۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 5616
کد خبر: 85509745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز عرضه و ذبح بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شد

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85509745
مرکز عرضه و ذبح بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شد

قرچک - ایرنا - شهردار قرچک گفت: در آستانه عید سعید قربان و به منظور رفاه حال مردم مومن ، ۲ مرکز عرضه و ذبح بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شد.

محسن خرمی شریف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه عید سعید قربان و به‌منظور خدمات‌رسانی بهینه به مردم، ۲ مرکز عرضه بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شده و افراد فقط در این ۲ مرکز مجاز به عرضه دام بوده و در صورت مشاهده فروش دام در مناطق دیگر شهر، با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

مرکز عرضه و ذبح بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شد

وی اظهار داشت: این ۲ مرکز در خیابان شهید بهشتی(مافی آباد)، روبروی پارک اقوام و میدان ۱۵ خرداد(پوئینک)، جنب کارخانه آرد، آماده‌ عرضه دام زنده و ذبح به‌صورت بهداشتی و شرعی است.

مرکز عرضه و ذبح بهداشتی دام در قرچک راه اندازی شد

وی تصریح کرد: با همکاری شبکه دامپزشکی، ناظران و کارشناسان به همراه کارشناسان دینی در محل عرضه و ذبح دام حضور دارند تا تمامی مراحل پیش، حین و پس از ذبح دام با رعایت تمامی اصول قانونی و شرعی انجام شود.

شریف تأکید کرد: کلیه دام‌ها در این مرکز با رعایت اصول بهداشتی و تحت کنترل و معاینات پزشکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از شهروندان درخواست داریم تا به‌منظور حفظ سلامتی و بهداشت عمومی جامعه از خرید دام از مراکز غیرمجاز و عرضه‌کنندگان خیابانی خودداری نمایند.

به گزارش ایرنا، عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت های ناب به دست می‌آید. روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگترین عیدهای مسلمانان است، این روز یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم(ع) در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل(ع) در قربانگاه عشق است. همچنین عید قربان را به عربی «عید اضحی» می گویند زیرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و ‌امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا می‌آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند چنانکه ‌در قرآن کریم نیز آمده است «والشمس و ضحی ها» قسم به خورشید و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین جهت روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن عمل قربانی انجام می‌شود «عید اضحی» می‌گویند.

روز دوشنبه ۱۰ ذیحجه، عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت است.

قرچک شهرستانی تک بخشی است که با ۸ روستای دارای دهیاری، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

طرح ویژه نظارت بر کشتار دام به مناسبت عید قربان در قرچک آغاز شد

 رئیس شبکه دامپزشکی قرچک گفت: در آستانه عید سعید قربان و با هدف حفاظت از سلامت مردم، طرح ویژه نظارت بر کشتار دام با حضور کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و کارشناسان مذهبی در مناطق مختلف قرچک آغاز

شد.

دکتر سید محمد خلیلی روز شنبه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایرنا گفت: طرح تشدید نظارت بر عرضه دام به منظور انجام نذورات خیرّین در روز عید سعید قربان، از ابتدای این هفته آغاز شده تا ورود دام به مراکز عرضه مستقیم دام زنده، ذبح و توزیع آن بر اساس اصول بهداشتی و شرعی انجام شود.

وی افزود: در اجرای این طرح، سه تیم از کارشناسان شبکه دامپزشکی بر نحوه عرضه دام زنده در سه مرحله پیش، حین و پس از ذبح دام نظارت مستقیم دارند تا از عرضه دام‌های مشکوک به بیماری به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری قرچک، تنها در ۲ مرکز عرضه دام زنده واقع در خیابان مافی آباد و کمربندی جنوبی کار توزیع و کشتار دام انجام می‌شود و کارشناسان از روز قبل از عید قربان تا پایان این روز، بر نحوه عرضه، کشتار و توزیع دام نظارت می‌کنند.

خلیلی اظهار داشت: در طول ساعات عرضه و کشتار دام، تمامی ادوات و وسایل مورد نیاز افرادی که به ذبح دام مبادرت می‌ورزند ضد عفونی شده و تمام فعالیت آنان زیر نظر کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد.

رئیس دامپزشکی قرچک گفت: از مردم درخواست می‌شود تا دام مورد نیاز خود را فقط از مراکز اعلام شده خریداری کنند و علاوه بر خودداری از ذبح دام در معابر عمومی، گوشت دام های تازه ذبح شده را تا ۲۴ ساعت و آلایش آن را تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha