دولت سیزدهم نرخ بیکاری کشور را به پایین‌ترین حد پس از دفاع مقدس رساند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: دولت سیزدهم با تلاش بی‌وقفه نرخ بیکاری کشور را به هشت و یک دهم درصد رساند که این رقم پایین‌ترین آمار پس از دوران هشت‌سال دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: نرخ بیکاری استان مرکزی هم به هفت درصد رسید که این آمار نیز کمترین نرخ در ۳۵ سال گذشته است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم با تقدیر الهی سه ساله به پایان رسید و فرصتی برای تببین اقدامات صورت نگرفت حاصل نشد.

استاندار مرکزی ادامه داد: باید از آخرین فرصت‌های باقی مانده از عمر این دولت، حداکثر بهره‌گیری برای معرفی اقدامات صورت گرفته، انجام شود.

مخلص‌الائمه گفت: استان مرکزی سال گذشته در بخش اشتغال با تحقق ۱۷۸ درصدی همراه بود و رتبه دوم را در تحقق اشتغال پس از استان هرمزگان کسب کرد.

وی اظهار کرد: استان مرکزی در پایش محیط کسب و کار که شاخص بسیار مهمی است، برای چندمین بار پیاپی رتبه اول کشور را کسب کرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ جزو پنج استان برتر کشور است.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: ناترازی‌هایی در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد که مربوط به سال‌های گذشته بود و شهید جمهور برای حل آنها تلاش‌های زیادی انجام داد.

وی تصریح کرد: تلاش زیادی در استان مرکزی برای برداشتن فشار صنعت از آب‌های زیرزمینی برداشته شده و به سمت بازچرخانی پساب حرکت شد.

استاندار مرکزی یادآور شد: ۱۶ استان کشور در فروردین ماه امسال قراردادی را برای بازچرخانی پساب با حضور شهید جمهور منعقد کردند که استان مرکزی یکی از آنها است.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش بازچرخانی پساب در استان مرکزی هدفگذاری شده است که این رقم قابل توجه است.

وی گفت: حمایت‌های خوبی در دولت سیزدهم در راستای تاسیس گلخانه در استان مرکزی صورت گرفت اما در بخش شهرک‌های گلخانه‌ای وضعیت خوبی وجود ندارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: به زودی شرکت هواپیمایی استان ایجاد می‌شود، سرمایه‌گذارانی نیز آمده‌اند و در حال خرید هواپیما هستیم.

مخلص الائمه عنوان کرد: تاکید استان بر پشتیبانی از صادرات با حمل و نقل هوایی است و تدابیر خوبی در این خصوص اندیشیده شده است.

وی گفت: پارک لجستیک هم موضوع صادرات را در استان مرکزی تقویت می‌کند و برای دومین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که مجوز مرکز لجستیک برای استان مرکزی صادر شد.

حفظ باغات اراک یک ضرورت است

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: چالش آب و انرژی باید مورد توجه جدی در بخش کشاورزی قرار گیرد.

نادرقلی ابراهیمی افزود: استان مرکزی در تولیدات محصولات باغی مطرح است و حفظ باغات موجود به دلیل آلودگی هوای شهر اراک از ضروریات است.

وی بیان کرد: ۲۰ میلیون نفر در بخش کشاورزی کشور ارتزاق دارند و نباید کم‌کاری برخی مدیران موجب اختلال در فعالیت این بخش شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راهبرد دنیا تولید در محیط‌های گلخانه‌ای است اما کشور با این مهم فاصله دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: ۱۱ نفر نیروی متخصص بخش کشاورزی در کمیسیون‌های مرتبط مجلس حضور دارند که فرصت مغتنمی است.

وی اظهار کرد: برنامه اصلی استان مرکزی در بخش کشاورزی باید به سمت توسعه گلخانه‌ای و شهرک‌های گلخانه‌ای رود.

باید از فرصت‌های بخش گلخانه‌ای نهایت بهره‌گیری صورت گیرد

دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست گفت: دنیا به سمت کشت هیدروپونیک رفته تا بهره‌وری بالا رود اما ما هنوز برای تامین انرژی گلخانه‌ها با مشکل جدی مواجه هستیم

محمد جمالیان افزود: وسعت کشور بیش از یک میلیون ۶۴۸ هزار هکتار است اما تاکنون تنها ۲۸ هزار هکتار گلخانه ایجاد شده و نتوانسته‌ایم از فرصت‌های این بخش استفاده کنیم.

وی بیان کرد: بهره‌وری گلخانه‌ها ۱۰ برابر کشت در فضای روی خاک است و باید تلاش شود که موانع برداشته شود تا به شرایط مطلوب در این بخش برسیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نگاه مدیران باید موانع زدایی باشد و در بحث صدور مجوزها و صادرات باید نگاه ویژه شود.

جمالیان اظهار کرد: استان مرکزی رتبه پنجم احداث گلخانه را دارد اما این آمار نباید باعث غرور شود و باید تلاش شود تا هرچه بیشتر این بخش توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این نشست گفت: دنیا به سمت کشاورزی نوین در حرکت است و کشور هم ماهیت این موضوع را سال‌ها دریافته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است.

ناصر بیکی افزود: توقع است بخش‌های تخصصی کشاورزی کشور با جدیت وارد کار شوند.

وی بیان کرد: باید تلاش شود تا مشکلات پیش روی بخش کشاورزی از جمله در بخش اخذ مجوزها برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌رو در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله بخش باغبانی و گلخانه‌ها، موضوع تامین انرژی و کمبود آب است و نیازمند مدیریت منابع آب با ارایه راهکارهای علمی و عملی است.

وی بیان کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل بهره‌وری حداکثری از منابع آب، تولید محصولات حداکثری و اشتغال پایدار از جمله برنامه‌های مدیریت آبی در بخش باغبانی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی سال گذشته به لحاظ عملکردی رتبه سوم را با میانگین ۹۶ و هشت دهم درصد کسب کرد.

در این نشست عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی صورت گرفته وزارت کشور ارایه شد.

تاکنون ۸۶ نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان مرکزی برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha