۱۰۳ هزار تن سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل خریداری شد

اردبیل- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۰۳ هزار تن سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل که به علت فروش نرفتن محصول در انبارها نگهداری می‌شد، به صورت توافقی خریداری شد.

نوبخت اژدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روند خرید محصول سیب زمینی تولید سال گذشته کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند پارسال آغاز شده و تا نیمه خردادماه جاری ادامه یافت.

وی با اشاره به خرید محصول سیب زمینی کشاورزان اردبیل با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال افزود: با این اقدام که در راستای حمایت از حدود سه هزار کشاورز تولید کننده انجام شد، جلوی زیان بیشتر کشاورزان گرفته شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، انجام شد.

وی اظهار کرد: سیب زمینی‌های موجود در انبارها از کشاورزان خریداری و به کارخانجات تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشورهای همجوار صادر شد.

به گفته اژدری، با وجود تولید نزدیک ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی، استان اردبیل ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن از این محصول در انبارهای فنی و ۵۰۰ هزار تن در انبارهای غیرفنی و شخصی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میزان مصرف خوراکی و صنعتی سیب زمینی در استان اردبیل را ۲۰۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: استان اردبیل همه ساله حدود ۶۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی مازاد دارد که باید برای فروش و عرضه آن به مصرف کنندگان داخلی و خارجی چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سیب زمینی کار در استان اردبیل وجود دارد که در سال زراعی گذشته جاری نیز مشغول تولید محصول در سطح ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هستند و پیش بینی می شود که امسال نیز ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول برداشت کنند.

نگهداری سیب زمینی مشکل کلیدی تولید این محصول در استان اردبیل به شمار می‌رود طوری که نبود انبارها و سردخانه‌های کافی برای نگهداری این محصول در استان اردبیل بسیار مشهود است و تنها برای نگهداری ۱۰۰ هزار تن محصول سردخانه در این استان وجود دارد.

نیمه اسفندماه سال گذشته در پی فروش نرفتن بالغ بر ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی اردبیل، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی محصول با قیمت توافقی کردند ولی بنا به ادعای کشاورزان حدود نیمی از محصول انبار شده آنها فاسد شده و قابلیت مصرف خود را به هر شکل ممکن از دست داد.

تولید زیاد محصول در بیشتر استان‌ها، قیمت پایین برخی ارقام این محصول و نیز توقف صادرات از مهم‌ترین علل فروش نرفتن محصول سیب زمینی استان اردبیل بوده که در کنار نبود مشوق‌های صادراتی، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل توقف صادرات و فروش نرفتن محصول سیب زمینی اردبیل بوده است.

استان اردبیل سال گذشته با تولید بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داد.

متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از نوع آگریا و چهار درصد دیگر نیز از ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانا بوده است.

۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.

همه ساله حدود ۵۷۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌های کشور و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha