۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85517808
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بازار داغ مناظره انتخاباتی در ملایر/ اجماع خواست جریان های انقلابی

همدان- ایرنا- در کنار برگزاری مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری از رسانه ملی، بازار مناظره‌ها توسط روسای ستادها و نمایندگان نامزدها نیز در نقاط مختلف داغ است، موضوع "اجماع"در این محافل خواست و مورد تاکید جریان های انقلابی و همچنین فعالان جریان اصولگرایی است.

به گزارش ایرنا؛ در این مناظره که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر بین نمایندگان ستادهای نامزدهای «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» در ملایر تدارک دیده شده بود، طبق موعد مقرر نمایندگان ستادهای قالیباف و جلیلی سر ساعت حاضر شدند، اما نماینده پزشکیان به دلیل بروز مشکلی که از سوی یکی از اعضای ستاد وی در جلسه عنوان شد، نتوانست در مناظره حاضر شود.

به همین خاطر نمایندگان دو کاندیدای حاضر به دلیل اینکه در یک جریان و همسو هستند، اعلام کردند این جلسه دیگر به شکل مناظره نخواهد بود و صرفا ادامه مناظره از سوی مجری به شکل اعلام برنامه‌ها و معرفی هر چه بیشتر نامزدهای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی تغییر یافت که البته با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

مجری برنامه طرح سوال و پاسخگویی دو نماینده ستاد نامزدهای انتخاباتی را اعلام و تاکید کرد هر دو نفر در زمان تعیین شده خود پاسخگوی سوالات باشند، «جعفر محقق» دانش‌آموخته علوم سیاسی نماینده ستاد «محمدباقر قالیباف» شروع کننده مناظره بود، او ابتدا از اتفاق تلخی که برای رئیس جمهور شهید و هیات همراه افتاد، ابراز ناراحتی کرد و گفت: این حادثه به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک واقعه ناگوار شهادت‌گونه بود که ضرر و خسارت خاصی بر جامعه تحمیل کرد.

شهادت رییس جمهور بدلیل پایه های قوی نظام مشکلی در ساختار کشور ایجاد نکرد

به گفته او؛ این اتفاق ناگوار درس عبرتی بود برای اینکه احساس می‌شد اگر چنین اتفاقاتی در کشور به وجود آید در ساختار کشور مشکل ایجاد خواهد شداما در اوج، پایه‌های نظام تثبیت شده و اینطور اتفاقات نظام ما را تهدید نمی‌کند، درس عبرت دیگر اینکه به نظر من برخی کاستی‌های مدیریت اجرایی را شهادت شهید جمهور جبران کرد و توانست آن اعتماد لازم را به مردم برگرداند و برخی در انظار عمومی نسبت به مواضع خود ابراز ندامت داشتند.

نماینده ستاد «محمدباقر قالیباف» در همدان با بیان اینکه مشارکت مردم در همه عرصه‌ها اقتدار نظام را در پی داشته است، به شاخصه‌های فرد اصلح از نگاه رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرد: رهبری بارها در سخنرانی‌های خود بیشترین تکرارهای ویژگی فرد اصلح را همچون مدیریت اجرایی قوی با ۳۳ بار تکرار، شیوه تبلیغات سالم ۳۰ بار، خستگی‌ناپذیری و جهادی ۲۰ بار، خدمتگزاری به مردم ۱۹ بار، دارای ایمان، نفوذ، تقوا و توکل ۱۸ بار، شناخت نیاز و درد جامعه ۱۵ بار، پرهیز از بداخلاقی در انتخابات ۱۶ بار، تدبیر، بصیرت و برنامه ۱۶ بار، مبارزه با بی‌عدالتی ۱۱ بار، پیشرفت کشور ۱۰ بار و ساده‌زیستی و غیراشرافی بودن نامزدها ۱۰ بار تاکید کردند.

محقق با بیان اینکه این شاخصه‌ها از رهبر معظم انقلاب باید در انتخاب یک فرد شایسته الهام‌بخش باشد، گفت: با حضور گسترده و مشارکت حداکثری باید حماسه‌ای دیگر را برای کشور رقم بزنیم.

«سیدعبدالله شجاعی» دکترای مهندسی شیمی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و عضو هیات علمی دانشگاه ملایر نماینده ستاد «سعید جلیلی» در ملایر بود که در زمان تعیین شده و شروع صحبت‌های خود به حوادث و اتفاقات ۲۰۰ سال اخیر کشور اشاره کرد و افزود: اگر ۲۰۰ سال اخیر کشور و حوادث رخ داده را بررسی کنیم، به ۲ جریان اساسی در مدیریت کشور می‌رسیم که از زمان آشنایی با پارلمان و حق رای از زمان مشروطه و آشنایی با پیشرفت‌های اروپا در زمان امیرکبیر می‌توان اشاره کرد.

نگاه غرب‌گرایانه همچنان در کشور وجود دارد

وی اظهار کرد: در آن زمان یک نگاه این بود که باید به غرب توجه کنیم و آنچه غربی‌ها می‌گویند عمل کنیم و در این زمینه طیف‌های مختلفی هستند که می‌گویند سرتاپای ما باید غربی باشد و یک سر دیگر این طیف، نگاه ملی گرایانه اسلامی است که در این نگاه شیخ فضل‌الله نوری و علمای بزرگ حضور داشتند.

به گفته نماینده ستاد قالیباف در ملایر؛ در انقلاب ۵۷ نگاه ایرانی و اسلامی با رهبری امام راحل به پیروزی رسید، اما نگاه جریان غرب‌گرا در کشور ما به محاق نرفت، بلکه بروز و ظهور این جریان در انتخابات ۱۳۷۶ با جریان اصلاحات کلید خورد و امروز این نگاه جریان غرب‌گرا که باید برویم آقایی غرب را قبول کنیم، همچنان وجود دارد و در دولت روحانی وجود داشت.

شجاعی ادامه داد: اگر هشت سال دولت روحانی را با سه سال دولت شهید رئیسی مقایسه کنیم، پیشرفت‌ها و نگاه به داخل و ظرفیت‌های داخل قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های خوبی داشتیم که «سعید جلیلی» نیز مانند جریان دولت سیزدهم اعتقاد راسخ به جریان مردمی و نگاه به توان مردمی دارد و برنامه‌هایش در روستاها و استفاده از ظرفیت‌های مختلف تدوین شده است.

وی از نماینده ستاد قالیباف سوال کرد که چرا با وجود اینکه درصد مشارکت مردم تهران در انتخابات ۹۸ حدود ۲۶.۲۴ درصد و در سال ۱۴۰۲ درصد ۲۶.۱۷ بود و خیلی تفاوتی در درصد مشارکت مجلس در این دو دوره نیست، اما وقتی نگاه به آراء مردم تهران می‌کنیم، قالیباف که فردی توانمند، اجرایی پرکار است، چرا میزان رای او در سال انتخابات ۹۸ یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای و در سال ۱۴۰۲ تعداد آراء وی به ۴۰۰ هزار رای کاهش یافت؟

شجاعی تاکید کرد: با وجود اینکه درصد مشارکت تغییری نکرده، اما میزان رای قالیباف بسیار کاهش یافته و تفاوت آشکاری در میزان رای وی وجود دارد و من جوابی برای این پیدا نکردم.

اعطای مسکن سه ساله و زمین رایگان به زوج‌های جدید، برنامه قالیباف

نماینده ستاد قالیباف در همدان در پاسخ به این سوال گفت: در رابطه با مشارکت مردم در جامعه شناسی سیاسی بحث داریم که حد نصاب مشارکت مردم به صورت معقول چیست، اظهار نظرهای مختلفی شده و در یک اجماع نسبی، بین ۳۵ تا ۷۰ درصد در جامعه آراء معقول است و مشخصا در رابطه با قالیباف و یا دیگران، دلایل متعددی می‌توان در کاهش آراء ذکر کرد.

محقق یادآور شد: بخشی از آن متوجه عملکردهاست و برخی کارنامه سیاهی از خود بر جای گذاشتند و اسباب سلب اعتماد از ارکان قدرت شدند و بخش‌های دیگری که در اجرای برنامه‌ها و کوتاهی‌هایی که صورت گرفت و مسببان آن باید در یک محکمه عادلانه‌ای به پای میز محاکمه بروند که چطور به خودشان اجازه دادند کشور را به وضعیتی برسانند که خروجی آن مشارکت پایین مردم باشد که برازنده نظام نیست.

وی همچنین گفت: دلیل دیگر کاهش مشارکت و آراء این است که اکنون در یک دوره گذاری قرار گرفته‌ایم و از یک جامعه سنتی در حال ورود به یک جامعه صنعتی هستیم و هر تحول و انقلابی در این برهه از زمان این مسیر را باید طی کند، این در حالیست که انقلاب‌های زیادی در این برهه از گذار شکست خوردند.

محقق درباره سوال دیگر مجری مناظره مبنی بر برنامه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حوزه اقتصادی به متناسب‌سازی حقوق و تورم با سپر حمایتی، اعطای مسکن سه ساله و زمین رایگان به زوج‌های جدید، انسداد مرزهای شرقی، تاسیس پایتخت دوم در جنوب کشور، واردات خودروهای باکیفیت، توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ثروت میان مردم از طریق یارانه و خدمات عمومی و بالا بردن تامین اجتماعی و بیمه برای اقشار مختلف مردم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این برنامه‌ها در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده و هر کسی روی کار بیاید باید آنها را اجرایی کند، افزود: با وجود همه مشکلات، مردم نجیب ایران با همه دلبستگی‌ها به آرمان‌ها در پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند.

۴۰ هزار روستا؛ ۴۰ هزار سلول جهش برای کشور

نماینده ستاد جلیلی در ملایر نیز در پاسخ به برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: من هنوز از پاسخ نماینده قالیباف قانع نشده‌ام و جواب را پیدا نکردم، یک گفتمانی وجود دارد که نمی‌دانم ناشی از چیست، چرا جریان انقلاب که باید به این نگاه و گفتمان اعتماد کند، قدری عقب‌نشینی کرده و این برای من سوال است!

شجاعی با بیان اینکه هر برنامه اقتصادی یک دال مرکزی دارد و دال مرکزی «سعید جلیلی»، اقتصاد مقاومتی و اقتصادی مردمی است، اظهار کرد: بر این اساس هر برنامه‌ای که بخواهد اجرایی کند، متناسب با مردم است حتی در شعار وی نیز این موضوع مشخص است: «یک جهان فرصت، یک ایران جهش».

وی با اشاره به اینکه تیم جلیلی روی این موضوعات بسیار کار کرده است، گفت: موضوع مهم برای اینکه بتوان از ظرفیت‌های کشور استفاده بهینه شود، مساله انضباط مالی دولت است که متوجه با اقتصادی مقاومتی و مردمی است و هزینه ای نباید به مردم تحمیل شود.

نماینده ستاد جلیلی در ملایر بیان کرد: مساله بعد در خصوص الگوی پیشرفت روستاها است، نزدیک به ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و به دلایل مختلفی مهاجرت از روستا به شهرها داشتیم، جلیلی بیش از ۱۸۰۰ روستا در کشور را مسافرت کرد و اطلاعات دقیقی از وضعیت روستاها در کارگروه او وجود دارد.

شجاعی با بیان اینکه طبق برنامه جلیلی ۴۰ هزار روستا داریم و این یعنی ۴۰ هزار سلول جهش برای کشور داریم،ادامه داد: ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاهاست و ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی باید در روستاها اتفاق بیفتد، این در حالیست که تنها سه تا ۶ درصد بودجه عمومی کشور مربوط به روستاها است و بودجه کافی در این خصوص به روستاها تعلق نگرفته است.

دولت سایه در هاله‌ای از ابهام است

نماینده ستاد قالیباف در همدان در پاسخ به این نگاه نسبت به آراء او در انتخابات،خاطرنشان کرد: آراء قالیباف خیلی مساله حادی نیست، بلکه یک مساله طبیعی است، امیدواریم طوری تدبیر کنید که امورات به خیر بگذرد و نامزد شما هم خودش را به مردم عرضه کند، ما هم به عینه آراء را خواهیم دید، خیلی در تئوری‌پردازی وارد نشوید، چراکه اینجا میدان عمل است.

محقق با بیان اینکه اقتصاد همانند یک هندوانه نبریده است و به این چیزهای خرد و پیش پا افتاده نیست، خطاب به نماینده ستاد جلیلی گفت: اینجا دانشگاه است و باید موارد علمی و کارشناسی شده مطرح شود، ضمن اینکه نامزدی به محض موفقیت در عرصه انتخابات و کسب آراء، باید بر اساس برنامه توسعه پیش برود و نمی‌تواند از خودش برنامه بیاورد.

وی تاکید کرد: دولت سایه در هاله‌ای از ابهام است؛ ما هنوز نمی‌دانیم پنج نفر از یاران کلیدی آقای جلیلی چه کسانی هستند که می‌توانند اقتصاد را پیش ببرند و آمال و آرزوهای مردم را به کرسی بنشانند، اینها کلی‌گویی است و بیشتر حرف‌های پوپولیستی و توده‌ای است و بیشتر در کوچه و خیابان باید مطرح شود و جایش در دانشگاه نیست.

نماینده ستاد قالیباف در همدان همچنین در رابطه با برنامه قالیباف در حوزه زنان اشاره کرد و افزود: وی در سابقه تاریخی و فعالیت خود پلیس زنان را ایجاد کرد که محلی از اعراب نداشت و امروز یکی از ارکان مهم نیروی انتظامی است و خانواده‌محور بودن و توانمندسازی زنان خانوار در ۱۲۰ مرکز شهرداری از برنامه‌های اولویت‌دار وی است.

برخی سوپر انقلابی‌ها اساس نادرستی را در کشور ایجاد کرده‌اند

محقق به شعار قالیباف در حوزه زنان به «زن پیشران پیشرفت ایران» و برخی افتخارات وی در دوران مسئولیتش در شهرداری تهران و نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: ما در بین نیروهای انقلاب و در بین نامزدها اختلاف و تفرقه‌ای نداریم، ولی یک واقعیت است که شکاف افتاده و این شکاف از یک حزب و از شکم جریان احمدی نژاد زاییده شد و همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شکاف باعث سردرگمی مردم شد و شاید همین کاهش رای قالیباف و یا مشارکت مردم مورد سوال آقای شجاعی همین شکاف‌هایی بود که از بعد سیاسی، این جریان‌های تازه به دوران رسیده به وجود آوردند، خاطرنشان کرد: برخی سوپر انقلابی‌هایی امروز متاسفانه اساس نادرستی را در کشور ایجاد کردند و این شکاف‌ها را دامن زدند و همپنان هم این رویه وجود دارد.

نماینده ستاد قالیباف در همدان گفت: امروز اگر بحث اجماع‌سازی است، اجماع باید حاصل شود، در غیر اینصورت این ریزش آراء عمومی هم در مشارکت اتفاق خواهد افتاد و هم باعث تفرقه نیروهای انقلابی خواهد شد، معنی ندارد افرادی که اهداف و آرمانشان یکی است، بخواهند در عرصه‌ای بیایند که هم مردم را سردرگم کنند، هم ریزش آراء عمومی و مشارکت را به وجود آوردند.

محقق تاکید کرد: وعده این است که اجماع حاصل شود و تا ششم تیر وعده شده که برخی به نفع عده‌ای دیگر کنار بروند.

جلیلی ذهنش را از اصولگرا و اصلاح‌طلب رها کرده، هدف توانمندی افراد است

نماینده ستاد جلیلی در ملایر در ادامه که همچنان اصرار داشت از پاسخ محقق قانع نشده است، بیان کرد: یک جریانی در کشور خودش را پدرخوانده سیاسی کشور می‌داند، در حالی‌که جلیلی معتقد به آقایان سیاسی و غیره نیست و اگر قرار است همه جریان‌های انقلابی با پدرخواندگی و سلام و صلوات جمع شوند، کشور ما همین است و باید جریان انقلابی تصمیم گیرنده باشد.

شجاعی ادامه داد: باید با هم بنشینیم و صحبت کنیم و در محافل دربسته تصمیم‌گیری برای جریان انقلاب اشتباه است، جوانان این را نمی‌پسندند و در مورد اصلاحات هم همین است.

وی با انتقاد از به کار بردن لغت پوپولیستی یعنی عوام‌فریبی در سخنان نماینده قالیباف، گفت: سوال من این هم است وزاری قالیباف چه کسانی هستند، دکتر جلیلی ده‌ها بار گفته دولت در سایه دستگاه نیست، بلکه یک گفتمان است و جلیلی جمعی را فراخوان کرده تا درباره موضوعات مهمی بحث و تبادل نظر کنند.

نماینده ستاد جلیلی تاکید کرد: جلیلی ذهنش را از اصولگرا و اصلاح‌طلب رها کرده و معتقد است هر شخص توانمند و دلسوز باید برای کشور به کار گرفته شود.

شجاعی با بیان اینکه شعار «زنان پیشران پیشرفت ایران» قالیباف عملی نیست بلکه باید در این خوص برنامه داشته باشید، اظهار کرد: جلیلی برای همه زنان ایران همچون روستایی، عشایری و خانه‌دار برنامه دارد و در این برنامه زنان پیشران می‌شوند و زنان خانه‌دار باید دیده شوند و نقش باشکوه خود را بتوانند ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: قالیباف اگر می‌خواست وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، چرا بعد از شهادت شهید رئیسی رئیس مجلس شد، اتفاقا تفرقه از همین جاست، آقای قالیباف شما رئیس مجلس هستید، پس در جایگاه خود بمانید، ما نیاز به مجلسی داریم که توانمند حرکت کند و بتواند برای پیشرفت پشتوانه دولت باشد.

به گزارش ایرنا؛ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha