اختلاف دمای ۶۰ درجه ای هوای تبریز هوشمندسازی ساختمان‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند

تبریز- ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای هوای تبریز در تابستان به ۴۰ درجه بالای صفر و در زمستان تا ۲۰ درجه زیر صفر می رسد و این اختلاف دمای ۶۰ درجه‌ای تبریز را از نظر آب و هوایی به یک شهر ویژه تبدیل کرده است که استفاده از سامانه های هوشمند و مصالح جدید را برای جلوگیری از هدررفت انرژی اجتناب ناپذیر می‌کند.

«علیرضا معتمدنیا»، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف انرژی در این استان همانند سایر استان‌ها در بخش ساختمان است، گفت: استفاده از سامانه‌های هوشمند و هوشمندسازی ساختمان‌ها، مصرف انرژی در بخش ساختمان را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: اگر به مدت ۲ سال از این سامانه های هوشمند استفاده شود، هزینه مصرفی آن به خریدار برخواهد گشت بنابراین باید با جلب مشارکت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از طریق هوشمندسازی ساختمان ها، از هدررفت انرژی در بخش ساختمان جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی مهمترین راه حل مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها، استفاده از مصالح، تجهیزات و وسایل جدید و کم انرژی‌بر برای جلوگیری از هدررفت انرژی است.

مهمترین راه حل مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها، استفاده از مصالح، تجهیزات و وسایل جدید و کم انرژی‌بر برای جلوگیری از هدررفت انرژی است.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: در مصالح ساختمانی سنتی مثل آجر و سفال مباحثی مثل ذخیره انرژی و تبادل حرارتی دیده و پیش بینی نشده است در حالی که محصولات نوین از این ویژگی ها برخوردارند بنابراین استفاده از مصالح مناسب که نیاز به گرمایش و سرمایش را کاهش دهد و از هدر رفتن گرما در زمستان و سرمای تولید شده در تابستان جلوگیری کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی یادآور شد: از دیدگاه معماری و شهرسازی، استقرار مناسب ساختمان‌ها از نظر جهت باد و نور، پوشش مناسب و رعایت تراکم می‌تواند به بهبود فضای باز و برعکس، انتخاب زاویه درست و افزایش ضریب دید به شاخص توده کمک کند و نتیجه این ارتباط، کاهش مصرف بهینه انرژی است.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: به کارگیری مناسب از پنجره و نورگیر، استفاده از پنجره های دوجداره، انتخاب مکان مناسب ساختمان، توجه به تاثیر شکل و جهت ساختمان بر کاهش مصرف انرژی، طراحی اندازه و فضای مناسب ساختمان، استفاده مناسب از لوازم برقی برای مدیریت انرژی، استفاده از تاسیسات مناسب در ساختمان، استفاده از نور خورشید برای تامین انرژی و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب از دیگر راهکارهای مهم در کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها است.

شیوه های تحقق ساختمان پایدار برای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها

معتمدنیا، افزود: مهمترین شیوه های تحقق ساختمان پایدار برای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها که باید مدنظر سازندگان و مهندسان قرار گیرد عبارت از «انرژی» و استفاده از انرژی های طبیعی مانند خورشید و باد و حداقل مصرف ممکن از سوخت های فسیلی و «مصالح و نما» و به کار بردن مصالح قابل بازیافت غیرشیمیایی، بادوام و بومی که تولید، مصرف و یا تخریب آن با محیط سازگار باشد و کاهش تولید نخاله های ساختمانی و توجه به نمای ساختمان است.

وی «عایق و تهویه» و عایق بندی صوتی و حرارتی و تهویه طبیعی با استفاده از سقف و گرمایش از کف، «نور» و نورگیری صحیح و طراحی بازشوها و نیز نورپردازی جذاب بدون هدررفت انرژی، «طبیعت و محیط زیست» و احترام به طبیعت و به کارگیری ظرفیت های موجود در آن، عدم مداخله و آسیب به محیط زیست، کاهش میزان تولید دی اکسید کربن و استفاده از گیاهان طبیعی به عنوان الهام بخش طراحی زنده را از دیگر شیوه های تحقق ساختمان پایدار برای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها اعلام کرد.

معتمدنیا، ادامه داد: «کیفیت و هزینه» و افزایش عمر ساختمان با استفاده از فناوری های نوین با وجود افزایش هزینه های اولیه، داشتن نگرش سرمایه گذاری بلندمدت نه بینش کوتاه مدت و واسطه گری، صرفه جویی در هزینه ها در دراز مدت با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی، آسیب کمتر در برابر حوادث و تامین امنیت بیشتر ساختمان وارد می کند.

وی یکی دیگر از شیوه های تحقق ساختمان پایدار را « نظر انسانی و احساس به محیط » اعلام کرد و یادآور شد: بر این اساس حس مثبت به مکان، دوری از مزاحمت، توجه به زندگی انسان، بهبود وضعیت فیزیکی و روانی و هویت منطقه ای و فرهنگی ایجاد می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha