یافت و اشکال جدیدی پیدا خواهد کرد، یک واقعیت غیرقابل انکار است.
وی با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) و افزایش شمار کشورهای این گروه به ۱۰ کشور گفت:‌ ما اکنون به عنوان یک تیم ۱۰ نفره در حال فعالیت هستیم و دوره‌ای از سازگاری متقابل را پشت سر گذاشته‌ایم و شاید بتوان گفت، در حال حاضر به عنوان یک تیم ۱۰ نفره کار می‌کنیم.
ریابکوف ادامه داد: باید گفت که همه اعضای جدید بریکس با اهتمام ویژه‌ای در فرایندهای بریکس مشارکت دارند و به دنبال بهره‌گیری از فرصت‌های این گروه هستند.
شرپا (فرستاده ویژه ملی) روسیه در گروه بریکس گفت:‌ در آینده نیز این احساس که بریکس یک خانواده است قوی‌تر خواهد شد و کار بر روی یک دستور کار سازنده، که بریکس را از بسیاری از انجمن‌های دیگر متمایز می‌کند، از نظر عملی به طور فزاینده‌ای مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نهایی شدن سند پایانی اجلاس وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود درباره وسیع ترین طیف ممکن موضوعات تلاش کرد و در نهایت، این متن به عنوان یک سند رسمی سازمان ملل متحد توزیع شد.

ریابکوف: مشارکت‌ نکردن در تحریم‌ها، شرط پیوستن به بریکس است

تداوم بررسی درباره سازوکار همکاری با کشورهای متقاضی
معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: با نزدیک شدن به اجلاس سران گروه بریکس در اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) کار و مذاکرات مشترک اعضا در راستای دستیابی به توافق بر روی معیارهای ایجاد دسته جدیدی از کشورهای شریک و تهیه فهرست آزمایشی از کشورهایی که می‌توانند چنین وضعیتی را داشته باشند، فعالانه ادامه دارد.
وی ادامه داد:‌ منصفانه است که بگوییم بسیاری از کشورهایی که با علاقه به اعضای بریکس نزدیک شدند، خواهان عضویت کامل و تمام عیار هستند و در فرصت‌هایی که گشوده خواهد شد، در رده کشورهای شریک باقی نمی‌مانند، البته ما هنوز هم باید روی این موضوع کار کنیم.

ریابکوف در بخش دیگری از سخنان خود از نشست‌های بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف به عنوان یک گنجینه ملی فدراسیون روسیه یاد کرد و اظهار داشت:‌ این نشست‌ کمک بزرگی به تقویت موقعیت روسیه و ارتقای منافع این کشور است.
این دیپلمات روس اظهار داشت:‌ در نشست‌های پریماکوف برای مدت طولانی توجه قابل توجهی به آنچه امنیت سخت نامیده می شود معطوف شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که دوره ای از شیفتگی به اصطلاح قدرت نرم وجود داشت. این موضوع هم مهم است و هیچ کس نمی گوید که شما نباید این کار را انجام دهید. با این حال، در شرایط فروپاشی و نابودی بسیاری از مهم‌ترین حلقه‌های معماری پیشین نظام بین‌المللی، تضمین امنیت چندجانبه و دوجانبه از طریق توافق‌نامه‌ها و معاهدات، مسأله چگونگی ادامه کارکرد و نحوه استفاده از این ابزارها بسیار تعیین کننده است؛ مشارکت در این بحث در نهایت به ما کمک می کند تا به سمت تقویت اصول صحیح در امور بین الملل حرکت کنیم.

ریابکوف: مشارکت‌ نکردن در تحریم‌ها، شرط پیوستن به بریکس است

جزئیات بیشتر درباره دهمین نشست پریماکوف
نایب رئیس کمیته سازماندهی نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف نیز در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که افزون بر ۴۰ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان در دهمین دوره این نشست در مسکو گردهم خواهند آمد تا درباره موضوعات مختلف با محوریت "روسیه در پس زمینه تحولات جهان" گفت و گو کنند.
الکساندر الکساندروویچ دینکین درباره علت انتخاب این موضوع محوری برای نشست پریماکوف گفت:‌ غرب در توانایی خود برای منزوی کردن اقتصاد روسیه دچار اشتباه محاسباتی شد.
رئیس مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه (IMEMO) اظهار داشت:‌ تحریم‌ها علیه روسیه تنها روابط بین کشورهای جنوب جهانی، بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا را تقویت می کند. همه اینها قطعاتی از یک پازل و گویای تکه تکه شدن اقتصاد جهانی هستند. این احساس به وجود می آید که کارشناسان در غرب واقعیت های روسیه را کمتر و کمتر درک می کنند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم امسال روی موضوع روسیه در جهان تمرکز کنیم.
دینکین همچنین گفت: قرار است بیش از ۱۰۰۰ نماینده جامعه علمی و متخصص روسیه و خارجی، ارگان های دولتی، محافل سیاسی و تجاری در این رویداد شرکت کنند.
رئیس مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه اظهار داشت: بحث‌ها در این مجمع بر نقش بریکس در شکل‌دهی معماری جدید اقتصادی جهانی، سازکارهای همکاری میان کشورهای منطقه بزرگ اوراسیا، امنیت در منطقه بالتیک و تأثیر بحران‌های معاصر بر وضعیت آینده امنیت اروپا و همچنین نقش فرهنگ در روابط بین الملل متمرکز خواهد بود.
وی افزود: این نشست ۲۵ تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ (پنجم و ششم تیرماه ۱۴۰۳) در مرکز تجارت جهانی در مسکو برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پاییز ۱۴۰۳ همزمان با نود و پنجمین سالگرد تولد یوگنی پریماکوف دپیلمات برجسته و نخست‌وزیر فقید روسیه است، گفت: با توجه به این رویداد، میراث علمی و سیاسی وی از موضوعات محوری دهمین نشست پریماکوف خواهد بود.
نشست بین‌المللی پریماکوف هر ساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود. این نشست نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار و به یاد یوگنی پریماکوف دیپلمات مشهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین روسیه نامگذاری شد.
یوگنی ماکسیموویچ پریماکوف یک سیاستمدار و دیپلمات روسی بود که از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر روسیه فعالیت داشت. وی، مسئولیت‌های دیگری همچون وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی و رئیس سرویس اطلاعاتی نیز در دوره حیات ۸۵ ساله خود داشت.. پریماکوف یک استاد دانشگاه (عرب شناس) و عضو هیأت رئیسه آکادمی علوم روسیه بود.
نهمین نشست بین‌المللی پریماکوف ششم آذرماه ۱۴۰۲ با قرائت پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه آغاز به کار کرد و به مدت دو روز، کانون تبادل نظر درباره موضوع «افق‌های پساجهانی‌سازی» بود. در آن نشست، ۸۰ مهمان خارجی از ۳۱ کشور جهان حضور داشتند.

درباره گروه بریکس
"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."
این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه بیان کرده است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد. ریابکوف افزود: گروه بریکس به عنصری جدایی ناپذیر از معماری نظام بین الملل تبدیل شده است و امروز حلقه ای مهم در شکل گیری دنیای چند قطبی است که این موضوع حتی برای کسانی که با این روند موافق نیستند، غیرقابل انکار است.

به گفته دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در حوزه سیاست خارجی، گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم ۳۰.۳درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گفته اوشاکوف، تا سال ۲۰۲۸ میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه هفت نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد:‌ سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی ۵۸.۹ تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (۳۶ درصد)، ۴۵ درصد از جمعیت جهان (۳.۶ میلیارد نفر)، بیش از ۴۰ درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ در پایان روز نخست نشست کشورهای عضو گروه بریکس در نیژنی‌نووگرود بیانیه‌ این گروه در ۵۴ بند را منتشر کرد که مفاد آن گستره زیادی از مسائل جهان از جمله تحولات و مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر می‌گیرد. این نشست با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران برگزار شد. جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha